Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under augusti 2009

Av AnnKristin - 31 augusti 2009 19:29

Jag har anmält Assi till Lindesberg sista dagen imorgon för er som funderar... Anmäler mest för att jag hoppas och önskar få träffa Lite Battis ungar...

Fick den glada nyheten från Siv i Norge att hennes uppfödning  Tervtina´s Chief , Batmans son tagit ett Stor cert... Jippi säger vi då.. Då står det inte på förrän det finns en Champion.

Jag hoppas även att komma med i Edsbyn på lägre spårtävlingen 12 september, jag har en plats om de får ihop tolv spårläggare. Gissa om jag håller tummar och tår..

Det känns bättre att veta att man har två chanser.

Imorgon är det brukscirkeln .. Krypet måste fixas till..

Hörs

Av AnnKristin - 27 augusti 2009 23:18

Jag har inte anmält till Delsbo utan till Edsbyn.... Jag som kollat upp hur långt det var till och med *S* Det är makalöst vilken koll man har.

Edsbyn och Ockelbo är inte långt så håller tummar och tår...


Min mobil är trasig också, råkade tappa den i golvet.. det är tråkigt..Men jag får vara med i Östhammar så vad är en trasig mobil....(?)


Lite bilder från kvällen på klubben

Av AnnKristin - 27 augusti 2009 13:03

Idag blev jag vansinnigt glad, jag kom med i Östhammar den 13 september. Kan man bli annat än hysteriskt glad. Jag har fortfarande inte fått svar från Delsbo och Ockelbo men jag har en chans.

Livet känns mycket lättare nu när jag vet att jag har en chans, samtidigt som jag givetvis blev supernervös, prestantionsångest när alla nervtrådar samlas i magen och förväntningarna stiger en över huvudet.

Men jag kom med, kan man bli så glad att man känner tårarna bränna bakom ögonlocken för ett ja, du kom med.........?

Jag hade planerat spåra på mogonen idag men känner att den där j-a förkylningen är vaggande så det får bli imorgon bitti.

Motivationen kom tillbaka i ett enda slag nu, just nu i skrivandes stund känner jag till och med lite av hopp.

Jag vet att framförgående är ett moment som går det så går det, annars ska det fan funka om inte hon får ett frispel som sista träningen men nej det ska funka.

Min plan är att åka tidigt på morgonen, Assi får givetvis ingen mat innan, hon kommer att få ytterst lite även på kvällen.

Maten har jag med mig i bilen förståss i flera små byttor.

Först blir det lottning, jag kommer att få en bra siffra....Den tänker jag inte berätta.. ;)

Vi åker nog ut på spåren först, när jag släpper på ser jag Assi tar spåret perfekt och vi drar iväg. Jag känner att wow vi är ett team och det kommer att gå superbra... Efter ca 16 min är vi runt eftersom hon är spårnoga.

Spåret är klart...

 Tillbaka till klubbstugan, platsliggning, det är lugnt . Assi är trygg hund hon ligger alltid.

Budföring inga problem skenar iväg vid mitt första marsch fram till mottagaren och åter sitter hon vid min sida....

Nu är lydnaden kvar.....

Jag känner redan vid linförigheten att hon är med mig, vi kör.....

Hela programmet genom har vi superkontakt och roligt när hoppet kommer som är hennes paradnummer så kör hon järnet ett sådant hopp har ett setts på denna plan sen den anlades....

Bilen och maten , vi är klar och har uppflyttningen i en liten ask.

Visst är det en dröm så god som någon och präntar jag in den så kan den bli verklighet.

Hörs



Av AnnKristin - 26 augusti 2009 11:39

Vi bestämde igår jag, Lotta och CC att fara ner på klubben och träna budföring med skott.

Det är ju alltid massor av folk och hundar på plan när det är torsdag och skott det blir inte tävlingsmässigt när man är solohund.

Alla hundar sprang som de aldrig gjort annat. Assi sprang dessutom rakt och inte till skytten eftersom CC sköt och henne känner Assi som en ytlig bekant.

Det blev dessutom dubbel träning eftersom det regnade rejält blötregn, vi passade även på att lägga en platsliggning i rusket. Assi låg som en klubbad, hon ligger i regel allltid eller hon har gått upp en gång och då var det hagel och rejält skitväder.

Vi testade även krypet, hyfsat gick det. Sen blev det hoppet och då vet hon att det är frukost som vankas, jamen halli hallå vilken cirkus hon hoppade fram och tillbaka svansviftande helt hysteriskt flera gånger.

Till slut var det bara skärpning i ledet och ihopsamling som hjälpte och då.......blev det tia på hoppet.

Imorgonbitti lär jag upp och lägga ett spår. Hoppas bara inte förkylningen tar om. Jag har inte fått svar från någon tävling heller .... Surt, det är bara att hålla tummar och tår.

Av AnnKristin - 25 augusti 2009 12:13

"Riktiga" bruksförare köper inte Hovawart. Jag vet inte hur många gånger jag fått det nerstucket i halsen.

Tusen ursäkter tycks finnas för detta också, jag hävdar . Är det på detta viset då är det vårt ansvar som uppfödare att leverera så pass bra hundar att "riktiga" bruksförare" vill ha dem.


Rasstandarden är  något av ett rättesnöre i avelsarbetet.


"Hovawarten är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara välartad och balanserad äger rasen skydds-och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne.  Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-,vakt-. skydds-,räddnings-, och spårhund"


Jag har också jämfört olika bruksraser men Hovawartens standard slår de flesta, inget kan misstolkas.

Vad ska hoffen med alla dessa egenskaper till om de ska vara "bara" en ...??


För mig är hovawarten förutom en alldeles underbar vän i vårt och torrt även en brukshund som ska kunna hävda sig i toppen inom alla dicipliner .

Av AnnKristin - 22 augusti 2009 21:45

Hon har varit i Bjuv där hon blev rasens bästa valp och Best In Show 4 i valpringen... Kolla va grejer jag vann då säger hon.

Tack Carro för du visar Battisungen lite överallt..*L*

Av AnnKristin - 22 augusti 2009 16:52

Anmälde mig med förhoppning att jag tävlat lägre och kunde slåss om certet. Tyvärr så på grund av löp så sprack den planen.

Batmans dotter Porfyr blev BIR-valp, det är kul när de bra resultaten stannar inom familjen.

Assis resultat blev etta i kvalitet, etta i konkurrens, vann bästa tikklass och slutade som BIR.


 

Åkte ut i finalen men det är inget ovanligt för vår ras.

Nu ska jag lägga mig på soffan och sova middag, imorgon är det Rättvik och MH på schemat

Av AnnKristin - 20 augusti 2009 14:06

De finns nog i Björbo till kvällen ... skönt ... Själv far jag och jobbar..

Ni får njuta av vackra Sally. Tog kortet på prommisen idag, hon är så mysig den tjejen. Sally längtar nog till vintern när hon får dra sparken i flygande fläng men man lär ju hålla henne i trim året runt ändå. Nu ska hon kastreras i oktober, jag hoppas att hon inte tappar för mycket tills vintern. Hon lär väl bli att få vila en stund efter operationen.

 

Assi var så trött efter frukost så hon tog matskålen med sig och la sig för att vila.......

 

Hörs imorrn

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards