Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under juni 2015

Av AnnKristin - 22 juni 2015 20:25

Idag hände det jag fasat för lite, Dezz bakspårade. Jösses hur gick det till undrar jag men det är fakta så nu blir det att träna riktingsbestämning några gånger.

Charmig var en hjälte i spåret, det syntes när han närmade sig pinnen han viftade på svansen ordentligt och fick tag i pinnen, riktigt stolt var han.

Cessi var också superduktig, hade nosen i backen och jobbade på . Cemla hade lite mer annat för sig mellan varven men hittade även hon sin pinne.

Det har varit som vanligt mycket på. Vi har haft utställning i Mellansvenska där jag tyckte vi gjorde kanonbra ifrån oss. Cessi blev BÄSTA VALP med HP hennes systrar Chic och Celma blev också de tilldelade HP.  BÄSTA Avel/uppfödargrupp med HP, inte fy skam. Anziehend's Blaise Modesty Blaise blev andra bästa tik och en av de som fick exellent med CK. Jag tror det var 6 tikar som fick CK. Dalila Aldeon "Elda" blev tredje bästa tik så vi kan känna oss nöjd. Fabbi fick G den dagen men med en juniorvinnare i bagaget så kan vi ta även det.

Vi passade på att exteriörbeskriva Dezz och Blaise och båda blev godkända. Blaise fick dessutom ett kanonprotokoll. Det enda Kurt Nilsson somv ar domare för dagen och exteriörbeskrev kunde peta på när det gällde Blaise var att han tyckte hon hade för mjuk päls. Jag är både mallig och stolt och det tycker jag att jag dessutom har all rätt till. jantelagen är inget för oss. Under den här tiden har också Elda tävlat i appellen med godkänt resultat.

Vi har även röntgat Fatima Aldeon " Tima" som blev avläst A på höfter. Hon är nyss fyllda tre så det var väl dags.Lite bilder. Bilderna kommer ifrån Malingarna där jag trivs kanonbra, hundarna kan bada och vi tränar där. Nedansiljans Brukshundklubb och appelltävlingen de hade.  Mellansvenskas utställning i Avesta. Än mer bilder från Malingarna.

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                         

Jag kan meddela att även om Desiree Aldeon "Dezz" innehar titeln KORAD så blev det ingen förändring. Mentaltesten klarade hon för länge sen men jag tycker det inte är så viktigt med titlar . jag har koll vad jag har i snöret så värdet blir inte mer för det finns en titel. Att jag gjorde den nu var mest för att jag var där med henne :) Det dök en tanke upp i mitt huvud en dag som jag inte riktigt kan släppa eftersom jag är så hiskeligt nyfiken av mig. Det finns en del i våra rasklubbar som pratar mycket om förbättring av rasen, jag har fått för mig att de tycker kanske att de inte har så bra hundar och det kanske är så eller inte. Det känns ibland att jag fått lite nog av "förståsigpåare" som inte har täckning för det som ivrigt förespråkas. Jag respekterar de som verkligen har provat på och genom att visa att de som sägs verkligen fungerar men att inte kunna visa på i verkliga livet. Det gör mig bara trött. I min värld så går teori och praktik hand i hand för att jag ska tycka att något är trovärdigt , dessutom håller vi på med avel och det innebär gener och de kan ta sig olika vägar. Dessutom har vi olika förare på våra hundar som också påverkar givetvis, den yttre miljön har betydelse.

 Det är ju så i min värld att har jag något jag önskar förbättra, vilket jag har som alla andra också har men vi har kanske olika förbättringsområden och för mig är det en grannlaga långsiktig planering som gäller. Allt hänger ihop och är lika viktigt att ta med i planeringen. Det kan även hända saker under tiden man "kör i diket" då är det en lärpeng och man får tänka om. jag vet inte om min nyfikenhet blir stillad någongång eftersom det inte är så lätt att få grepp om. Jag önskar bibehålla lekfullheten och då menar jag den balanserade leken men det är en del .

Det som är viktigt är att jag har tokkul med mina hundar och att jag trivs med dem. Nu siktar vi på att ha kul på RMet där vi kommer att få träffa både Akka (Celma) Cody (Chess) Jag och Dezz ska till Vårgårda på Hovawartklubbens läger i oktober , tredje året jag är med och jag ser fram emot det kanonmycket. Jag och Dezz hinner tävla några gånger innan hoppas jag .

Ha det gott mina vänner

Av AnnKristin - 1 juni 2015 18:17

Igår kväll skrev jag och bloggade som attan, hux flux försvann internet och även det jag skrivit. Då blir jag trött för det går inte att skriva lika igen från minnet, när man knappast har något . nejdå inte blev jag bitter men just då kändes det viktigt att få ner i skrift tankarna jag hade just då.

Brukshunden nr 3 2015 tog upp ett ämne som engagerar många både kunniga inom gebiten och dessvärre även de som inte kanske tänker ett varv till innan man har åsikter.

Att ta valpar efter sin hund heter artikeln och många har säkert läst den och funderat lite. Författaren skriver att de hundar som används i avel är viktigt att är goda representanter för rasen och har egenskaper (mentala, hälsomässiga och exteriöra) som är värda att föras vidare. Självklart tycker alla.

Vi i rasen hovawart har höftledsröntgen som man lätt kan se på avelsdata och även MH . Det är det som krävs. Men att stirra sig blind på MH som är en kort sekvens i hundens liv vore förödande i min värld. Givetvis så ska vi inte ha skottberörde/skotträdda hundar i avel eller hundar som det inte går att ta i . Jag tänker så att ser jag en "röd tråd" på MH protokollen i en kull så är det nog en fingervisning vad jag ska akta mig för eller vad jag ska bevara. Det är inte så enkelt med avel för vore det så enkelt så hade vi inte ett enda problem och alla Hovawart skulle se ut som Hovawart och bete sig som Hovawart ska enligt rasstandarden

"Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds- räddnings- och spårhund" detta var ett utdrag bara .

Hanhundsägare och tikägare har lika stort ansvar i valpkullen, det som jag även tagit upp i tidigare blogginlägg är detta med ålder på våra avelsdjur, ålder tas även upp i artikeln där författaren skriver att det talas sällan om hanhundens ålder och att det inte är ovanligt att knappt vuxna hundar används i avel. Det största problemet med tidig avelsdebut är att många allvarliga sjukdomar inte visar sig förrän hunden uppnått vuxen ålder och att det därför finns en uppenbar risk att sjuka djur sprider sina anlag vidare till nya generationer. Hanhundarna har en betydligt längre möjlighet till avelskarriär än tikarna så det finns ingen anledning att de ska debutera tidigt. För både hane och tik gäller att de med god marginal uppnått vuxen ålder innan avelsdebuten eftersom det först då är möjligt att göra en seriös bedömning huruvida de är lämpliga till avel eller inte. Jag tycker att även om min filosofi ligger nära denna artikel så är den läsvärd . Jag tycker också att man får ta i beaktande att en Hovawart tar tid på sig att bli vuxen.

Lite bilder från vårens aktiviteter, jag har verkligen fått umgåtts med underbara människor och hundar och fått nya goa vänner som jag är så glad i likaså som jag är i mina "gamla" goa vänner. Att det finns så många fina människor i min närhet är fantastiskt.

                                                                                                                                                                             

Vi har haft träningstävling på klubben , det är alltid nyttigt att ens klubbkompisar ser med nya ögon på det vi åstadkommer på plan.

             

Vi har haft en toppenhelg med MH & MT, vilka härliga människor som kom från storstan och våran Sune hjälpte oss, helt makalöst. Tycker om hela hopen

                                                                                           

Maria bjöd på  go uppflyttårta, hur ska jag kunna magra med sådana vänner. Valparna fick en tur till hängbron men jag fegade ur på lite mer än hälften. Charmig och Cemla spelade det ingen roll för de gick även om den gungade så jag kände darr i ben som de aldrig gjort annat.

                       

Jag kände en knöl på Assi så det blev en tur till Gunillakliniken och det blev som Hilding sa . Provsvaret sa att det var ofarligt. Kanonskönt.

     

Tess och Cody kom upp och hälsade på, vi träffades vid Malingarna, spårade, grillade och fikade en kanonmysig dag med goa Tess, Gunilla och Pentti. Vilken härlig dag även om det regnade nästan hela tiden men med gott sällskap så gör det inget. Det visade sig att Cody är ett riktigt spårämne. Och rysligt vacker , planen är att han kommer till RMet. men vi får se till att träffas lite före också kanske. Cody o Tess håller till på Stockholms södra. Ett kärt återssende mellan mor och son. Hon är en riktigt god mor Dezz

                               

Cissi och Cessi kom och hälsade på, det är lite svårt att få till foton när det ska bråkas hela tiden men vi fick några iallafall. det är alltid mysigt när valpköpare och valparna kommer. Jag är så glad i så fina , goa .

                           

Det blev väl lite onyanserat inlägg idag eftersom det försvann det bästa igår . Ta hand om er och  fortsatt trevlig måndag


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards