Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under oktober 2015

Av AnnKristin - 19 oktober 2015 17:54

Hovawartklubbens höstläger känns numer som det är en tradition att fara till, att träffa goa fyrfota och tvåbenta boostar mig enormt och vilken motivation jag får att träna hund när jag blir peppad av någon med en enorm hundkänsla som Erik Wiklund från Hudiksvall som blev min grupps instruktör i år.

Vi räknade ihop att det var 8 kennlar från Sverige representerade på lägret i år det är härligt med lite spridning och det känns bra att det inte finns någon kennel som sticker ut. Själv hade jag Dezz med mig som är från slovakien så hon tillhör inte den svenska populationen från start. Lägrets yngsta förmåga var Anziehend's Celma som i dagligt tal kallas Akka, hon snappar det nya fort och hängde med båda dagarna trots sin ringa ålder blott 9 månader.

Det finns mycket lek i den tjejen så belöning med lek är för henne avsevärt bättre än godis, en härlig hund och en kanonduktig förare har hon i Elin. Det kommer att bli kalasbra, härligt att Elin hade möjlighet att fara på lägret, det är ju en bit att åka. Jag får vara stolt över våra "valpar" och valpköpare, det ger jag mig själv mandat till. Jag är glad över att alla dessa har valt just en valp från vår uppfödning att dela livet med.

Dezz skötte sig bra och jag har fått riktigt kläm på detta med linförigheten och fria följet nu. Dezz är en hund med kapacitet som verkligen gillar att träna, hon packar inte ihop och går hem om det tar emot men hon pyser inte ut energi ur öronen heller utan är en sjuhelvetesbra hund i mina ögon. Vi tränade hoppet , även lite apportering halkade med. En fantastisk människa den där Erik.

En härlig grupp hamnade jag i , även om den andra gruppen är också dömysiga så det har inte spelat någon roll i vilken på det viset.

Mycket hundprat är det, ja det är väl bara sånt och så ska det vara på våra härliga läger. Även om jag lärt känna en hel del som jag trivs att träffa mer än en helg på året.  Håller tummar för jag har möjlighet att fara till lägret i Halen i vår.

Det är roligt att titta på alla andra också och se vad avelsdjuren har gett, hur lekiga är våra hundar och hur är det med koncentrationen.

Jag har sagt det förut och säger det igen, vi måste ta våra Hovawart på allvar och se den som den brukshund den är. Vara stolt över att få dela livet med en go, arbetsbar Hovawart är mitt motto

Svenska Hovawartklubbens läger på Tånga är ett välordnat, supertrevligt där deltagare och arrangörer bjuder på sig själva så många skratt får man vara beredd på. Jag får niga och bocka till Pia, Tina & Karin som donar med alltihopa.

Längtar redan till nästa år för då jäää......Lite foton från lägret får jag bjuda på och tack till alla som var med och gjorde helgen till en av årets bästa, passa på att kolla Karin Haglunds tröja , jag har en likadan, vi köpte även vår första Hovawart från samma kull hos  den bortgångne Margaretha Damfeldt på Hoffen-Hills kennel.

                                                                                                                                                                                     

Fortsatt trevlig måndagkväll önskar jag er alla, det är helt ok att kommentera


Av AnnKristin - 8 oktober 2015 07:09

10 år har gått sedan A-kullen föddes och jag blev uppfödare. Det går fort livet, 10 år är lång tid men så fort det gått. Assi är fortfarande pigg och mår bra och hennes barn i sin tur går det också bra för, de är till glädje för sina ägare.

Det finns fler som gått vidare i avel från min A-kull, Ainbusk &  Aya som flyttade till Norge.

  

Såhär med facit i hand så borde Assi fått fler valpar men jag är lite saktfärdig och vill inte att mina tikar ska gå i avel för tidigt eftersom vissa sjukdomar debuterar lite senare så jag vill vänta tills de är över 3 år iallafall. Gunilla som också ingår i kenneln nu har samma tänk och fler med oss.

Igår var jag, Dezz och Tima ute på en riktigt långtur med Kickbiken. Vi for på stigar och vägar som jag red när jag var mycket yngre. Vackert väder och jag minns stenar och bäckar, det är lätt att bli nostalgisk ibland.

den 28 oktober blir det att ta skyddslicensen, jag kunde visa upp hunden direkt också så det blir klart. Det känns skönt eftersom det är första hunden jag söker licens för. Jag har hållit mig till brukset och främst spåret, det kan man träna själv. För många år sedan 2007 hade vi en belgare här och Assi var en fantastisk spårhund när det gällde IPOt, ja annars också givetvis . Vi tävlade ju i "vanligt" spår. men att hålla på med IPO, då måste man ha bra folk som kan hjälpa en och vara duktiga på att "läsa" hund.

Dezz är ju uppflyttad till högre spår nu så det känns som vi endera ska hålla på med svenskbrukset eller skola om oss mot IPO och visst är det häftigt om hon får sina titlar där och en ny utmaning för oss.

ser fram emot nästa helg då jag och Dezz far till Tånga , Gunilla far på barmarks SM och visar upp vår fantastiska ras. Vi letar hane till Elda fortfarande, det måste kännas rätt både härstamningsmässigt, mentalt och exteriört.

Det går inte att bara titta på det man har framför ögonen och tro att det ger något, man lär "gräva" bakåt. Det ska hålla långsiktigt. Vi har ju givetvis några hanar som håller måttet men vi fortsätter ju vårt sökande ifall......

Nu blir det Tånga , skyddslicens, RAS/RUS konferens, utställning för Tima och Dezz i dagarna två (Rättvik) Cemla debuterar i juniorklass och Dezz i bruksklass. Hoppas fler valpar dyker upp, de är väl värda att visas. jag tror att jag även dristar mig att fara på Stockholmsmässan med Dezz. Dit kommer även Chic , superkul. Även Gunilla ställer både Elda och Fabban.

Vi har haft underbara höstdagar nu så det är svårt att vara inne och uträtta något men det får vänta, nu är det njutning av höstdagar som gäller och jag tycker mig se att hundarna håller med.

                                                            

Önskar er alla en mysig höstdag , det ser ut att bli lite sämre väder idag men det kanske klarnar upp. Jo det ser ut att klarna upp så småningom.

Av AnnKristin - 5 oktober 2015 21:20

Tänk att fyra år har gått så fort, det bara pinnar iväg. Vi fick en hälsning från Zickan idag, han hälsade att han och matte hade det bra. Som jag vet så mår alla fyraåringarna prima och det känns skönt.

Jag minns när de kom till världen de små, det var jag och Maria som var hemma och det började på dagen. Det var lite knöligt inan allt kom igång så Ulla som bodde nära mig och har jobbat på klinik kom och sen kom de bara i lagom fart , de små. Ulla är tyvärr inte med oss längre, hon gjorde inte mycket väsen av sig men hon är saknad. Assi var så duktig med de små, en riktigt bra mamma . De fick en riktigt bra start i livet och så ska alla små ha det. Jag satt mest och tittade på underverken. De var så fina och är fortfarande.

  

Blaise hann precis med på MT en dag innan fyra år som är gränsen, det blev brådstörtat. Kerstin & Blaise fick en återbudsplats i Fagersta så det blev tidig telefonpåringning, de hade kastat om startordningen så Blaisan & Kerstin gick vid 16 tiden. Blaise gjorde exteriören i somras och blev godkänd rakt igenom och mentalbiten klarade hon också galant med 422 poäng . 137 i första delen. Vi får vara mer än nöjda . De är duktiga de där Kerstin & Blaise.

                

Gunilla, Fabbi och Elda har varit på dragtävling i Hällefors. Fabban gick och vann sin klass och Elda blev trea i sin. Jösses va de kan !!! Roligt att Hovawarten visas upp i allt som är möjligt och desto fler som får se vår ras desto fler blir intresserade av rasen. Syns vi inte, finns vi inte.

Lördagen tillbringade vi tillsammans med goda vänner vid Malingarna, Tess och Cody (Chess) kom upp från Stockholm och det visade sig att grabben var en fena i spåret så nu får Tess göra det lite svårare för honom. Jättetrevlig dag. Carina med Chica (Chic) & Banjo kom också så vi blev några Hovawart. Carina har hunnit en bit i sin träning med båda sina hundar så det är roligt. Maria & Schäfern Gessi gjorde hoffarna sällskap. Alltid trevligt när man är ett gäng. Vi grillade korv , både vanlig och veg. Det är riktigt mysigt på våra träffar. Vi gofikade också, Tess gör alltid goda kakor som man inte kan motstå. Cemla och Charmig fick var sitt spår som de redde ut galant.  Lär ta tag i detta med att skola om Dezz nu så vi hinner ikapp till våren, men hur svårt kan det va ? (Hur svårt som helst kanske, rent ouppnåligt)

Lite bilder från vår lördag

                                                                                    

Oj vad klockan tickat iväg, bäst att knyta sig medans jag gäspar annars blir jag som barna. Natti natti

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards