Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under augusti 2013

Av AnnKristin - 25 augusti 2013 18:19

Förra helgen var de ute och verkligen visade vilket härligt samarbete man kan ha med sin hund, de tävlade tillsammans med Staffan Bryngelsson med son i triathlon. De simmade, de sprang och de cyklade . Tillsammans gjorde de ett oslagbart team som alla tävlade med Hovawart och för Svenska Hovawartklubben. Vilken härlig känsla att stå högst på pallen, Grattis igen. Tyvärr kan jag inte använda något foto här eftersom andra tagit dessa och jag har inte frågat men bedrifterna tog inte slut där Gunilla & Elda fick visa draget på SM invigningen. 

 

Det tog inte ens slut där, Gunilla ställde Elda på lördagens utställning där Yvonne Brink dömde och blev BÄST I RASEN!!!!

Elda är en import som klart kan tillföra rasen en hel del med sin vilja att samarbeta och ändå kunna ta egna initiativ och vilja jobba med det som presenteras för henne. Vi får känna oss tokstolt för vi hittade denna hund och valde att ta hem henne till Sverige

     

Själv har jag försökt "bota en envis förkylning som bitit sig fast med hostning som främsta egenskap.

Det hjälper inte med att muta bort eländet med varken det ena eller andra, nu får det just "värka ut" själv. Trösten i allt är att samma förkylning biter inte igen, den må jag vara immun för.

Jag har försökt vila bort den så gott det går men fyra Hovawart även hur balanserade de än må vara kräver lite tid och energi. Jag är ju evigt tacksam att nerverna är i styr så jag inte har tassavtryck i taket.

Men vi har inte gjort något fartigt utan vi har hållit oss på mattan

Jag och Kerstin och hundarna hade en fantastiskt härlig dag i Malingarna, vi spårade och lät hundarna bada och fikade gott och det bästa vi tillät oss bara vara. Både hundar och vi stortrivdes

                                                                             

Jag måste dela med mig av lite valpbilder som jag passade på att ta hos Lotta

                     

Jag och Tima passade på att kolla kvällstävlingen som agilityn hade i onsdags, även om luften vibrerade av stress som det ofta gör när det gäller agility så var Tima kolugn. Jag förväntade mig inget annat men så upptrimmat allt är runt den sporten så vet man inte . Det är väl jag som kanske havererat i stresstålighet inte vet jag .. Nej damer i min ålder får nog hålla sig till spår och sånt som inte tär på höfter och lår .

 

Helgen har jag spenderat i Malung, där jag varit testledare till ett gäng hundar. Det blev att fara fram och tillbaka två dagar och upp fem , en timme innan Tima väcker mig som vanligt . Det var tufft det var tio mil enkel resa fram till banan. Men allt gick bra så det var ett kärt besvär att lotsa hundarna genom banan.

Önskar alla en bra sista sommarvecka 2013 på söndag är det hösten vi får njuta av


Av AnnKristin - 17 augusti 2013 06:53

Jag inser att jag lär nog ta ledigt några dagar så att jag får in någon annan kreativitet och börjar använda den hjärnhalvan som jag vet finns men just nu har jag inte så nära till den.

Det kan vara så ibland eller för mig är det så, vi är ju alla olika.  Det jag vet är iallafall att den kommer att levereras så småningom. Levereras har för mig i alla tider haft betydelsen att det kommer något till dörren, något jag skickat efter. Nu levereras allt från de som ska från dörr till dörr, musik, konstnärer levererar konst. För mig skapas det, jag känner mig definitivt inte hemma med ordet leverera i alla sammanhang.

Jag känner mig heller inte hemma med ordet motor som förekommer friskt i hundkretsar och som jag många gånger har funderat på om betydelsen i ordet motor när det gäller hundar har samma betydelse för alla så att det är så allmänt vedertaget att alla pratar samma språk.

Jag blev iallafall glatt överraskad en dag här, Rebecka och hennes familj som inte hade möjlighet att i år delta på lägret skickade en filmsnutt där Rebecka och Zito tränar. Jag är så glad att familjen valde Hovawart när de skulle köpa sin första hund. Jag frågade om jag fick lägga ut filmen och det blev jag lovad. Zito är bara ett år och 10 månader, det bådar gott.

Träningen på klubben har dragit igång så nu är det verkligen allvar, första var i torsdags och som ni alla vet är jag och Dezz verkligen i början men vi kämpar på. Lite bilder från träningen.

Platsliggningen har vi börjat med lite smått , där kan det bli bakslag men hon ligger och jag går ut längre än kopplet når iallafall. Budföring första gången så vill hon ju stanna hos mottagaren, hon var ju försedd med en av de gröna bollarna så jag kom till korta. Jag hade lagt ifrån mig grönbollen innan fikat så jag fick skylla mig själv .. Äh huvudsaken hunden springer ut till mottagaren så ordnar vi det andra sen .

                                               

       

Tima gillar att röja på agilityplan, tunnlar är bäst ...

 


       

Det är inte vanligt eller brukligt att jag blandar in min underbara, fina familj på bloggen men min yngsta dotter fyllde 26 igår och jag fick till lite härliga foton
                                 

Jag och CC från klubben var till Malingarna och spårade igår också , första gången Dezz gick ett spår där inte jag trampat om jag minns rätt. Hon kan ha gått möjligtvis ett innan men jag kom inte ihåg hur det var ifjol när Pia var upp ...

Vi hittade både spår, kantareller och en ormfan och det sistnämnde är vi både tokrädda för så gissa om vi fick benen under oss och gick från stället fort. Jag ser efter att jag kollat bilderna att jag lagt in Dezz på tre bilder där hon bara håller i en boll, antagligen så har jag inte tänkt på det utan känslan är att hon bara håller i lugnt och tryggt , inga omtag ingenting , inga ruskningar bara håller i med en självkänsla att den ÄR min. Gör vad du vill men den är min och jag tänker hålla i eftersom jag vet att jag kan .

                           

Önskar er alla en toppenlördag, från mitt fönster ser det lugnt ut på älven , inga småsjöar som spår mer regn.

Kram på er alla  & IDAG HÅLLS ALLA TUMMAR & TASSAR FÖR MIN GOASTE VÄN GUNILLA & ELDA som tävlar och ska både simma, cykla och springa ... SÅ SPÄNNANDE och De är så duktiga !!! Bara att genomföra eller komma på tanken är en bragd för mig 

Av AnnKristin - 12 augusti 2013 06:54

Vi har en underbar sommar som börjar gå mot sitt slut för att ge vika för den underbara hösten som är min favorit, det känns banne mig skönt.

Jag skrev på mig lite semester när jag jobbade i helgen, känner att jag behöver vara i skogen en hel del. Det har varit och är många tankar tankar och funderingar efter det att jag beslutade stå över valpar i år.

Det känns bra att jag kan ventilera mina tankar med uppfödare som inte har min egen ras och är involverade i den samma.

Jag minns när jag bestämde mig för Hovawart i början av 90-talet och fick köpa Micha av Margareta Damfeldt, Hoffen-Hills Kennel. Jag älskade den hunden , hon var liten och såg ut på många vis som en grävling. Mischa var behäftad med en C-höft, det var bara en fri i kullen. Mamman till Mischa har fått valpar förut och även där fanns det hundar med höftledsfel.

Har det varit idag med den erfarenhet och kunskap jag har skulle jag tittat mer bakåt och tagit kontakt med rasklubben för information om hundarna så jag kanske skulle gjort ett mindre riskfyllt val.

Vad har hänt den senaste tiden , Min godaste vän Gunilla och Pentti kom förbi och tog en kaffe innan de drog iväg ut på sökträning med sökgänget från Gagnef-Floda BK och Falun såg också ut att bli med.

Lite foton hann jag allt ta

         

Våra älskade Slovakiska importer, artar sig bra. Det känns bra att vi rest så mycket och sett så många hundar att vi vet vad vi tog in. Vi pratade just om detta när Gyllensten var hos oss, det finns folk som hävdar att det finns en viss fara med att ta in hundar eller att para med utländska hundar och visst kan de ha rätt i vissa fall men jag känner mig helt trygg i detta och det är tack vare våra resor där vi träffat de hundarna och flera i leden.

En vän till mig berättade att det finns en utländsk hund som ligger bakom mycket i Sverige där de fick ta ut honom med munkorg för att para, det var INGEN  Hovawart utan en annan ras .

Vi har tagit tag i Timas simning så nu funkar det men det behövdes ett par gånger innan ....Så mina förväntningar på nästa sommar är stora angående Timas simning

               

Jag var hem till Lotta på Kulla Gullas kennel , skvallrade lite hund, fikade  och fotade de små vackra valparna, Lotta själv ska behålla en grabb, spännande att se vilken hon väljer.

       


Jag och Dezz på klubben och tränade en vända , nu är det fan allvar. Hon är fri på höfterna och gjorde ett bra MH så nu kör vi... Och vi ska ha tokkul på vägen , lovar.

           

Ha en toppendag, det kan bli uppehåll .. Kramar




Av AnnKristin - 4 augusti 2013 09:03

Vad har hänt och vad förväntas hända......Jag blev kanonglad när jag fick veta att Zito blivit fri från rävskabben, jag har dålig koll på rävskabb eftsom jag inte varit i kontakt med det så jag frågade Gyllensten när han var uppe och det tycks vara mer vanligt än jag visste. Huvudsaken att Zito är frisk.

Jag och Gunilla har spårat och tränat, vi var i våras på samma ställe och då var det massor av vatten så vi trodde ju att det var vatten där nu också och det var det men inte alls lika mycket som sist. Lite bilder från dagen och träningen gick bra. Spåret var så torrt så det knastrade under skorna men det gick kanonfint

           

Härlig fikastund

 

Elda och Dezz

               

Lilla Tima

     

Tima & Dezz är riktiga badkrukor så det blev en extra resa till sandbotten och långgrunt . Micke fick agera "simlärare" och det funkade

           

Tidiga mornar är för ljuvliga , utan trafik. gräsklippare och allt annat oväsen . Bara hundarna och tystnaden

           

Tänket är så vanligt , grönare gräs på andra sidan och det är även förståligt även om allt blir en vardag

 

Nog bor vi i utkanten

 

Hemma

  

Det är inte bara vattnet i våra sjöar som minskat , registrerade Hovawart har också minskat. Om det är bra eller dåligt är inte jag rätt att svara på eftersom jag inte har något facit. Dåligt kan det vara eftersom det blir en mer osynlig ras som inte folk tänker på när de står i starten för att endera skaffa sin första hund eller att kanske byta ras eller köpa en till Hovawart. Syns de inte finns de inte. Det kanske finns någon som har kloka tankar runt detta.Det finns fler raser som minskat och allt har sina orsaker . För mig är Hovawarten en allroundhund som hänger med på det mesta och gillar det och skulle för sin brukbarhet vara mer eftertraktad . Jag kopierade bilden från SKK och den säger en hel del . Det är registrerade så det måste ju även vara importer med .

 

Jag skulle bli glad att få ta del av andras funderingar runt detta, jag är även orolig över hur vi tänker färgmässigt i rasen. Tar alla uppfödare detta med färg på allvar eller är det andras bekymmer ? Vi har tre färgsättningar och jag tycker vi ska värna om dessa. Heder till uppfödare som vågar , det är inte valpköpare som ska styra vår avel.

Kram på er alla

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards