Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 2 april 2021

Långfredag 2021

Av AnnKristin - 2 april 2021 19:49

Planen för MT & MH på klubben helgen 13-16 maj är så gott som klar. Vi har duktiga figuranter, testledare och domare/beskrivare. Banan är superbra så det blir roligt. 

Vi har även vårt vårläger denna helg så vi har möjlighet att testa våra hundar som inte blivit prövade. Jag hoppas att alla som väljer en brukshund väljer att göra MH som är ett viktigt instrument för att se vad kombinationen gett mentalt jämfört med rasen.  Det är genom våra tester vi kan se en röd tråd i kullen. Hur ska vi annars kunna planera vår avel om vi inte utvärderar de avelsdjur vi har? Vi har SKKs hunddata som alla har tillgängligt och där ser man hur det utvärderas. Som valpköpare borde det vara intressant, finns det kvarvarande rädslor? Överdrivet tillgängliga hundar där det kan döljas rädslor. Det finns mycket att se på och är man fundersam så hör med uppfödare eller någon som kan mentalitet. 

Vi kommer att hålla till mycket i skogen och på en annan åker. Allt är möjligt bara viljan finns.

Själv sitter jag och letar valp, vill så gärna att det ska komma en kombination som jag helhjärtat känner att där är min tävlingshund som inte är släkt med allt och alla. Känner att jag lär ha en reservplan och då är ju det att skaffa en obesläktad tik som jag tror på. Känns nu som jag letar efter en nål i en höstack, jag hoppas verkligen att det blir valpar efter Chic så kanske min valp finns där. Dotra och hennes barn vill  ha en Hovawartvalp och jag tror på den kombinationen med Chic passar bra där så vi hoppas på många valpar. Lite bilder från den 24 mars, Malingarna .

                                 

Det blir vanligt att jag anmäler mig till olika webbinarier när det finns ett stort utbud, jag var med och lyssnade på Maria Brandels inspirationsföreläsning på distans.

Det är nyttigt att få höra hur de som vet hur man kan lyckas ser på detta med hundträning bland annat och jag "suger" åt mig som en svamp sen om det sitter i när jag åker till klubben så kan det vara borta när jag kommit till plan. 

Men som Maria sa så lär jag vara lika bra som hunden eftersom det är ju min uppgift att coacha min hund. Många hundtränare pekar just på detta att man ska träna på det som sker på tävling och jag är helt med på tåget när det gäller tanken. 

Maria pratade om att

  • engagemang,
  • tävlingsträning 
  • delar/moment

ska få samma utrymme i träningen, klokt. 

Momenten i hundträning är enkla , ja så är det vi kan få våra hundar att göra massa "cirkuskonster" och hur svårt kan det då vara att lägga sig snabbt på kommando till exempel när det går att få hunden rulla runt, sitta fint och en massa annat ja då kan det inte vara så svårt med rena tävlingsmoment. Mitt tänk runt detta är att träna in "roliga" grejer utan prestige kanske är naturligt för oss. När det kommer till träning för tävlingsmoment då blir det mer krav och då måste jag som tränare vara tydlig med vad jag önskar och även ha den målbilden och det är DÅ jag måste ha engagemang i både mig och hunden, Maria säger att vi lär träna engagemang då är det tydlig start, tydligt slut och tydlighet vid paus. Tränar man med en oengagerad hund så får man en oengagerad hund. 

Maria Brandel har skrivit en ny bok som jag kan rekommendera efter denna föreläsning Bästa starten heter boken och jag tror man har väldig nytta av den .

På webbinariet med Mikael Nilsson blev det många frågor som han besvarade i efterhand, vi hade ju begränsad tid.

Han svarar på frågan varför bör man ställa ut och han svarade :

  • Man får hjälp av en utbildad domare.
  • Du har folk runt ringen som man kan prata med.
  • Man behöver se sin hund i konkurrens.

Den sista punkten tycker jag är väldigt intressant och jag håller med , man bör se sin hund i konkurrensen med andra i rasen, det finns många fördelar med det , ser man bara sina hundar så är ju de som är rastypiska och man kan bli "hemmablind" även om man har den vackraste hunden även när man far hem så kanske man fått en fingervisning vart man är på väg i sin avel. 

Mikael påtalar också att det kanske inte alltid var bättre förr , vissa raser har gått framåt och vissa bakåt och det är inte säkert att titlar ger bra avelshundar även om vi försöker att optimera valet av avelsdjur och dessutom plocka ut den bästa valpen. 

För Mikael som för många av oss uppfödare så hänger allt ihop. 

  • Hälsa
  • mentalitet
  • Konstruktion

Ja en hund ska i min värld även visa på attityd, ska vilja visa sig , ha kraften när jag ser en hund med dessa attribut blir jag salig och kan känna en värme. En hund vars konstruktion gör att den rör sig fritt med attityd och vilja då är lyckan total. 

Han pratade ju om linjeavel i webbinariet som vi vanliga kallar inavel , när han nu förtydligade så var det i procent alltifrån 5%-0,4 och när han hade 5% så blev det inte  lyckat och han verkligen poängterade att det ska vara riktigt bra hundar om man ska linjeavla, det var alldeles för många dåliga individer som linjeavlas på . 

Och idag tog vi en tur till Malingarna när vi kanske borde krattat och fått någon ordning på torpet.

                                       

Det blev ett lite random inlägg men kommentera gärna jag ser att många läser men är alltför blyg att ge sig tillkänna .

GLAD PÅSK på er alla     



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards