Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under juli 2012

Av AnnKristin - 30 juli 2012 06:05

Jag känner att jag behöver lite "vardag" emellanåt även om det såklart är härligare med "helgkänslan" men skulle jag inte ha "vardag" så skulle jag nog inte uppskatta helgkänslan.

Hursom så förra veckan fyllde mitt barnbarn Viggo år så honom ska vi fira denna vecka, han fyllde i fredags och då for jag tillsammans med Maria och Börre till Tervakoski i Finland för att beskåda några av de över 250 Hovawart som var anmälda.

Jag måste tillstå att Finland har en mycket högre standard än vad vi är vana med. Jag tycker det är kanonviktigt att man som uppfödare gör sig "omaket" att uppdatera sig vad som händer i andra länder men det är i mitt tänk.

Det är helt klart svårt för våra domare som inte har möjlighet att få döma många bra hundar att veta vilken hund är värd

Excellent eller om det ska stanna vid Very Good eller Good.

Jag tycker att utställning är en ren "skönhetstävling" och för mig innebär det att Certet ska delas ut till den hund som är bäst konstruerad och bäst för den tävlingsformen . För handen på hjärtat så åker man på nog många utställningar så kan en bruksmeriterad hund bli Champion oavsett hur den är "rastypisk" eller inte.

Fyra ringar som vanligt är det och hundarna är uppdelade i färg först i klasserna innan de som fått Excellent bedöms för placering i klassen och om de får CK eller inte så de går vidare till Bästa tik eller Bästa hane.

Bedömningen pågick hela dagen så vi hann ej se finalerna i år eftersom vi måste passa båten .

Det roliga var i år att för mig var tikarna som gick i bruksklass en klass för sig, det var riktigt bra hundar i mina ögon.

Det delades ut många EH (Very Good) på utställningen och det är helt rätt , det är där de flesta ska hamna och det är inga dåliga hundar. Jag tror att den domare som dömde Älskade Myzan till Bästa junior i Osby var där och dömde, det är lite stort att bli inbjuden till Tervakoski som domare .

Det värsta med allt var att min kamera la av, batteriet måste bytas ut och det gör jag innan jag far till Tyskland i september men några hann jag fota..... Hade min reserv med men den är inte så bra.... den duger och jag var glad att den var med .

Jag måste tillägga att det var lugnt i ringarna och att de flesta var svansviftande trevliga hundar. Jag såg inte många med svansen mellan benen. Det var en fröjd att hälsa på så många frimodiga och härliga hundar. Grattis Finland :)

Nu har jag lite bråttom känner jag för jag måste lämna in bilen så den är ok till nästa resa som kommer också att vara i " hundens tecken"  och en mycket efterlängtad sådan .

När jag kom ner till Stockholm på fredagen så fick jag tillfälle att pussa på Marias mysiga valpar, det fick jag även på söndagen och Ann kom även med Anziehend's Bond James Bond "Zickan" som är en kanonfin lovande Juniorhane, jag har fått bekräftelse på detta även från en som kan sin Hovawart och som gjorde mig superglad.

Lite foton från helgen då

                                 

Goaste ungarna från Maria

             

Den goastefinaste Zickan , Anziehend's Bond James Bond tillsammans med Tåfflan släktskapet lyser och Chessy ler från sin himmel

         

Nu måste jag ila iväg , ha en toppendag alla , solen lyser iallafall här .. Kram



Av AnnKristin - 21 juli 2012 21:02

Förra veckan gick i rasande fart som det gör när man har roligt. Det står nog inte på förrän det är v.28 2013.

Denna vecka har bestått mest av jobb och hundarna som vanligt, Blaisan hämtade jag på onsdagen en vända, hon är hemma och gör ett gästspel. Hon är så lättsam och go, kommer in i flocken direkt igen.

Det känns skönt när hundarna är i balans så de kan snabbt finna sig tillrätta när det blir ändringar. Det ska vara kul och kännas bra att ha hund har jag alltid tänkt och tyckt, en livskamrat ska inte kännas som en belastning utan en tillgång i livet och mina livskamrater känns som om jag vunnit högsta vinsten. Givetvis så är det lika med mina barn, barnbarn vänner ... Äh de får räknas in i livskamrateriet annars blir det så snurrigt så jag vet inte vad. Tacksam är jag iallafall över att få omge mig med så underbara levande väsen.

Nu ska vi se , jag har ju som vanligt fotat en del .

Denna tokfina vy ser Blaisan när hon går ut på verandan hos Matte Kerstin, så fint så det förslår

 

Blaisan intagit en plats i skuggan, Berra & Harry

     

Vi åkte och badade en kväll innan regnet men knotten fick oss snart att ge upp.

Bobban & mor Assi

               

Blaisan

 

Dezz

     

Idag har det varit en superkanondag , jag och Gunilla träffades vid Malingarna för en heldag i skogen med 7 hundar

Matsäcken är viktig med gott godis till hundarna och Goa mackor till mattarna .

Vi la ut spåren och sen blev det fikapaus, La lite kluriga spår så det blir lite kul.

 

Först ut blev Sally , hon fixade sitt spår även om hon numera tar nog helllre blodspår och allra helst drar hon nog. Sally har utvecklats i draget kanonfint och hon trivs med sin goaste "fosterfamilj"

     

Dezz som blivit så duktig i spåret

     

Goaste mysstunden

 

Vi fixade spåret

 

Fler var i skogen

 

Goaste Bobban i världen

 

Snygg Erozz

   

Blaisan skulle jag våga gå vilse med , klockren i spåret

 

Gunilla fick ta Assi i spåret och det funkade lika

   

Sen blev det bad, Elda körs i sök så hon fick lite andra övningar idag ifall ni undrar men hon ska på sökträning på måndag

Blaisan ville ju få igång Erozz  . Det var många som skulle bada så det blev att delas upp så fotograferingen skulle funka


                 

Assi o Bobban är alltid lika vilda

             

Blaise och Dezz , Dezz är inte såååå förtjust i att bli blöt

     

Efter detta blev det några skott sen hemgång med ett gäng trötta och nöjda hundar .

Tack Gunilla för en kanondag , vi gör snart om det och tack alla ni som läser och ser på fotona. På fredag blir det först lasarettet sen Huddinge och pussa på valpar innan de flyttar sen efter det blir det båten till Åbo och Tervakoski där över 250 Hovawart är anmälda. Vi får även nöjet att umgås med Börre som blir med , kul tycker jag då.

Kram till er alla

Av AnnKristin - 16 juli 2012 07:33

Jag borde uppdaterat er under veckan men tiden har inte räckt till och vi har haft så kanonfintmysigtbra, jag har bara haft kul och kan se tillbaka på veckan med ett leende.

Natten mot tisdagen tänkte jag för en kort sekund på chipavläsaren , den som har sin givna plats på klubben . Allt annat har jag kollat och det var solklart men den har sin plats och ska ligga där.

Vi åkte till klubben tidigt för att fixa mackor, kaffe och sätta upp det sista av banan.

Bäst jag tar fram avläsaren så allt är klart och öppnade skåpet och till min fasa var den borta ……….

Tusen tankar , ingen avläsare , inget prov, folk som åkt från när och fjärran och tagit semester. Satt igång att ringa men inget svar annat från vår ordförande som befann sig på en helt annan planet kändes det som . Klockan var ju inte mycket så de som jag ringde låg nog på armen. Hur som så löstes problemet genom vår beskrivare ringde hem till frun och vi fick låna Ludvikas. Jag fick senare besked om att vår avläsare var i Falun. Någon go själ har förbarmat sig över den efter SM.

När avläsaren var på plats så gick första hunden ut på banan, må harjävel funka tänkte jag , den har varit på lagning och det är första gången den används efter detta.

Nejdå då brann motorn på aset, det är makalöst. Vår beskrivare har även en hare med och den fungerade .

Efter dessa missöden körde vi utan problem, vi har ju överlevt alla så det kunde ju bara bli bättre och det blev det alla hundar var tillgängliga och trevliga

Goastebästastevännen Gunilla och Micke agerade suveränt som figgar , tack för jag har er och goatålmodige Sune beskrev kalasbra nog är det tur att det är så förbaskat kul annars skulle man inte hålla på .

Tyvärr så blev det inga kort under själva testen eftersom jag var testledare och det passar sig illa att testledaren drar fram kameran i högsta hugg .


På onsdag eftermiddag rullade deltagarna och instruktörerna in till årets läger, det blev lite fika, grillning , mingel och föreläsning. Samling klockan 16.00 som vanligt

 

Jag passade på att fota lite under kvällen

Anziehend's Bettlejuice "Zito" blev tokglad över att återse sin gammelmatte , jag blev lika glad över återseendet och att träffa den underbara familj han fått. Vilket kanongäng

 

Annika och Emelie tog hand om träningen med Bobban under lägret och det tackar jag för , goastebästa Bob

         

Gunnar passar på att träna lite

 

Här väntar Blaise på någon hon gillar supertokskarpt

 

Min bästagoaste Kerstin förståss

 

Mysning på hög nivå

 

En härlig kväll

Torsdagen startade vi upp klockan 9.00 med gemensam frukost och sen ut i grupperna

Jag kan bara fota på plan eftersom kökstjänsten kräver nästan 100%  närvaro men det är kanonkul . Vi som varit i köket under lägret är Maria, Liam, Pentti, Micke och jag och jag tackar alla för ett kanonsamarbete


Lotta Linusson "ägde" planen och tar hand om våra deltagare på ett suveränt sätt .                

Vi fick besök av "Zero " Anziehend's Batman och Josefina. Zero visade sig på eftermiddagen gilla detta med sök. Att försöka ställa upp en juniorgrabb så det blir bra är inte så enkelt men karamellsöt är han

   

Lite tillsägelser blir det av Spexa , en bestämd dam i sina bästa år

 

Ett syskonfoto med mor kanske vore nåt

     

Kan man ha det bättre säger Zito

   

 Annika o Bobban

     

Liam, Maria och jag smet iväg med några av våra hundar till Kvarna .

           

På torsdagskvällen fick vi alla en superlektion i drag av Bästastegoaste Gunilla & Liam, det är ju bara så härligt . En del prövade på denna häftiga sport där hunden har tvärkul . Sally stormtrivs det är hennes grej. Tack goaste för du orkar ta lla draggrejer med alla år och låta alla testa kramar , det är uppskattat ska du veta

                           

Fredagen startade upp med frukost 8.30 mycket roligt ska hinnas med under dagen , agility testade en del på denna eftermiddag

           

Fick besök av mina nära och kära som ville fira att mormor fyllde år på torsdagen .goknölarna Mina finaste. Men detta var ju på lördag o nu sitter de på fredag men så får det vara

     

Pentti stod för matlagningen och gjorde det suveränt med älgbiffar som han bjöd alla på ... Njaa inte mig då en inbiten vegetarian men när Gunilla skjuter sin första älg har jag i ett svagt ögonblick lovat att jag ska smaka

 

Den årliga fotograferingen ägde rum på lördagen, Maria, Lena, Kerstin & Blaise, Josefina & Zero och jag förståss som stod bakom kameran :) På lördagen tar vi timeout från lunch så folk och hundar kan ta igen sig och fundera på om det finns några frågetecken till söndag .

Jenny från klubben kom förbi innan hon åkte vidare till Värmland för att tävla i Agility, hon är klubbens freestyleinstruktör och gav en kanonföreläsning om detta häftiga hundkul som man också kan tävla i

Lite pyssel innan alla kommer på plats

     

Zito myser med sin bästa familj

  

Söndag morgon frukost 8.30 ut i grupperna för ett sista pass detta läger

                 

Älskade vackra Sally har åsikter

   

Rastning

Lite foton på en tjusig dam

   

Lita akrobatik kan man också pyssla med :)

 

När det var städat och vi kunde lämna anläggningen med en viss känsla av saknad så fick våra hundar en egen skogstur

         

Det har varit en hektiskt vecka med en rivstart i kaos men som bara varit så helmysig, jag är så glad och stolt över alla våra hundar och underbara valpköpare så det finns inte, nästa år är det vecka 28 återigen som gäller och om tre år firar vårt läger tio år. Allt går så förbaskat fort när man har roligt . Det känns i hjärteroten va fina ni är med era hundar jag hoppas och tror att ni alla är med nästa åroch lagt in vecka 28 i almanackan . Nästa år har vi kanske fler unga hundar med eftersom Assi ska paras i höst och håller tummarna för att det ska gå vägen .

Tack och kram ALLA som gjorde lägret till det härliga läger som vi haft .


Av AnnKristin - 9 juli 2012 07:27

Igår söndag ställde Lotta & Monique ut  Lilla Goa Anziehend's Betty Boop alias MYZAN i Osby, en välbesökt Hoffeutställning som Södra anordnar .

Myzan har aldrig ställt ut vare sig inofficiellt eller officiellt förut  , hon blev nämligen junior den femte och lämnade därmed valpklass så nu var det "på riktigt". 37 tikar var anmälda 8 i Myzans klass.

Ojojoj tänkte jag när Lotta nämnde för ett tag sen att Myzan skulle till Osby och ställas, jösses på sin första utställning. Jag visste att hon har en bra konstruktion, det har många i kullen alltid haft . Så skulle hon få ställa sig själv och att hon inte var i nån "växtperiod" så skulle hon vara god för ett E ( det som förr var utmärkt)

Jag visste också att konkurrensen är helt annorlunda på Osbyutställningen än vilken som helst för utställning här i Sverige.

Jag och Micke var vid klubben när telefonen ringde första gången och den välbekanta "Lottarösten" sa Myzan vann sin klass, ärligt så vet jag inte vad jag svarade men jag blev såååå innerligt glad i hjärteroten. Antagligen så blev det att grattulera och jag tror jag sa nåt om CK och det fick hon..... Det var 8 i juniorklass tror jag att hon sa .

Då skulle Myzan in i bästa tikklass, jag ringde när jag tyckte det gått så pass länge att den borde vara klar men nej det var lite längre väntan....

När äntligen Lotta och Monique ringde så har hon blivit tredje bästa tik , men får man bli hur glad som helst ??

Myzan fick en rättvis kanonkritik , Petra Krivy från Tyskland dömde . Den tiken som vann var en Antonia en import och tvåa blev halvsyster Grand Am från Swedehofs sen .......... Men hallå det är stort att bli tredje bästa tik i den konkurrensen med hundar.

Lotta & Monique ni är galna som anmälde men jag bara tycker sååå mycket om er

Foto på snyggingen ( det är inget nytt utan det har ett tag på nacken )

 

Vi har haft bättre väder än detta , jag, Dezz och Blaise hade en kanonfin prommis upp till Fänforen en kväll

Det resulterade i dessa härliga kort

               

En kväll när jag var ute med hundarna fotade jag lite i min väg och det väckte minnen , tänk vad lite måsskit kan väcka , när jag var liten så var det duvskit på bron, duvorna bodde i det huset jag bor och nu finns inte en duva här så långt ögat når . Vart tog alla duvor vägen ?

     

Vyn från älvbron som jag sett sen femtioår tillbaka är lika härlig att se

 

De som alltid är glada och välkomnande när jag kliver innanför grinden , vilka vackra fönstersmycken

 

Den kanonfina rosenbusken som alltid stått på denna gård , vi ansar den rätt hårt mellanåt men den återkommer och ger oss denna prakt i blommor varje år

 

Stentrappen som återigen ska få byta plats till nytta för oss och för de som kommer efter....

 

När jag öppnar dörrarna ser jag mångubben smyga sig ner bakom Mejdåsen för att inta sin vila så den orkar upp igen ....

 

Hundarna har fått bada när det varit fint väder och det älskar de verkligen. Blaise har varit hemma ett tag och badat med busbror Bobban . Detta är MASSOR av badkort som kommer helt osorterade men väl värda visa världen vilka vackra badare det finns

                                                                                 


Vi får även kärt oväntat besök en dag min dotter Emelie med sin goastefinaste familj, jag blir så glad när de kommer.

Mina älskade barnbarn som är så goa grabbar.

     

Hela fina familjen på marknaden, nä nu ser jag att jag missat goa mågen Tommy Assis syster Ammis är alltid med nästan och vill vara nära de små

 

Missade mågen Tommy så här är ett foto till Dezz älskar att vara medelpunkten

 

Ha det gott mina vänner och kära läsare, det värmer att få feedback från er

Kramar

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards