Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 20 december 2020

Jag tar mig tid ........

Av AnnKristin - 20 december 2020 19:41

 

Jag tar mig tid att ta in lite av andras erfarenheter och tänk vilket är nyttigt tänker jag . Att fundera på rimlighet och om vi kan implementera andras kloka erfarenheter, vad vi tycker är kloka i vår kennel och vår uppfödning. Att ta godbitar från andra tycker jag är klokt . För länge sen satt jag med en god vän som födde upp Borzoi och lärde mig en hel del av genetiken och vad var möjligt alltifrån inavel till hur man ska tänka när det handlar om avelsdjur. En del tog jag till mig och en del sorterades bort som vi gör när vi värderat tankar. 

Jag har lyssnat på Sandra Tellström , hundpsykolog , Malamuteuppfödare, kör hundspann  och har ett företag som heter Hundsteg. 

Hon pratar om valptester som jag är väldigt skeptisk mot. Hon säger att 90 % av dessa är personlighetstester och dessa är väl inte riktigt överensstämmande med hur valpen blir som vuxen och jag håller med om detta eftersom det är mycket som händer och som kan påverka valpens utveckling.

Sandra pratar om lämplighetstest som hon utformar själv utifrån vilka egenskaper hon behöver , självständighet och föremålsintresse är det som man kan se och som hänger med. Den valp som gillar att bära på saker där kan man se ett föremålsintresse tar hon upp och jag kan bara hålla med. Något intressant hon tar upp är att det alltid föds olika individer i en kull med olika förutsättningar och där är ett grannlaga arbete för uppfödaren att få till att rätt valp kommer till rätt familj. Jag tänker i detta att det är också viktigt att valpköparen får säga sitt eftersom jag själv skulle inte låta någon annan välja min familjemedlem utan nog vill jag vara med och känna att den passar just mig. Faller jag för en individ så ska det mycket till innan jag skulle ge upp. Men det är bäst att diskutera med uppfödaren som känner sina valpar på gången. 

Jag kommer att återkomma till hennes föreläsningar och hennes tänk. mycket av det hon pratar om känns som en bekräftelse på att många av oss tänker rätt. 

Det blev inga valpar på kenneln i år så vi tar nya tag och jag har motivation att uppdatera råden igen, att justera och med erfarenhet förändra sitt tänk är att utveckla. 

Jag kan tänka tillbaka på när jag började med brukshund och gick på min första kurs, där var rådet åt en busig slyngel att matte skulle ligga på honom tills han slappnade av och då skulle han få gå upp , jo just när han kom upp så hade han lärt sig att slappna av en stund så han kom upp och fick fara runt igen och med en upprepning ligga på upp som ett skott. Nämen ni ser väl , finns väl ingen nytta med nåt sånt. En stor hund vinner alltid brottningsmatcher till slut och dessutom är det ju inget för att bygga fin relation. Vilket är det absolut bästa och viktigaste att känna trygghet hos matte/husse, till husse/matte kan jag alltid komma och få stöd. En hund jävlas aldrig medvetet, det finns inget sånt hos en hund. Har den missuppfattat något så är det bara att förklara tydligare vad man vill , det gäller att vara tålmodig och tydlig men hos matte/husse ska den alltid känna trygghet. En fyrfota vän vill alltid vara till lags och det är vår uppgift att se till att förklara för hunden så den klarar sin uppgift   

Det är så fantastiskt spännande med avel och våra älskade fyrfota   


Vi var ut igår och fotade lite kändes så bra med kameran och var så roligt även om jag som gillar att fota önskar mig en ny kamera och ett nytt objektiv men det gör vi som älskar att fota alltid. 


           

Det är inte lätt med luva, Aslan tog den och drog iväg, Tima och Cemla kunde väl inte rikgt sitta still ändå fick vi till det när vi hållit på ett tag .

   

Hönbo är nästan klart, jag kommer att måla det rött i vår, det finns lite olika bud om det vissa tycker det blir fint och en del tycker det ska vara som det är men det blir rött som allt annat. 

   

Jag hoppas alla får en fin jul med era fyrfota   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards