Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under augusti 2014

Av AnnKristin - 31 augusti 2014 22:53

31 augusti , för mig betyder det slut på sommaren och välkommen höst. Imorgon när jag vaknar känns det mer legitimt att sätta på mig både sjal och handledsvärmare än det gjorde idag.

Idag var det MH för Frank Sinatra av Hexeberg, det gick bra för Gullgubben tycker jag. Jag lägger inte ut något här eftersom ni alla kan gå in och läsa på SKK hunddata/avelsdata. Lite bilder bjuder jag på iallafall. Han är skottfast och orädd, glömmer fort och lägger inte på sig under beskrivningen. Han försöker så gott han kan med alla medel att hålla spöken på avstånd och flyttar sig inte utan tycker att det är deras sak att flytta sig.

               

Passade på att låta Gunilla ta lite "ryggbilder " så  vi kan visa att trycka på en Arraksväst går superbra. Vi hann att använda kameran till något fler foton också . Vår hjälpsamme gulliga ordförande i klubben kom och hjälpte mig att fixa in resultaten innan hon drog iväg till agilitybanan där jag fick några foton på henne

                 

Från torsdagseftermiddagen har jag inte känt mig pigg utan dunderförkyld och då är man iallafall inte jag motiverad till något .

Så hundarna har mest fått vilat tillsammans med mig, tråkigt när det var lagomt väder.

   

Gunilla kom iallafall så vi fick pyssla med hemsidan lite på fredagen, den kryper ihop men är man inte riktigt på topp så

Fina kläder har vi iallafall åstadkommit , inte illa ibland får man nöja sig ...

     

Catarina och jag var på klubben och Catarina passade på att ha lite dragkamp med Dezz och tog sen en kelstund med schäfern. Tiden bara rinner iväg när jag tränar hund så allt vad städ och sånt försvinner i ett töcken och lika bra är det för man vet aldrig hur länge man får vara med så det är bäst passa på att ha kul när man kan .

           

Vår C-kull hoppas jag att kommer att bli denna kombination, min magkänsla säger att detta kan jag stå för. Att jag tar en svensk hane som jag använt förut är givetvis för att jag gillar Farraz och jag tycker om Assi & hans avkommor i min B-kull och att Dezz är en import och då känner vi att vi vill ha något som vi känner igen i hennes första kull. De som är intresserade att höra hur jag tänker kan höra av sig så berättar jag mer än gärna mitt tänk . Dezz är en rolig tik att jobba tillsammans med, hon prioriterar leken mer godis i träning och är en dam som gärna vill göra rätt. Planen är att vi ska ut på tävlingsbanan givetvis i brukset. Jag ser fram emot den dagen även om jag också bävar eftersom jag är larvigt blyg mellan varven men vi ska klara av det.

  Tack alla för en underbar sista dag på sommaren, nu är det spårskogen som hägrar. Tack alla mina goa vänner, barnbarn och sambo. Kvalitetstid med er är en lisa för själen, jösses vad det skulle vara fattigt utan er.. Kramar sö myttjy ja örka . Nästa gång jag skriver något har vi varit i Tyskland kanske och sett på massa fina Hovawart, vi tar Marias husbil så det blir en spännande resa. Men det är en hel vecka till dess så det hinns väl med en hel del innan det.

Kanske ett blogginlägg typ ...




Av AnnKristin - 22 augusti 2014 21:36

Förvirringen blir total och vad kan man eller SKA man hissa eller dissa.  En förespråkade MH på det bestämdaste och kunde redogöra vikten av detta avelsinstrument som han tyckte på ett bra sätt, jag har själv en mycket god erfarenhet av MH tester på olika banor med olika figuranter, beskrivare etc och har min uppfattning när det gäller detta instrument och det har jag skrivit om förut så det är bara att scrolla om man vill det.

Den andra bloggaren tyckte att man kan använda mentalbeskrivning för att utvärdera ett avelsresultat men INTE för att få fram tävlings eller tjänstehundar. denne bloggare poängterar att detta gäller brukshundar och önskar att man ska mäta energi och uthållighet i arbetsrelaterade test.

Det är spännande att ta del av olika tänk, dessa två bloggare har båda en gedigen erfarenhet av hundar och olika tester.  Bäst att tillägga att de inte har fötterna i Hovawartvärlden utan en större ras av brukshundarna, när det gäller att få lite input i tänket lär man röra sig långt över gränserna .

95 % av uppfödare slutar kolla om den hanhund de valt behöver stora hjälper tex vid skramlet skrev han och visst har han poäng i den meningen.

Lite badbilder från Malingarna

                                        

Jag tjänstgjorde som ringsekreterare och fick njuta av lite stövare i Rättvik på den stora Älghundsutställningen, där även stövare fick en ring. Var där både lördag och söndag . Det är härligt med jaktfolk ibland

         

Jag , Lotta och Micke fixade nytt skrammel en kväll på klubben

                       

Jag och Dezz i tränartagen, jag är så glad över vår lilla träningsplan med hindret som Pentti fixat och Micke klipper gräset.

                       

Hem till dotra och måg med finaste barnbarnen och härliga djur

             

Var ringsekreterare på Nedansiljans inofficiella utställning och dit kom Zero så jag fick pussar. Han har fått en Flattjej hos sin mormor att busa med och det gick bra för henne bäst i rasen blev den lilla . Glömt hur det gick i gruppen men tror det gick rätt bra . Dezz och Tima var med och hälsade på allt och alla som ville ha en puss av en hovawart.

       

Efter utställningen så blev det en tur till finaste Vidablick och gofikade med min goa vän Kerstin

       

Vi har haft agility på klubben

         

Micke och hjärtekrossaren Tima

 

Träningskväll på klubben har vi  och till denna kom både Blaise med kerstin & Sinatra med Anna-Karin & Anna så jag passade på att fota lite men mest fick Micke fota denna gång.

                                 

Idag så blev finkläderna klar, syns vi inte finns vi inte . Gunilla visste bot mot detta. Gunillas dotter Alina fixade loggon

Nu är Elda & Gunilla och visar att en Hovawart kan , vi håller tummarna. Lotta och Myzan (Anziehend's Betty Boop) kommer att visa upp sig i Malmö med Kickbiken på IPO VM . Tufft tycker jag .

Ni som väntar på den "nya" uppdaterade sidan, vi har dåligt samvete men den kommer . Desiree Aldeon planerar vi att para med Corallrevets Faramir iallafall . Så det blir spännande , jag kommer själv att spara en tikvalp om allt går som planerat och att det kommer någon tikvalp . Natti natti.

Storgillar och tokgillar våra kläder redan, det kommer att kunna beställas tröjor, jackor för de som vill handla snygga , praktiska kennelkläder

 

Av AnnKristin - 5 augusti 2014 19:20

Det var länge sen jag skrev dagbok så det kanske är en idé att starta upp. Känner mig glad ikväll och förhoppningsfull.

I helgen tog jag och Gunilla en tur till Tyskland , Gunilla skulle hämta sin valp så vi var nog lite spända båda två eftersom jag hittade kombinationen innan valparna var födda och vi har letat valp länge till henne som om allt går som det ska blir att berika vår kennel med nytt blod. Visst är det långt kvar, mycket vatten har runnit under bron tills dess.

Vi håller tummarna för den lilla.

Meningen var att vi skulle rulla iväg på fredag men av olika anledningar så rullade vi från Kopparberg klockan sex på lördag morgon. Allt gick som på räls ända ner till Tyskland , lite pauser men vi rullade på, lite problem att hålla mig vaken så en stor påse salta jordnötter gjorde susen till de var slut då knoppade jag in. Två timmar senare vaknade jag och höll mig vaken ända fram. Jag tycker inte ens om jordnötter så det blev ju lite avigt med en hel påse, gjort är gjort .

Väl framme så möttes vi av gästfrihet, härliga hundar och en god middag. Sovplats var ordnad så efter valpmys så kröp vi ner somnade som stockar överlyckliga att valparna var så underbara som vi hoppats.

                           

Efter en trevlig förmiddag med veterinär, representant från RZV och en god lunch så styrde vi "skutan" hemåt Sverige. Efter lite kringelekrokåkande så kom vi sent omsider till våra goa vänner på Österlen där var det en härlig sen middag som väntade. Jag känner mig så rik med alla mina goa vänner, om ni läser detta så ska ni f-n veta att ni är fantastiska. Allihopa ingen nämnd och ingen glömd.

det är alltid svårt att lämna Österlen, känns så hemma. Galet konstigt detta. Pepsi, Farraz och Myzan har de goaste mattar och nu har gården berikats med lite missor.

Jag är lite nyfiken på hur Dezz ska gilla Farraz, jag håller tummarna för Farraz är en bra hund och jag känner mig trygg med honom som pappa till Dezz första kull.

Lite bilder

                                         

Jag blev också glad över ett möte som vi var några stycken som hade ikväll, det gick så bra och det var så mycket klokt som sas så nu är vi på gång och jag känner mig förhoppningsfull att det blir bra till slut.

Nu blir det natti natti , skickar en nattkram till alla som berikar mitt liv



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Skapa flashcards