Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under januari 2013

Av AnnKristin - 21 januari 2013 19:31

  

Det har inte hänt så mycket nu efter jul , det är skönt att allt går sin gilla gång.

Jag åker släde och spark efter hundarna när vädret tillåter. Jag försöker träffa mina vänner så ofta jag kan och de jag inte träffar blir det många och långa telefonsamtal med . Kort sagt så försöker jag trivas med livet så mycket som möjligt man vet aldrig hur länge man får trampa runt här .

Det är inte mycket kvar av vintern nu , jag hoppas få använda Kicksparken som kommer på fredag en hel del i skoterspåren.

Vi hade besök i helgen av Ann, matte till Anziehend’s Bond James Bond alias Zickan i helgen, Zickan är en social, vacker och okomplicerad kille som påminner om en god o glad björn…Det är alltid trevligt att få besök av de utflugna ungarna och deras mattar och hussar som alla har blivit våra vänner och är kanon med sina hundar

Grädde på moset var att mina goa bästa vänner Kerstin , Gunilla & Goa Liam kom också och då mest säkert för att träffa Zickan.  Blaise, Elda, Erozz och Sally var med också förståss, det blev som en släktträff . Givetvis så blev det massor av bilder på Zickan ..Lillgossen , Ingen kan neka till att den blonda gossen är vacker

               

Under slädturen tog vi en liten paus idag ......

       

Jag och en av mina bästa vänner satt och roade oss med en kväll hur många valpar som blivit födda 2012 och hur färgfördelningen såg ut . Slutsatsen blev att ni som är ägare till svarta och blonda födda 2012 har något unikt så sträck på er . Av 129 födda valpar var 16 svarta , 17 blonda och hela 96 svarta med tecken.

Jag tycker detta är något vi måste prata om och göra något åt . Vi måste komma tillrätta med detta .

Jag är stolt ägare till alla färgerna och ser inte färgerna utan ser mer till en rätt konstruktion och ser till det innanför pälsen mer än till färgen på densamme.

Nu tänker väl de som tänker annorlunda och försöker producera så mycket SMT som det bara går för de är lättsålda att “varför bryr hon sig om färg när hon säger att det är viktigaste innanför pälsen ?” Jo det mina kära läsare kan jag berätta , det är för vi har en ras som har tre godkända färger och min önskan är att vi ska tänka på det.

En del valpköpare önskar en SMT och ser varken till sjukdomshistoria eller annat och det är helt förståeligt eftersom det är den färgen som blir att synas mest.

Jag tycker det är uppfödares sak att visa valpköpare att vi har tre underbara färger och ingen är vackrare än annan och vi ser inte till det när vi väljer avelsdjur utan vi har viktigare saker att ta hänsyn till.

Lite bilder på Tima

     

En härlig vinterdag

 

Vackra Dezz

 

Tack alla goa Läsare en STOR Kram på KRAMENS DAG

Av AnnKristin - 7 januari 2013 20:21

Mina vänner RottisLotta, Chatta & jag träffades vid klubben i förrgår, jag behövde lite mer bilder på hundarna så Lotta fick fota de små liven. vi fick massor av foton och givetvis så får ni dela några av dem med mig. Tack goaste RottisLotta för din tid och hjälp o fika o don , tack Chatta för jag fick bruka dig tä bus.


Jag vet att jag har många besökare på min sida så jag får välja mina ord förståss så jag inte stöter mig med omvärlden främst är det kanske hundvärlden där många är lättstötta även jag. Det stämmer en del det jag hörde för många år sedan av en jägare som säkert har hört det i sin tur av någon men det lyder som följer . Säg vad du vill om min käring, barn, bil och hus men inte ett ont ord om min hund....

Jag är absolut inget undantag  i det att jag försvarar mitt och mina val och jag känner att jag kan det . Dessvärre kan jag inte styra andras val där kanske mina val blir inblandade, där kan jag inte påverka även om jag önskar att kunde.

Det finns inga felfria hundar , det kan vi alla enas om lika lite som det finns folk som är felfria. Det vi kan styra i hundvärlden är aveln, vilka hundar ska vi använda ? Vilka hundar ska få möjlighet att få föra sina gener vidare?

Vi vill alla ha friska , sunt byggda, välgående och i de raser som vi använder för olika arbeten ska de fungera för det också dessutom ska de fungera som familjehundar i de flesta fall mesta tiden. De ska dessutom knalla obehindrat utan funderingar runt överallt i vårt samhälle på olika underlag och i olika miljöer. Det ser inte så krångligt ut egentligen när man ser det så här rakt upp och ner. Det är när man börjar titta på varje företeelse i sig tänket börjar åtminstone för mig.

I mitt tänk så är varje hund som är tänkt för avel en helhet, det ska finnas balans i "kostymen" och jag ska kunna förklara hur jag tänker för mina valpköpare och kunna hjälpa dem i vått och torrt. Kontakten slutar inte när valpen lämnat mig hoppas jag.

Nu har jag svamlat nog för en stund och jag har inte utsatt någon för mitt svammel. Jag önskar väl återigen att ni som är intresserade av min ras gå in på Svenska Hovawartklubbens hemsida för där huserar uppfödare som ska sjukdomsredovisa och en del riktigt intresserade är alltid med på våra uppfödarmöten för att förkovra sig och diskutera vår ras.

Nu till lite bilder förståss , Först ut på plan är Desiree Aldeon "Dezz"

                             

Andra bruden är Fatima Aldeon  "Tima" en liten fröken som håller på att växa till sig, den lilla godingen har massa åsikter om det mesta . En rolig tös.

                       

Anziehend's Bob Marley " Bobban" men har han fyra fötter i backen nån gång undrar ni , jo han har en av och på knapp. Han kan koppla av,  en livlig hund med livsglädje skulle han nog kunna beskrivas och den första hund jag har som aldrig dragit i kopplet . Jag har funderingar på om det är för han sällan är kopplad men jag vet inte .

                     

Sist men inte minst Anziehend's Accept "Assi" , lånade in Chatta för lite fotgående . Assi tränar gärna med vem som

                        

Tack för jag fick norpa åt mig några minuter från erat liv det är stort

Kram  på er allihopans vänner som fula fi om jag har någon ...... Nä inte ja ..:)

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Skapa flashcards