Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under oktober 2009

Av AnnKristin - 31 oktober 2009 16:53

Kom på idag att jag inte visat Lilla Tess hängbron i Dala-Floda, den är supervacker och går över forsen som låter väldigt mycket nu när det är höst.... Den gungar rätt mycket när man knallar över, känns lite som man gungar en stund efter också.

Så det blev ingen spårning men lite uppletande ägnade vi oss åt istället, vi kom ut lite sent idag men imorgon.... då ska vi ut i tid..

  

Tess miljöträning idag

Av AnnKristin - 30 oktober 2009 21:59

Idag har det inte blivit så mycket, jag har faktiskt i ärlighetens namn torkat fönster med ena handen och pratat i telefon med den andra......

Två av fönstren ska få nya rutor imorgon, det blir lite dragit annars till vintern. Imorgon ska jag lägga några spår åt doggsen innan snön täcker marken så att jag kan spåra själv.... Jag har ju försökt en gång förut med icke lyckat resultat..*S* Jaja det var ju inte ens spårsnö då...*S*

Jag längtar tills vi får vinter på riktigt, det är visserligen en hel höstmånad kvar där vi snöälskare får gå och sukta efter SNÖ!!!

Så här såg det ut hemma hos oss nyss

  

Battis och Lilla Tess ligger och vilar tillsammans.. Gulligt med far och dotter ...

  

Sally intagit kökssoffan som jag satt framför vedspisen så man kan riktigt njuta av värmen, givetvis så tänder man några ljus för att höja mysfaktorn några extra grader

  

Assi valde stora rumssoffan... 

Vilken allhelgona afton*L* Jag hoppas kunna bjuda på lite mera fart eller koncentration imorgon, har vi tur kan jag bjuda på både ock

Tänd ett ljus och ha det tokmys

Av AnnKristin - 29 oktober 2009 23:45

Det är full rulle tycker jag nästan varje dag.....

Idag jobbade jag till halv tio på förmiddagen, åkte hem rastade hundar. Sally och Tess fick följa med till Vansbro för att besikta bilen. 580 kronor blev det för mindre än tio minuter inne på besiktningen, 380 för att få in draget som satt på när jag köpte den i papperen. 200 för ombesiktningen på spindelleden.

Efter besiktningen blev det en vända till en av mina vänner som huserar i vansbro och är innehavare av en supermysig pryl och barnklädesaffär, Koxin heter den ifall ni har vägarna förbi.

Vi fikade och tog Sally och Tess på en välbehövlig promenad över hennes lunchstängning, vem behövde promenaden bäst efter ett gräddwienerbröd kan ni nog räkna ut....

Hem igen och ut med de doggs som fick vara hemma under Vansbroresan. Hem igen och bära in ved till spisen i köket och kamin i vardagsrummet. Givetvis så skulle det röka in när jag tände vedspisen, usch va trött man blir när man har bråttom. Jaja fick ordning på detta och Lilla Tess fick vara ensam Prinsessa till klubben. Egentligen borde det kanske vara Assi som skulle med eftersom vi hade uppflyttningstårta med men nu fick Tess representera klanen.

Det var mycket folk på klubben ikväll, det är trevligt tycker jag. Vi kommer att köra en fjällvandringscirkel i vinter, det blir spännande ... Nej nu får det bli godnatt

  

Assis uppflyttningstårta

  

De sista entusiasterna för säsongen

      

Av AnnKristin - 23 oktober 2009 13:33

Tänkte ta något kort idag när vi var ute på klätterprommis i grustaget. Det finns massor av vägar där och de kan springa upp och ner i sandhögarna....

När jag kommer hem och laddar in fotona ser det ut som de skulle skämta med mig på ett kort... Assi blundar och Tess ser hyperförvånad ut

  


Så här ser de ju ut

  

Idag blev det ett kort inlägg, ha en mysig fredagskväll

Av AnnKristin - 22 oktober 2009 21:07

Och inte vilken tårta som helst utan smörgåstårta, tur nog så äter jag fisk och skaldjur så Lena var gullig och delade sin bit på hälften på tvären. Det där blev krångligt så nu lär jag bjuda på tårta nästa torsdag.....Blev ju uppflyttad från appellen. Jo då vi är godkänd lägre också...

Hur ska jag nå upp till dessa krav?*L*

  

Det får nog bli en "vanlig tårta" (?)

Vi hann träna också innan fikat ,på  platsliggningen var det bara hundar som ska ställas i Rättvik 14 november. 4 olika raser Collie, Riesen, Kelpie och Hoffe förståss.

  

Så här har vi det under våra fikastunder på klubben.... mysigt värre ..Mycket Riesen var det idag hela tre stycken.

    


Tog även ett kort på "Underbara Lilla Tess " idag på vår prommis.

  

Hittade fiskyngel i dammen idag, fattade inget eftersom de stora fiskarna är inplockade i köket. Uppenbarligen har de förökat sig i sommar så nu finns det några till i akvariet.

Jag tänkte i mitt stilla sinne att bara dessa fiskar dör ska det inte bli fler .... men nu ser det ut som de fixar förökningen själv......Nu tänker ni kanske .... Larv, det är väl bara att ta död på skiten... men så är inte jag , har jag tagit fan i båten så ska han i land. Så jag får väl sitta på hemmet med ett gäng akvarium runt mig.

Det som jag blev lite förvånad över är att guldfiskarna är färgade som "sill" eller kvidd eller något annat. Hur de ska bli guldiga det förstår jag inte.

En av de stora försvann i sommar men tillkommer det fler så......

Ha det tokmysigt så hörs vi....

Av AnnKristin - 21 oktober 2009 20:09

Inatt var det som vanligt när jag har den årliga "bröstkollen" framför mig, jag kan inte sova... somnar en stund för att vakna nästa sekund.. Det är inte så att jag ligger och trissar upp mig , det bara inte går att sova...

Iallafall så hade jag tid tjugo minuter över åtta i Falun, jag har tid där varje år så de har koll på mig. Det går fort när jag väl är där, jag får även titta på plåtarna själv och det tycker jag är en trygghet. Nu är den årliga besiktningen gjord och det var inga konstigheter, superskönt.

Åkte förbi mitt barnbarn när jag for hem, fikade där och klippte Amelias klor, hon gillar det inte speciellt men hon står ut.

Tess var hos mina föräldrar när jag var iväg och när jag kom hem och skulle hämta henne så ville Sally med till dem. Det slutade med att Sally hängde med dem till skogs och plockade mossa, jag tog de andra hundarna och for till ett av mina andningshål som ni hängt med till förut. Tess jagar och biter sig fast i svansarna för de stora så snart har de inte ett hårstrå på tippen. Hunnit prata med lite hundfolk också och fått lite ideér.

   Mitt andningshål i höstskrud

   Mysigt är det

   Vi har det bra längst bak i bilen

   Min Prins har koll på vägen

Av AnnKristin - 19 oktober 2009 21:14

Det har varit lite bråda dagar sen sist jag delgav er mina förehavanden....... I fredags kom jag hem från jobbet på förmiddagen, klockan 12 skulle jag möta Lena på klubben för att sätta upp MH banan. Det är ju trevligare om man är två.

Älgjakten höll fortfarande på så nån "riktig skogsvända" blev det inte då med hundarna.

Lördagen startade jag med att formligen halka upp till Rättvik, det var den absolut värsta första halka som jag varit med om. Det kändes som bilen och jag inte ens var på samma planhalva antagligen är det de breda däcken som ställer till det. Jag fick ett omtänksamt sms av Kricko som påminde mig att ta det lugnt, det var snällt tycker jag.

Vi var en liten skara som samlades i Rättvik på Nedansiljans Brukshundklubb och gjorde en liten utvärdering av mestadels den inofficiella utställningen i Körhallen.

Hade Assi med eftersom det är nyttigt för oss att vara på andra planer. På lunchen tog jag ut henne och som vanligt laddade jag bilen med smaskig belöning, denna gång pizzabit.

Den första apporteringen slarvade hon men när hon insåg allvaret så blev den som vanligt tiomässig*L* Assi vet att hon ska hoppa innan vi är klar på plan så vi tog sikte på hindret och jag hann inte kommendera förrän hon började hoppa fram och tillbaka som en tok, när hon kom på att detta blir ingen pizza så då skärpte hon till sig och gjorde ett perfekt Assihopp och fick tillstånd att springa till bilen och pizzabiten.

Assi har verkligen tagit sig i träningen och är kul att hålla på med.

När vi var klara så for jag och Assi hemåt, handlade till söndagens aktiviteter på Rätt Pris i Insjön. stannade till på jobbet och göra några timmar, var hemma igen vid 21.00

Maten blev fixad till figuranterna och sen blev det läggdags.... Klockan ringde vid sex , hann tänka innan jag for ur sängen...- Vem är jag som väljer att gå upp i ottan för att vara i skogen en hel dag och hoppa runt eller knalla runt en samma bana och säga ungefär samma saker, äh kul har vi iallafall......Sen om det är galet eller ej det kan inte jag avgöra så länge jag gillar det jag håller på med.

När vi kommer till klubben och fixat ut alla grejer har hjulen på harbanan fryst fast, det var bara att plocka fram repen och springa som på "gamla goda" tiden.  Jag och Lena hade planerat att dela på sysslorna men vi fick snabbt ordna om eftersom Lena har fått hälsporre så var det bäst hon var testledare och Micke sprang med "haren" och jag gjorde avståndsleken. Denna gång hade vi tur eftersom vi var två testledare och vi alla var A-figgar.

Vi hade nio hundar från Elliegårdens X-kull som skulle beskrivas, dagen flöt på bra och vi var klara långt innan det blev skumt.

Jag hade lite träningsvärk imorse men jag jobbade "kortdag" idag. Ikväll har vi haft valberedningsmöte och vi har insett att vi får dra i alla tåtar och försöka göra något bra av detta.

Imorgon är jag ledig från jobbet så då lär jag ta tillfället iakt och fixa MH/MT grejerna för vintern. Papper ska skickas och Bodils "glömda" kamera ska också iväg. Ska träna hund också men det är ju självklart..*L*

Ha det gott mina vänner .. LIte bilder från söndagen....       

Av AnnKristin - 15 oktober 2009 10:27

När jag inte bloggar så verkar det som det inte händer ett dugg och det är sant, det behöver inte hända något vareviga rykandes dag.

Nu är det dessutom älgjakt, det är den veckan vi hundfolk som inte jagar får hålla oss på byn.

Jag jobbar rätt mycket denna vecka men man lär ju komma ihåg sig att man inte drar till skogs på lediga stunder.

I söndags var jag till Rättvik iallafall och hjälpte till, de saknade A-figge och man ska hjälpa varandra så.... Det är alltid trevligt att träffa folk från andra klubbar också.

Vi i Mellansvenska hade telefonmöte på kvällen, det är ett bekvämt sätt att ha möte på även om det vore bra att kunna träffas men på grund av avstånd så är det ett utmärkt alternativ. Jag har märkt skillnaden mellan att vara aktiv i den lokala Brukshundklubben och Rasklubben, det är svårare när man inte har den personliga kontakten utan det blir mera hårdjobbat och det är nog på grund av dessa avstånd. Nog om detta. ...

Alla papper är klara till Hoffeklubbens MH nu på söndag som går av stapeln på vår klubb. På lördag träffas vi som har jobbat med RM:et och övriga aktiviteter som Mellansvenska stått för. Banan för söndagen får jag hänga upp på fredag.... Lite finns att pyssla med..

Vi har också telefonmöte på måndag vi som sitter i valberedningen för huvudstyrelsen i Hoffeklubben och vi är supertacksamma om vi får in mer förslag på namn som vore lämpliga att jobba i huvudstyrelsen.

På tisdagkväll var jag till klubben och tränade Assi var verkligen på topp, hon har fått vila någon dag och var verkligen i form, det är häftigt. Tess hon har mest varit på slyngelhumör.. Hon är duktig men hon har mycket annat i huvudet än att focusera, tillhör väl åldern....

Nu ska jag njuta av kaminvärmen en stund , ha det gott


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3 4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards