Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under november 2015

Av AnnKristin - 18 november 2015 19:30

Här händer grejer, 4 av valparna har redan ställts i juniorklass med Exellent för Maritha Östlund- Holmsten  Blaise fick ett VG, hon var inte i päls . Celma fick dessutom CK på Nedansiljans utställning i Rättvik. Det gick så bra för Kenneln så det finns inte , kändes som vi ägde verkligen. Dalila Aldeon "Elda" blev BIR, Desiree Aldeon "Dezz" ställdes i Bruksklass för första gången och slutade som tredje bästa tik med CERT!! Fabban tog hem unghundsklassen och placerade sig som 4 i unghundsBIS. Sally fick CK i veteranklassen. Vilken underbar hund. "Nimbus" blev BIM , det var kalaskul eftersom jag fått följa honom från start. Det var ju också meningen att Assi skulle paras med Nimbus pappa men jag orkade inte ha valpar så det blev Assis släkt som fick bli mamma istället.

Avelsklassen med mamma hund & 4 vältypade barn. Mammans utmärkta anatomi syns tydligt i de välvinklade & välgående avkommorna , Gratulerar! Med HP Bästa avelsgrupp. även uppfödargrupp fick HP synd nog hade vi bara en kombination men superbra kritik.

Det var lördagens resultat, det var 28 Hovawart med.

På söndagen var det en betydligt mindre skara som ställdes för Liz-Beth C Liljeqvist. Det var 8 hundar , 7 tikar och 1 hane. Lillskrutt Cemla blev BIM och Dezz andra bästa tik med CK och Cert. Liljeqvist kommentar när hon placerade Cemla framför Dezz och jag sa då efter att det var Cemlas mamma som placerades efter Cemla, ja då har uppfödaren lyckats med sin uppfödning eftersom det är så det ska vara. det är alltid trevligt att höra att man lyckats.  Det roliga är att hanen som tog BIR är min uppfödning Aya farmor till. Det var tre CK som delades ut och det var till de hundarna. Blaise fick Exellent och Cessi VG den dagen.

Jag är supernöjd med alla hundarna och helgen, lite bilder för er som inte sett de på FB. Tack Mikaela, Pentti och Elins kille för hjälp med fotografering under helgen. Tack även till Cissi, Vår Elin, Gunilla, Kerstin, Kricko, Cissis kompis för all hjälp med hundhåll och mysigt sällskap.  Det var kul att träffa lite nytt Hovawartfolk också som dök upp.

                                                     

Tess, Cody & Kay kom upp och spårade en dag, Kerstin, Blaise, Harry & Berra var också med vi passade på att gofika, grillade och trivdes. Blaise är en klippa i spåret och det visade sig att även Cody verkligen har fattat grejen . Jag uppskattar dessa mysiga stunder i skogen med goa vänner, det är verkligen sådana stunder som ger mig energi.Tack goa för ni tar er tid att komma och energiboosta

                                     

Helgen 7-8 var jag , Gunilla och Sune på RAS/RUS konferens och det var en trevlig tillställning med ett späckat program som tog upp ämnen som verkligen hörde till RAS/RUS.

Valptesterna togs upp och de har sett att de valpar man hanterar mycket skiljer sig från de som inte hanteras så mycket. Jag tycker det är en självklarhet och inget konstigt alls, har man valpar så givetvis ser man till att ta hand om dem på bästa vis.

De togs även upp detta med att tjänstehundar kan inte ställas i Bruksklass fortsättningsvis. Så jag hoppas det ger effekten att det blir mer tävlande, det finns ju nu patrullhund att tävla i.

     

Lite bilder från vardagen hos oss, Micke hjälpte mig med Kickbikebilderna så jag hoppas många blir sugna på att testa.

                                                                                                       

Jag borde kanske berätta lite hur jag tänker när det handlar om hur jag väljer avelsdjur och vad är en bra hund för mig men jag tycker att jag gjort det så många gånger så jag tror att de flesta vet hur jag tänker vad mina kriterier är.

Det är inte lätt med hund och hunduppfödning  eftersom vi har så olika referensramar vad en bra hund är.

               

Ser fram emot helgen när planen är att träna lite hund, i ärlighetens namn så känns det som vi vilat oss i form en stund nu så det blir att spotta i nävarna hitta motivationen och köra. Jag lever med tokbra hundar så det är bara att dra igång.

Nu väntar Jills veranda snart sååå , ha en toppenkväll alla goa vänner

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards