Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under mars 2021

Av AnnKristin - 20 mars 2021 07:14

Eldar i kamin, hundarna vilar frukost och jag har reflektionstid över allt och inget. Jag använder bloggandet mest för mig själv som en dagbok med funderingar om ditt och datt. En av våra vad vi hoppas på mammor till våra planerade kullar i sommar/höst. Då åker vi får det just gå som det vill 

Anziehend's Chic , syster till Cemla som haft en kull som nästan är utvärderad helt vad gäller röntgen och MH av fem valpar har 4 röntgats och alla fria 3 har gjort MH inga kvarstående rädslor och skottfast. . Det ska bli så roligt och jag håller tummarna hårt för att allt ska bli som planerat. Chic är en underbar Hovawart som tjänstgjort/tjänstgör inom försvaret . En duktig hund som verkligen förtjänar att gå vidare på , en arbetande hund.

 

I onsdags lyssnade jag på ett webbinarie där Mikael Nilsson, utställningsdomare, pudeluppfödare bland annat skulle prata om "Är utställningsresultat nyckeln till framgångsrik uppfödning" . Jag hörde väl inte så mycket om just rubriken men det var en trevlig föreläsning om hans framgångar i ringen med sina pudlar. 

Han pratade om linjeavel som många av oss vanliga kallar inavel så vi förstår vad det handlar om och han betonade verkligen vikten av att det handlade inte bara om utställningsresultat vid "linjeavel" utan hunden man väljer ska vara vital, frodig och hälsosam. Mikael Nilsson tyckte att det många gånger linjeavlades på för dåliga hundar och det kan jag ju förstå eftersom har man för dåliga hundar i stamtavlan kan man inte förvänta sig något under. 

Han betonade också hur viktigt det är med mål och att kritiskt granska utvärdering, där håller jag med honom fullständigt och att man verkligen ska utvärdera, på vår ras hovawart har vi både MH och röntgen av höfter som är viktiga att utvärdera och ta i beaktning av vidare avel. Det duger inte att utvärdera någon hund i en kull utan så många som möjligt, jag önskar att alla valpköpare skulle fråga mer och kolla SKKs avelsdata hur vi utvärderar våra avelsdjur och våra kullar. Mentaliteten är otroligt viktig att utvärdera och att kritiskt granska resultaten. Detta är något som jag skriver om emellanåt , kanske för ofta tycker nog en del. 

Det han även tog upp och som jag också skrivit om flertal gånger är hur viktigt jag tycker det är att följa med och se utvecklingen av vår ras och då inte på nätet utan att resa och verkligen känna och se på hundarna. Nu har det varit Corona och planerade resor fått ställas in och även många av arrangemangen där det funnits möjlighet att se många Hovawart men den som väntar på något gott......

                       

Vi håller tummarna för en spännande kombination på Elliegårdens Kennel , Anziehend's Dantek har parat den ryska importen Inka som även hon visat sina arbetsegenskaper. Vi hoppas på många valpar eftersom en liten tjej kommer att bli tillskott på kenneln. Vi har alltid en dialog vilka tikar som kan bli aktuella för våra hanar eftersom de ska passa ihop med tikarna och kunna tillföra rasen något så är det även för varje planerad parning. Det är lika mycket ansvar för hanhundsägaren att välja och ta reda på som för tikägaren även om man kan känna sig smickrad så lär man fundera ett varv till på så vis så blir man även delaktig i vår ras. 

På onsdag förmiddag träffades Carina, Marie och jag vid Malingarna . Spår och uppletande stod på agendan, vilken trevlig förmiddag. Vi har så trevligt när vi kan synka tid och träffas och det var riktigt roligt hundarna spårade bra och uppletande gick superbra så vi får vara nöjd. Fräja är en påhittig tös, snabb som en iller tog hon för sig av köttbullspaketet i ryggsäcken. Hon är verkligen en rolig hund, med ett minne och nyfikenhet som kan ta henne långt. De var duktiga allihop. 

Här kommer Anziehend's Fräja med fart och fläkt mot uppletande. 

         


Älskade Anziehend's Charmig , den goaste Charmig som finns och gör skäl för sitt namn

         

När Anziehend's Carat "Aslan" skulle göra upplet hade jag kameran fel inställd så det blev lite pannkaka men jag fick fota honom med syster Cessi. Hon fick spåra bara eftersom jag inte visste hur det var att leta för henne men spårat klarade hon galant . Cessi är en lätt hund att ha med sig och finner sig även hon.

       


Anziehend's Cemla 

   

Banjo , snabb som attan , goldenkillen .

   

Fler bilder på Anziehend's Chic . Hon är så fin med en härlig Hovawartattityd

       

Torsdagkvällen ägnade jag också till webben, Gunilla hade bjudit in till Britta Agardhs föreläsning om fysträning för arbetande hundar som är en bra föreläsning för de som inte hållit på så länge med hund och träning med hund. Det som jag tyckte var bra att det belystes är att man behöver inte ha alla attribut runt om, det är inte flaschiga grejerna som gör en till bra hundtränare utan det viktiga är att man har roligt och att det fungerar. Att även komma ihåg att göra uppvärmning/rastning innan den fysiska belastningen och nedvarvning efter är viktigt. 

Bra att hon även tog upp detta att man ska ta tempen när hunden är frisk så man vet skillnaden, jag skulle också vilja lägga till att man tittar på färgen i munnen och hur hunden ser ut överhuvudtaget när den är frisk. Det har vi med i våra "instruktioner" och har haft många år för våra valpköpare om det inte kommit bort men det tror jag inte. Det fick vi lära oss på 90-talet när vi var hundförare i hemvärnet. Det jag är lite skeptisk mot är detta med stretching, jag vet inte om det gör mer skada än nytta om man inte är väldigt duktig. Kontroll är för mig ett bättre utryck att man kollar hunden efter ett pass. För länge sen så skulle ju hunden stretchas hit o dit men är det verkligen för var mans hand , det är min fråga? Jag vet inte. I min värld så behöver hunden sträcka ut så gör den det frivilligt av egen kraft. Föreläsningen är väl värd att delta på, för mig var det en repitition eftersom jag var med när Catarina på vår klubb hade sund med hund som även Britta utbildade i  för SBK. 

Fredagen ägnades på eftermiddagen till ett möte som jag kunde varit utan men det är en annan historia som tål att tänka på innan publicering. 

Trevlig lördag på er ,  Jag bjuder in er till mitt liv och mina tankar och jag  önskar att få dela en bit av ert. 

   

 











Av AnnKristin - 5 mars 2021 19:55

Helt otroligt, vintern försvann i ett trollslag tror jag. 1 mars då är min vinter slut oavsett väder och vind inte för jag ogillar vintern på något vis, den är alltid för kort enligt mig. Jag hann köpa mig nya skateskidor och hela munderingen men blev snuvad på åkningen.  Nu har jag ju de kvar till nästa vinter så det är ingen större affär av det, det finns nog de som andas ut och tänker på vilka konsekvenser det skulle kunna bli när jag inte åkt på så många år. 

Lyssnade ett webinarium med  Patric Ragnarsson en kväll , det är bekvämt att sitta vid datorn och lyssna på kloka människor som har något att berätta. Ragnarsson är leg gk ssk vid distriktsveterinärerna , domare och uppfödare så en intressant meritlista finns.

Han pratade bland annat om löp, parning . Han poängterade hur viktigt det är med viloperioden mellan löpen, vanligaste viloperioden är 7 månader. Ägglossning kan variera i varje löp så även om man parat en gång på bestämd dag så kanske inte det alls är lika nästa gång. Han nämnde också att om hundar fått leva i vilt tillstånd så har de förmodligen varit monogama, det är en intressant reflektion tycker jag. 

De flesta av oss uppfödare vet att det kan bli valpar utan "hängning" , det behövs ingen hängning och varför det blir så att hundar sitter fast (ihop) det vet man inte. Spermierna skjuts iväg tidigare än under hängningen. 

Han nämnde också det jag verkligen varit nogrann med , att inte åka på utställning med andra hundar i hushållet om jag har en dräktig tik hemma. Det är för mig självklart att hålla oss från smittor i mesta möjliga mån. 

Jag tittar runt efter Hovawartvalpar och skulle gärna vilja hitta någon kombination som jag verkligen vill ha, vi behöver något nytt till kenneln. Jag fortsätter mitt letande få se vart det bär. Det kan ju vara svårt att få någon att ha valpen kvar tills den nästan är fyra månader pga våra införselregler som "stramats" upp och vi laglydiga får tåla oss medans det väller in smuggelhundar av allehanda raser. Förut fick vi ta hem hundvalpar innan 12 veckor om de endast vistas på den kenneln vi köpt valp ifrån men nu måste de ha rabiesspruta och vänta 21 dgr. Det enda de styrande fick ut av det var att vi som vill göra rätt fick problem med vår avelsplanering. 

Idag tog jag hela gänget med till Malingarna för spår och uppletande, det gick bra. glömde handskar så hur jag än stretade så var Aslan starkare . Vi kom runt spårat , han var nöjd och jag var trött. Cemla spårade lugnt och metodiskt så det var ingen match att följa henne. Tima hade samma drag som Aslan men hon är ju inte så tung i sig när hon ligger på. Dezz var sansad till början sen blev det fart men vi hittade alla pinnar. Uppletande gick bra , Aslan hittade sina tre grejer fortare än jag hann med , Cemla har tacklat av när det gäller upplet men hon hittade också tre grejer. Dezz och Tima fick konkurrensleta efter resten och då blev det ömsom vin ömsom vatten . Lite bilder blev det iallafall , även om det är krångligt att fota när man är själv . 


               

Var till klubben en förmiddag förra helgen och det resulterade i lite bilder när vi hade platsliggning

     


Skulle bli så glad om ni som läser skriver något så jag vet vilka som är in på bloggen , jag ser hur många men inte vilka och nyfiken som jag är så undrar jag . trevlig helg på er alla 

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards