Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 13 april 2021

En månad på dagen kvar tills vi börjar med våra mentaltester på Gagnef-Floda Brukshundklubb

Av AnnKristin - 13 april 2021 20:17

Det känns verkligen att sommaren nalkas när våra MT & MH läggs ut på SBK tävling. Nu är bara vårens första utlagda men det kommer fler vad det lider.

Idag blev jag lite för sugen på en gammal kola som blivit kvar i en påse på jobbet , det var ju inte bara en utan två. Resultatet efter den glupskheten blev en flaga från en tand som bör snarast lagas, det kan inte gå bra jämt tänker jag.


Jag tycker det är trevligt att ta del av andras tänk runt hunderi och känna efter , är detta något jag kan förlika mig med och en jag lyssnat på i Hundtränarpodden är Jonas Björkdahl, Blackneck's kennel uppfödare av schäfer och Malinois . 

Jag lyssnade två gånger för att det var en person som i tänket jag uppfattade som väldigt klok och då är det bäst att passa på att lyssna två gånger. 


Jag myser självklart lite extra när han påtalar saker som jag redan skrivit om här i min blogg. Att det är viktigt att titta på familjebilden och inte bedriva individavel. Att inte använda reserverade hundar i avel utan socialt trygga individer.

För mig är det självklart att utvärdera så många valpar som är möjligt i våra kullar annars har man inget att gå på, att utvärdera enstaka hundar i en kull blir rätt uddlöst eftersom det kan vara den bästa eller den sämsta så du får ingen "röd tråd" att gå på. 

Bra nerver pratar Jonas om och det tycker jag känns bra annars är det Gyllensten som pratar nerver, det verkar ibland som nerverna glöms bort i mångt och mycket mentalitetprat men som mycket annat kommer det igen. Nerver som styr rätt . 

Sociala hundar pratar han om och poängterar att inte vara social är ett handikapp för hunden och i min värld så är en social hund en balanserad hund som tar kontakt "normalt", hälsar vettigt på folk den inte känner. 


Jonas tycker man kan se mycket innan valpen lämnar vid 8 veckor, bland annat dominans. En bråkstake brukar bli en bråkstake och det kan jag dra mig till minnes i min A-kull där min Älskade Assi var en bråkstake från dag ett. Hon gillade att starta upp så hon fick klämma åt alla och envar. Snäll med folk men en riktig bråkmakerska. 


Det fanns massa klokhet han förmedlade i den timmen eller det var nog längre eftersom jag hann till Borlänge fram och nästan åter medans han pratade. 

Förare/valpköpare gör hunden, 75 procent förare och max 25 hund. Den meningen köper jag helt och fullt och har gjort i de flesta fall . 

Att inte avla på meriter utan egenskaper , japp det får bli den sista reflektionen av en bra "poddföreläsning" som jag kommer att återkomma till fler gånger. 

Jag hoppas att fler utbildar sig inom mentalitet och deltar som figuranter på våra prov inom SBK .Jag har hållit på över 20 år och tycker fortfarande att jag alltid lär mig något nytt men sen finns det "experter" som sitter vid ringside och tror sig kunna det mesta . Hur var det nu det var någon nyss som påminde mig om vad Bertrand Russel sa 

Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel . Så sant så sant 

Lite bilder bjuder jag också på som vanligt

                   


Skulle bli tidig kväll så bäst jag gör kväller , Natti mina vänner . Lite slarvigt inlägg men vad gör väl det . Det är ju min dagbok nästan 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards