Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2020

Jag skulle ju skärpa till mig......

Av AnnKristin - 31 oktober 2020 20:41

 Jag skulle göra det till en vana att blogga lite mer strukturerat hade jag lovat mig själv eftersom att gå tillbaka och läsa hur jag tänker och vad jag håller på med när tiden går så fort och ibland tänker jag att det händer inte så mycket men visst händer det grejer. 

Ibland kan jag tänka , jösses jag är 60 + och fortfarande håller jag för 8 hundar i avståndslek, jag håller för 8 hundar som testledare och det utan problem. Jag känner mig glad över varje gång jag känner att jag kan, min kropp lyder mig än. Det finns människor som inte ens fått vara med så länge så visst med all rätt känner jag mig glad samtidigt orolig eftersom vi har inte så många som fyller på underifrån. På min klubb har vi några nya nu som är kanonhärliga att dela dagar med och jag är glad att vi är flera i kenneln som håller på med mentalbiten. Carina har varit fig i många år och är en duktig figurant, Gunilla är en duktig figurant, testledare för MH/MT och Cissi är också en duktig figurant för MH/MT . Elin & Tess är också utbildade figuranter. Vare sig jag eller Gunilla kan ju användas för kennelns hundar men vi är aktiva för andras vovvar och jag lär mig något nytt varje gång som får mig att tänka till precis som vad är det som driver mig att upp i ottan och lotsa folk och hundar runt en bana och tycka det är lika spännande och roligt varje gång, det enda som kan kännas motigt är att komma ur sängen. sist jag var ut så var det både lerigt och halt, jag var lerig från topp till tå men jag stod upp i hundhanteringen för alla hundar.

Det som kan skrämma mig är okunskapen som existerar bland en del som håller på med hund när det handlar om mentalitet och vilka egenskaper hos hunden vi väcker vid retning och som vi använder även vid träning som kan både vara belastning och tillgång. 

Jag önskar att fler som är intresserade går in på SKKs hunddata som är en guldgruva för hundintresserade där se man hur många är MH testade i kullarna och vilka förtjänster/brister det finns , sen kan man inte rata en hund för vissa brister men ser man en röd tråd i kullen med samma/lika brist hos alla och självklart även förtjänster. Man kan även se vad som har nedärvts i kullar före om man gjort MH /MT , röntgat etc . Det är i min värld viktigt att flera i kullen är utvärderade och helst gjort MH runt 1 1/2 år. Familjebilden hur det ser ut är så viktigt , en av mina vänner kontaktade mig ang hens hund hade fått diagnosen OCD och opererats, det kan hända vem som helst av oss men när hen började titta på syskon till föräldradjuren så såg det inte bra ut på armbågar så familjebilden är viktig för allt möjligt (Det handlade inte om en Hovawart men det är viktigt oavsett ras, det var inte endast hens hund i kullen som blivit drabbad)  Det man lär beakta också är att det finns inga felfria hundar, men för att komma vidare lär man utvärdera och utifrån kunskaper man får då gå vidare. 

Lite bilder , jag håller på med inställningarna på kameran och det vill jag lova finns massor av 

                                         

Idag var jag och Camilla på klubben och gjorde uppletande, Cemla for fram som en galning så vi stod båda och funderade vad flugit i henne men hon plockade med sig lite grejer in också när hon kom med bresladd in   

Vi tränar vidare , hoppas ni har en trevlig lördagkväll. Själv har jag så mycket bättre på i bakgrunden , ett av de program jag tycker är vilsamt   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards