Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under juni 2009

Av AnnKristin - 30 juni 2009 08:15

Nu är det bara att ta tag i situationen och träna igen på allvar. Kollat tävlingskalendern och inte alltför långt bort typ 25 mil blir det lägretävlingar att anmäla sig på i augusti och september.

Min önskan är att hon kommer med och att jag blir uppflyttad innan vår utställnng i augusti så jag får ställa henne i bruksklass och slåss om certet.

Jag kan inte förstå vad det blivit med mig.... Förut tyckte jag det var superkul att fara runt och ställa men nu ....(?) Visst är det kul när man väl kommer iväg och ett BIR eller BIM eller en bra placering i en värdig konkurrens sitter fint.

Ett BIR är ju ändock ett BIR.

Jag tycker att det är skit att certen delas ut i bruksklass. Jag skulle tycka att det vore okey om certet hölls inne om inte hunden höll för en utmärkt kvalitet. Men nu är det faktiskt så att vilken hund som helst kan bli champion om man ställer ut nog många gånger.

Det tar ju udden ifrån att tycka att utställningschampionatet är värt något.

Det måste ju vara något fel att vid något tillfälle få en trea och i nästa andetag få ett cert ....(?)

Det är ju så att hunden bedöms för dagen men det finns väl gränser hur exteriören kan ändras... eller vad vet jag om detta(?)

Tur att man kan ha tankarna för sig själv....Nu ska mina hundar få frukost.

Jag har beställt flytvästar som kommer idag till hundarna så nu vågar jag låta Tess simma i en stor sjö. Hon simmade ut ifjol och kunde inte vända, hu va otäckt det var.

Av AnnKristin - 29 juni 2009 21:29

Ikväll så blev det sommarens första bad för min härliga Akki

Tess & Assi hängde på , Tess fick kallsup hela tiden men liten och envis så på det igen...*S*

Av AnnKristin - 29 juni 2009 08:17

Ännu en trevlig resa i goda vänners lag. Det är alltid lika trevligt att umgås med Maria, Carin, Stefan, Ariel & Ulma.

Utställningsplatsen

Denna gång blev vi mest sittande vid hanhundsringen där Heike Lorenz- Haag fick äran att bedöma exteriören på runt femtio hanhundar.

Hanhundarna som visades upp var av skiftande kvalitet.

Jag tog massor av kort men tyvärr kan jag inte dela med mig av alla jag skulle vilja.

Kort i all ära men jag vill poängtera hur viktigt det är att se mycket hund i verkligheten, ta och känna på dem.

Det finns välmeriterade hundar som inte gillar att andra människor än deras förare tar i dem.

Det finns även guldkorn som man kanske inte skulle fundera på i framtida avelsarbete om man inte varit på plats och känt med hjärtat att...man gillar det man ser.

Hursom så vann Akkis dotter sin klass och fick cert. Det finns ingen bästa tikklass eftersom de plockar in klassvinnarna och tar ut en segrare.

Givetvis så blev vi ju själaglada alla, Akki är min hund, Maria har fött upp både Akki och Ulma och Carin som stolt ägare till henne. Klart att vi firade på kvällen. Ariel vann dessutom sin klass så man kan enkelt säga att Carin tog hem mycket. Maria visade Ulma, när hon visade en hund sist på rasspecialen i Tyskland var det Quirra , Ulmas mormor även hon fick cert och vann sin klass.

Maria och Ulma

Ulmas pokal


Nu till lite hanhundar


Bubi Vom Hechtmoor


Bubi igen, jag gillade honom. Han fick G av orsak som jag rycker på axlarna åt. Det var en supertrevlig hund. Har vi inte varit på plats så har vi inte vetat utan sett en bokstav bara.


 Detta är en hund som jag gillar bara


Baxter ex Canis Lupus

Denna grabb har ett gångverk utan dess like


Quax Vom Campemoor...BIS

Husse till den hunden ägde Batmans morfar Hova Bonde's Enrico som var en mysig hane vi träffade första gången på Europautst. i Danmark. året har jag glömt.


Även denna bild på Quax Vom Campeoor


Natten från Lördag till söndag tillbringade vi på ett härligt hundvänligt hotell nära Puttgarden. Hundar på rummet och överallt...Underbar frukost...

Hotellet







Av AnnKristin - 25 juni 2009 06:23

Tänk att man kan "glömma"  från förra året och året innan och innnan året dess .....

Glömmer gör man naturligtvis inte men jag tror att alla intryck man får varje dag gör att huvudet blir fullt så man har inte förmågan att lagra mer till slut uan allt blir "just nu" på både gott och ont.

Iallafall så är det vackert att mötas av en blommande rosbuske när man slår upp ytterdörren.......Och i brevlådan igår låg hundsport special som verkligen tar upp intressanta saker, återkommer om detta när jag läst den..Dessutom så ligger passet nedpackat i väskan tillsammans med lite euro som jag hittade från tidigare resor

Det är härligt med en hässja som verkligen doftar fräscht hö

Ha en underbar dag mina vänner....

Av AnnKristin - 24 juni 2009 21:37

Egentligen har jag absolut inget att skriva om.....Assi har snart krypet för lägre... Vi tränar än så länge i vardagsrummet . Jag står bredvid nu och hon kryper men tyvärr för fort så vi tränar vidare.

Tess har visat tendens till skendräktighet så hon får vila sig i form ett par veckor.

På fredag drar jag och Maria iallafall till Tyskland, fick SMS ikväll om att jag måste komma ihåg passet denna gång. Förra året satt jag i Stockholm på Världsvinnareutställningen och fick lite panik. Jag hade passet hemma och vi skulle till Tyskland även då. Min yngsta dotter fick rycka in som passletare och skicka det till Maria så vis av den erfarenheten så fick jag SMS:et

Måste komma ihåg att fixa kameror, pengar och pass.

dessa kort tog jag ikväll, här bor vi...

Av AnnKristin - 21 juni 2009 19:55

Det finns nån plats kvar på lägret eftersom vi fått lite avhopp kan jag meddela. Intresserad hör av er direkt till mig eller Maria.


Idag har jag hjälpt min yngsta dotter att lasta hästar på morgonen, det gick superbra och alla är på plats där de ska.

Vi fick besök av Gunilla, Liam, Eros och Skiffer, det var supertrevligt att träffas när man hade mer tid och i bättre väder än i Gävle.

Eros på väg......

Skiffer fick sin pokal som han förtjänat som BIS valp på RM:et. Vi träffades på klubben för lite träning. Lotta kom också och hjälpte till att fota lite.

Kolla Assi på väg mot hindret...

Skiffer, en bild som säger att det var en värdig BIS- valp

Skiffer med pokalen

Av AnnKristin - 17 juni 2009 18:05

Direkt efter jobbet blev det en vända till "stan" för att köpa hundmat sen blev det en tur till Tällberg för att lämna kvitton och redovisa lite efter RM till vår kassör.

Kunde inte motstå att fotografera den vy som hon får beskåda hela sommaren över Siljan.

Jag kan bara konstatera att jag behöver ett objektiv till så jag kan fota på långt håll. Får önska mig ett till julklapp!!!

Annars så mår hundarna bra och jag har vilat upp mig efter RM:et så nu är det nya tag som gäller och förhoppningsvis uppflytt från lägre.

Hörs imorgon....Kram på er alla!!


Av AnnKristin - 15 juni 2009 09:20

Trots eller på grund av ett outröttligt regnande så blev helgen hur lyckad som helst.

På fredagen när jag inte kunde närvara så tog Börje Hemström med Sörhofs Dainty hem lydnadsbucklan

Lördagen tillbringades på Hofors Brukshundklubb där lägre till elit tävlade om att bli Riksmästare i bruks/spår. Bucklan togs hem av Marie-Louise Jangren med Räfhovs Amazing Alfa . De tog även certpoäng!!!

Grillningen på kvällen, även den funkade och mestadelen av folket satt ute.

Regnet fortsatte som vanligt söndagen, massor av folk som inte alls hade något som helst problem med regnet.

Domare, ringsekreterare, funktionärer och utställare alla bara hade accepterat regnandet och tycktes inte ens bry sig . Alla verkade ha en bara härlig dag.

Ladylufs Zingo blev BIS för dagen och därmed utställningens Riksmästare.

Superriksmästaren som tävlade i alla tre diciplinerna blev Maria Mattsson som tävlade med Hovriket's Obelle af Atto(Saga)

Jag är superglad att vi i Mellansvenska rodde detta arrangemang i land eftersom många av oss inte har den erfarenheten att anordna så stora tillställningar. Vi har stött på vissa problem men som jag hela tiden känt på mig så med den stabila staben vi varit och är så "ordnar det sig".

Jag är också stolt och glad över Carin och Ulmas resultat i helgen . De kammade hem ett första pris i lydnaden, godkänd i lägre men fick tyvärr inget CK på utställningen. Ulmis är en CK hund men domaren dömer för just den dagen och det är små nyanser vad avgör.

Ulma är Akkis dotter och då givetvis känns det som en bit av mig*L*.

Jag fick även tillfälle att träffa Västhof's Skiffer, Batmans son som blev BIS valp. En helt underbar hanvalp, bra benstomme, rejät byggd med vinklar på rätt ställe och en superhäftig , gåpåig hoffementalitet. Ska bli en fröjd att följa honom.

Hörs


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29 30
<<< Juni 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards