Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under oktober 2012

Av AnnKristin - 25 oktober 2012 14:51

Jag är så tacksam över mina vänner som stöttar och hjälper mig , ni vet vilka ni är och ni är många . Tack snälla goa.

Nu måste ni få ta del av dessa foton på Ambros som kom idag , håll tillgodo

     

Önskar er en trevlig torsdag

Av AnnKristin - 24 oktober 2012 22:16

Assi har börjat löpa så nu hoppas vi på en lyckad insemination , det är många turer innan man hittar rätt hane som både känns rätt och som efter alla efterforskningar stämmer överens med vad jag letar efter och vad jag kan stå för.

Visst är det mycket pirr eftersom jag inte håller i taktpinnen själv utan är hänvisad till att allt bara ska klaffa under tidspress.  Spännande är det iallafall.

NU håller vi alla tummar och tår för att Hovawartstammen i Sverige ska berikas med lite nytt blod som vi så väl behöver.

Jag fick  sammanställningen av vår hälsorapport  nyss och den fick mig att fundera eftersom det finns hundar som jag eller någon av mina vänner träffat och som inte är rapporterade. Jag tror inte många hundägare vet att  vi har ett hälsoregister dit hundägare och uppfödare kan rapportera in sjukdomar och även skador. De som inte är med i Hovawartklubben kan också rapportera in sin hund förståss. Givetvis så förutsätter jag att alla uppfödare som är med i Hovawartklubben rapporterar in om man har bra kontakt med sina valpköpare men saker kan ju glömmas bort om man har mycket ..... Nog om detta lite foton piggar alltid upp,

våra morgonstunder är mysiga och strumpor kan bli låååånga:)

       

Bobban gillar att se på TV , han är nästan lika glad i TVn som sin syster Blaise . Kerstin berättade att hon gillade också TV ....Bobban ligger iallafall o kollar .....

   

Dessa tog jag när hundarna var ute o jag höll på att torka fönstren inne sen kunde jag inte låta bli att leka med bilderna

   

Idag har jag, Kerstin och hundarna  haft en kanonmysig spårdag vid Malingarna , alla hundarna gick bra. Tima är en noggrann tös som går i lagom takt i spåret . Tima fick ett spår som gick i lite upp och ner terräng med skarpa vinklar . Dezz har också fått ökad motivation att spåra . Blaise är en klippa , plättlätt hur man än lägger spåret. Assi får glasspinnar o annat som apporter , storleken har ju ingen betydelse. Berra fixade hela spåret kalasfint och även Bobban har gjort en framryckning jag måste bara fokusera mer på apporterna. Lite bilder från dagen

                                       

Sen var det ju ....... Undrar om det är Björn fått indikationer på detta när jag la upp en bild på facebook

Färsk var den så det var tur att  det inte rök om den

 

En förmiddag så slogs jag av tanken .... Hmm jag undrar om själva Kungen letar Hovawart ???

Kramar till alla mina goa läsare , jag hoppas ni får lite fina höstdagar och håll alla tummar o tår nu


Av AnnKristin - 13 oktober 2012 21:20

Jag borde känna att jag är i hamn men nerverna styr lite och jag känner mig pirrig och jag hoppas och önskar att allt ska bara flyta på nu.

Det händer så mycket i mitt liv just nu så det gäller att som jag vill ha mina hundar att även jag sorterar rätt nu, tar upp rätt verktyg och använder på rätt sätt.

Det mest spännande är vår planerade valpkull, givetvis så önskar jag att Assi ska dra på löpet så länge det är möjligt eftersom vintern nalkas med stormsteg. Det kan bli hur kallt som helst känns det som och behöver Assi veterinär så kalla bilar och elände är inte kul man måste vara förberedd på allt.

Kontraktet till hanhundsägaren skickades i onsdags och jag hoppas att det kommit fram eller kommer fram på måndag.

Mina tankar rör sig mycket just nu runt detta och Catharina Linde Forsberg är kontaktad och kommer att hjälpa mig med detta, det känns tryggt . Som ni förstår kommer det att bli insemination eftersom Prinsen bor 150 mil från oss och det är inte det humant att ge sig ut på vägarna med en tik som ska ha lugn och ro i halka och elände.

Jag och min vän RottisLotta, ja jag hade lite Lottor i min mobil så hon fick det prefixet , tycker det passar bra eftersom hon föder upp trevliga Rottweiler, vi var ut o fotade en dag . Ljuset var inte det bästa och jag önskar mig ett objektiv som fixar detta men det får bli ett senare projekt . Lite bilder blev det iallafall.

Älskade Bus Tima på agilityplan , hon är förtjust i tunnlarna eftersom där kan hon hitta tappat godis

       

Lotta och Grappa , vi skulle försöka få till en riktig "hoppbild " men det var inte det lättaste ...Men lite roliga blev de iallafall

     

Ljuset var som sagt inte det bästa men Vackra  Assi gör sig även i mörker 

         

Min Prins som Assi är mamma till Anziehend's Bob Marley

   

Vi åkte hem till Lotta för en gofika o ladda in lite bilder , hon har en granne som har lite doggs . Det blir nog en sådan storlek på hund när man inte är så mobil i skog och mark så det är lika bra att jag håller igång . Jag är inte riktigt mogen än för dessa små liv

 

Idag fick vi  bra skvaller från IHF mötet i England . Det kommer att bli ok att använda hundar utanför IHF och få förmedling på dessa , Vi har fått infon från vår mycket goda vän som deltar . Jag blev såklart kanonglad eftersom jag brottades med detta dilemma innan jag hittade Prinsen från RZV som är godkänd för valpförmedling. Prinsen kommer även han från HZD men är en RZV hane, detta är lite krångligt att förstå för de som inte är insatta i vår ras men jag är glad för beslutet. Hanar kommer även att få godkänt att para fem gånger utlandsparningar även att det kan sökas dispens .

Känns bra att även vi kan väcka frågor och få gehör och vilken tur att vi har vänner som är insatta i många frågor som förstår det orimliga att utesluta så många hundar från valpförmedling.

Idag fick jag Micke med mig så han fick hålla i kameran lite men det blev stressigt eftersom min bil började hacka och Micke trodde det var tändstiften men det var det inte så. fotograferingen gick attans så fort ....Men lite foton blev det iallafall på buset .... Det är inte lätt att hålla rätt på tre ynglingar. Tima är en riktigt framåt valp som inte förstår att hon är lite mindre än Dezz o Bobban, hon tycker att sista ordet ska vara hennes......

                                                                 

Detta var nog om detta, mina tankar går till en mycket nära vän som fått ett tungt besked idag , jag skickar kramar till dig även om det är väldigt platt, du vet var jag finns närsom du behöver .Kramar

Tack för ni tog er tid , var rädd om varandra man vet aldrig vad händer i nästa sekund


Av AnnKristin - 8 oktober 2012 15:02

 

Tänk vad åren går så nu hoppas vi på Assis andra och sista kull. Pappa till dessa valpar är efter många om och men bestämd så snart när alla papper och sånt är klart så kommer bilder på den tilltänkte sen är det bara att hålla tummar och tår

I helgen så hade vi i Mellansvenska styrelsemöte på Nedansiljans Brukshundklubb efter övergick vi till Hoffeträff vi var inte så många men vi hade trevligt spårade, grillade korv, fikade och trivdes.

Lite bilder kan jag bjuda på iallafall. Första bilden är från Leksand på lördagmorgon , jag och Kerstin träffades för att handla grejer till träffen. Sen är det från klubben så ni inte tror jag var ute på bus på morgonkvisten även om det är frestande

                                       

Vi hade toppenväder och skoj, jag och Thor krånglade bara till spåret för oss, vi hade gått i varandras fotspår och det kanske inte var så smart men huvudsaken vi hade trevligt. Blaisan är så kul att se på hon ger inte upp och Thor gick ett bra spår till Bobban så både jag och Kerstin blev imponerade av hans spårande, inget flams längre . Det var roligt. Tima var med och fick vara lite social , hon har visat att hon är en noggrann tjej i spåret och vi håller tummarna att det ska fortsätta så. Hon har dessutom blivit en riktigt stor tjej det visade sig att hon var inte alls långt ifrån en valp som var nästan fyra veckor äldre.

På söndagen for jag till Hällefors och hejade på Goaste Liam och Gunilla, det slutade bra Liam slutade på första plats med Sally och Kickbiken och Gunilla och Elda på femte . Det var massor av hundar med i olika klasser och det verkar kanonfränt .Tre tävlade för Hovawartklubben och det var Liam, Gunilla och gud hjälp mig nu har jag glömt vad mannen heter som kör Lintrollets Ziri heter hon väl . En hoffe till var med en Scandernas tävlade inte för Hoffeklubben men jag fick med Alla på kort som var med SM i barmarksdrag 2012. De fotot på alla fyra som kommer i Hoffetidningen tog jag inte med här för någon överraskning ska det vara kvar ... Superfint blev det

                     

Tima och Dezz var förståss med men det är lite krångligt att fota dessa när jag själv håller i kameran. Ni har tur jag var till Prästbuan och fotade en eftermiddag och fick lite foton på älsklingarna

                             

Lördagen bjöd inte bara på glitter , Vår Puma gjorde sitt MT och fick 265 poäng, hon missade på första. Hon är en fantastisk tävlings och familjehund men tyvärr ingen avelstik . Visst känns det i hjärteroten att inget finns kvar i kenneln efter min underbara älskade Batman , det gör ont men jag måste ta ansvar och kunna stå för vad jag gör. Jag älskade min Batman så oerhört så det känns helt galet men det finns inget alternativ. Puma har världens bästa hem som tar tillvara alla hennes intressen och förvaltar henne väl . Lycka till Carro och Puman på tävlingsbanorna, ni kommer att klå alla goaste ni...Jag hoppas o önskar att jag får se er tävla snart

Usch här sitter jag och gråter och ingen har dött och alla jag känner står på benen och livet är ju inte så pjåkigt, jag har världens underbaraste hundar och ungar och inget hembryggt vin . Men direkt jag tänker på mina älskade hundar som inte är med mig längre så blir det en störtflod av tårar ...... Gammal och sentimental kanske då

Kram på er som orkade ända hit och extra kramar till mina bästaste goaste , va ja e rädd om er


Av AnnKristin - 5 oktober 2012 20:40

Tiden går fort när man har roligt och denna tid har gått fort, det händer mycket på ett år. Idag blir det ett kort inlägg , kanske det kortaste jag någonsin gjort .

Jag vill tacka alla mattar och hussar stora som små som tagit så väl hand om era "valpar", jag vill tacka er för ni hör av er och berättar och för att jag får träffa dem mellan varven och jag är så glad över att ni underbara ni valde mig som uppfödare. Grattis till alla fina, goa "valpisar" .

Denna dag går även tankarna till älskade Znåddas som så tragiskt fick lämna oss, jag tror han hittat mormor Akki & Battis så de tar väl hand om honom

 

Imorgon blir det en dag fylld av överaskningar kanske , Sally & Elda ska på SM i barmarksdrag , håller tummar o tår för Liam och Gunilla som ska ta dessa över mållinjen .

Carro och Puma ska göra sitt MT på morgonen och själv tar jag med mig bara Bobban o Tima och far till Rättvik för Styrelsemöte och Hoffeträff .... Vilken dag

På söndag tar jag och hundarna o far ner o håller tummar o tår i Hällefors för de SM tävlande

Kram på er alla

Av AnnKristin - 1 oktober 2012 17:58

Vilken trevlig helg det varit, Zickan (Anziehend's Bond James Bond ) med matte kom på lördag och stannade till söndag. Han har vuxit till sig Lillgrabben och är inte bara fin att se på , Zickan är en otroligt trevlig hund.

Tima testade tålamodet på pojken genom att kolla att pälsen satt fast hur och var hon än drog. Dezz och Zickan busade också järnet förståss , Bobban behövde han inte träffa även om Zickan går i "grabbklass" på dagis och skulle säkert gillat det så är jag inte alldeles säker på att Bobban skulle uppskatta besöket. Jag tycker det är korkat att utmana ödet så det fick vara. Blaisan och Kerstin kom på söndagen så syskonen fick träffas och busa lite. Blaisan är en sån supergo tjej och jag har sagt det förut och säger det igen det där teamet blir nåt det .

Det var lite hundbus, lite allmänna hundgrejer , fika och innan resan hem för Zickan och Ann blev det våfflor som våffelmakare Micke fixade. Blaisan och Kerstin hängde med hem också. Vi har alltid så trevligt när vi träffas.

Lite bilder från en vacker höstsöndag, först ut Blaisan och brorsan Zickan

               

Dezz och Zickan

     

Bobban

 

Anziehend's Accept "Assi" Mamma till de små ovan

     

Innan i veckan var vi på fotohumör också

Det är sååååå härligt när man har de finaste att fota

                           

Jag har egentligen hur många tokerier som helst att skriva om men jag bidar min tid just nu och håller tummar och tår för jag har lyckan på min sida...

I helgen har vi träff på Nedansiljans Brukshundklubb och jag hoppas att många kommer och på söndag styrs  kosan till Hällefors där SM i barmarksdrag går av stapeln . kameran ska vara fulladdad och tummar, tår och tassar ska hållas för mina goa vänner som jag saknar när jag inte träffat dem på en stund . Eller jag är egentligen en sån som saknar alla mina vänner alltid när de inte är här .....Det finns många jag skulle kunna bo kollektivt med men kanske de inte skulle tycka det vore nån bra idé , vad vet jag :)

Kram och hörs snart

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards