Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under februari 2013

Av AnnKristin - 27 februari 2013 23:27

Jag kommer att sakna vintern och längta till nästa .....  

Visst är det vackert

   

Det är mycket som händer och har hänt , årsmöten avlöser varann . Vi i Mellansvenska har haft vårat så nu tar vi tag och jobbar .....Lite bilder från årsmötet på Blaisan och Kerstin .. Dom är så duktiga , vilket team

     

När vi ändå var i Rättvik passade vi på att njuta av utsikten

 

Tima och jag tog en tur till Körhallen och hälsade på när de hade tävling Nedansiljan , vi träffade Kerstin

       

Lite härliga vinterbilder

                               

Vi vilar & myser också

               

Lite blomsterfägring

 

Lite allvar också

Jag borde hålla mig borta ifrån dessa nätforum. Jag har lovat mig själv att inte springa på varje boll och tycker jag lyckas rätt bra men ibland blir jag så förvånad över attityder och att man underfundigt eller tanklöst inte vet jag försöker trycka till folk och sätta sig på höga hästar utan att ha mandat för det så jag måste bara skriva nåt men utesluter förståss saker för att inte såra.


Jag kopierade en liten del i Rasstandarden för min älskade ras Hovawart, jag upplever inte att vi har delat upp oss i en bruks - och en utställningstyp i Sverige, det ska vi inte heller göra eftersom då kanske man ska ta sig en funderare och byta ras om inte standaren passar . Vi ska försöka förvalta den hund som ursprungslandet återskapade en gång. I mina ögon så har vi inga kennlar som är mer brukskennlar än andra även om någon kanske önskar att så vore fallet .

Jag sitter ofta på SKK avelsdata eftersom jag är intresserad av min ras och tomma tunnor skramlar mest tror jag visst jag tänker mellan varven .

Är det någon som tror att titlar ärvs , ibland får jag för mig det men så är det givetvis inte.

Jag hade en underbar hanhund och då menar jag underbar på alla sätt och vis, jag önskade inget hellre än att få en tik som motsvarade mina förhoppningar efter honom så jag kunde gå vidare men tyvärr så min fodertik efter honom som är en kanonhärligmysig hund att jobba med och passar sin familj men en avelstik är hon inte . Mitt hjärta Willems Hof Batman fick några kullar med olika tikar med olika resultat . Han själv hade packat verktygsväskan väl och använde verktygen rätt men det är ingen garanti för att i kombination med en del tikar att valparna får rätt verktyg med sig ut i livet .

Jag hävdar envist att en hund med rätt verktyg med sig ut i livet klarar sig alltid, det finns ingen matte eller husse som kan “förstöra” en sån hund.

Det är där balansen och vikten av denna kommer in , att handla rätt i olika situationer.

Hovawart är en mycket gammal tysk brukshundsras. Namnet

härstammar från medelhögtyskans Hova = gård och Wart =

väktare. Sedan 1922 har denna ras blivit framavlad på nytt genom

användning av typmässigt liknande hundar som man fortfarande

fann på bondgårdarna. Dessutom korsade man in schäfer,

newfoundlandshund, leonberger och ytterligare hundraser

under de första årens avelsarbete. Genom kraftfulla urvalsåtgärder

fick man åter fram den ursprungliga brukshunden.

I ursprungslandet lägger man mycket stor vikt vid sundhet hos

hovawart. Särskilt har man minskat förekomsten av höftledsdysplasi

till några procent genom åratals urval av HD-fria djur.

Dessa ansträngningar bör vara en förebild för alla avelsföreningar

för hovawart.

Hovawart är en kraftig, medelstor, något långsträckt, långhårig

brukshund. Könsprägeln skall synas tydligt i framför allt huvudets

form och kroppsbyggnaden.

Kroppslängden skall utgöra ungefär 110-115% av mankhöjden.

Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara

balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet

och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott

luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin

familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds-,

räddnings- och spårhund.

Balanserad, jag måste slå upp det i akademins ordlist känner jag. Där hittade jag balanserat uppträdande när jag slog på balanserad och fann lugnt och behärskat .

För mig är det inte rastypiskt att klättra på alla okända människor de träffar utan att ta kontakt balanserat ..

Hovawarten är för mig hundvärldens RR , den allroundhund jag förälskat mig i och hoppas få åka kickspark efter i tjugo år till…. Då är jag inne på det sjuttiotredje året … Kanske det är dags att trappa ner då , vem vet .

Det jag däremot vet är att ta fram standarden mellan varven så jag inte glömmer…

Vi spår men gud rår är nog inte så tokigt ordspråk i alla fall ..

Lite fler bilder på mina pärlor

                     

Natti natti och vi hörs till våren ...  


Av AnnKristin - 8 februari 2013 22:49

       

Detta är bara så fantastiskt kul både för folk o fä .... Så det är inte konstigt att jag inte hinner blogga för varje ledig stund så bär det iväg på denna farkost. Jag borde blogga mer för jag har ju en hel del tänk runt detta med hund som kanske borde komma på pränt och kanske skulle till och med kunna väcka lite debatt, det känns bra att ha lite bollplank i både RottisLotta som inte är involverad i min ras och givetvis Maria som har ett gediget komihåg , typ som en dataapparat .... Där finns inget begynnande komihåg problem.

Egentligen så en blogg har ju ett syfte i detta att väcka debatt men det är svårt när en del  inte har något tänk runt det som tas upp . Jag försökte få lite respons i ett tidigare inlägg där jag tog upp detta med våra färger när det gäller vår ras. Men tydligen är det inte så många som funderar runt detta .

Jag bekymrar mig väl i onödan .

Vi var till stan iallafall en dag i januari och Tima passade på att shoppa lite på djuraffärn

 

Besök har vi haft av goaste vänner , det är alltid kul när det kommer folk och hundar som vi tycker om .

Lite bilder från besökets första dag och morgonen efter

                     

Kerstin kom också så hon och Blaise fick träffa Maria och hennes hundar, vi tog givetvis ett par turer med åkdonen

               

Kerstin och Blaise var redan frälst och nu är även Maria åkgalen , även hennes Tåfflan är draggalen. Kanonkul.

Fanta och Tima är för små så jag fick ta dem med i koppel andra vändan

Så här sitter de o väntar medans jag fotar

 

Det blev lite skumt ute när vi tog andra vändan , Blaise gillade att få Dezz med sig och Tåfflan tyckte det var kul med Pingla . Lite häftigt var det med en smt och en blond hade vi alla

         

Dagen efter kom Gunilla med Elda och Sally . Elda höglöpte så Bobban fick stå över .... Men vi hade verkligen tur med vädret ... Vilka underbara vinterdagar .....

                   

Utsikten är förståss helt sagolik över detta härliga vinterlandskap

       

Systrarna Aldeon Fatima "Tima", Fantasy"Fanta", Desiree "Dezz och Dalila "Elda" var ju samlade så familjefotografering är ju ett måste

             

Bara 20 dagar kvar sen är det vår och jag hoppas och önskar att snön ligger kvar länge. Jag har ju lite att se fram emot här i vår Assis parning och förhoppning om valpar , jag har anmält mig till klubbens läger med Tova, jag har fått en plats på Kullagullas läger med Gyllensten , vi har vårat eget Chanzenläger ...

Kramar alla , lär lägga mig så jag hinner rasta Kicksparken imörrn bitti .



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards