Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under juni 2012

Av AnnKristin - 29 juni 2012 22:44

Vad var det för fel på trasorna som vi använt på MH ?  Ibland blir jag trött på larv, vill hundarna ha trasan plockar de upp den hur "klen" den än må vara. Nu är det omgjort igen så nån brandslang ska väl det bli denna gång, bäst att göra som "överförmyndarna" säger så inget blir fel. Jag tyckte det var nyss jag offrade mina julgardiner för dessa trasor men nu är det annat igen då .

Det ska givetvis slås och fixas iordning och jag ska läsa på igen, även om det borde sitta i ryggmärgen vilket det gör men nu måtte de utökat sekunderna på en del moment så nu ska "en gammal hund lära sig sitta igen".

Det brukar funka i slutändan.

Hursom så visst är det kul när allt äntligen drar igång och det funkar. Nästa år är det dags för B-kullen att äntra banan.

Jag vill att hundarna ska vara runt 18 månader och det för att reaktioner på skott kan börja visa sig i den åldern så för mig är reaktionerna på skott tidigare rätt ointressant.  En del kan bli skottfasta på MH för att vid MT vara berörda.

Timmen är sen som vanligt och jag bör lägga mig , jobbet kallar imorgonbitti .

Jag har en del foton att dela med mig av , jag är ju mormor och passade på att fota dem när de kom hem en kväll.

 

Jag tycker att jag bor i en kanonmysig by med en vacker älv som jag gillar fota , här är bilder från min kvällsprommis . Det regnade bra nog , dessa bilder är från Fänforsen . Lite över 4 kilometer från hemma . Visst är det vackert ...?

           

Bild från andra sidan älven, jag blir lika glad varje gång jag ser taket som jag tycker så mycket om, jag fattar bara inte att det blivit fixat tidigare, jag tyckte aldrig om det svarta men bättre sent än aldrig. Nu är det fönstren som bör målas.

    

Denna vy har jag sett så länge jag kan minnas och jag gillar den

 

Här trivs jag

     

Jag trivs också förståss tillsammans med de goaste pojkarna som jag får förtroendet att se efter mellan varven. Vi var till lekparken och på promenad. Deras älskade Ammis syster med Assi är alltid nästan med . En sån underbar hund som älskar sin familj . Ammis är så lik sin mamma Akki och sin mormor Quirra

     

Vi träffade ett hingstföl som inte var ett dygn på vår prommis

 

Och även ett annat låg och mös

 

När vi kom hem fortsatte grabbarna leka i sandlådan och Ammis tröttnar aldrig på pojkarnas bus

   

Detta var lite andra foton än vad jag brukar sätta in på bloggen...

Natti natti

Av AnnKristin - 24 juni 2012 22:42

I jul hoppas och önskar jag att det finns småvalpar på Storängsvägen 2, vi håller tummarna förståss för den begivenheten.

Om allt går som planerat så blir det så iallafall .

Denna vecka har flutit på som vanligt inga överraskningar precis. Spårat, varit i skogen med doggsen och pysslat som vanligt .

Jag har givetvis varit på vissa forum på datorn som jag stålsätter mig att jag inte ska bry mig vad folk skriver men handen i syltburken för en engagerad människa, ja alla kan ju räkna ut hur det blir och jag undrar för mig själv- Vad är det som gör att en del folk krampaktigt håller kvar vid en ras som de tycker har sådana brister som en del uttrycker för sina raser , gör det enkelt byt ras . Det finns ju ett "ordspråk" som säger , den enda du kan förändra är dig själv och det stämmer jag lovar även om man önskar annorlunda.

Jag försöker hitta en ras som är lite mindre att ha när jag blir äldre för ett liv utan hundar blir det inte tal om, jag hade hovawart över 10 år innan jag tog min första kull och det tog fem år innan nästa var aktuell så det är ju en lång process att hitta en ras för mig och en valp av annan ras. Jag har visserligen kollat in vissa raser men av en eller annan anledning så hittar jag alltid någon anledning att det känns inte rätt för mig även om jag tycker om hundarna ,

Nej det går väl så att jag av någon outgrundlig anledning är fast i " Hoffeträsket " som i mina ögon är en fantastisk ras som har fångat hjärteroten på mig och någon annan ras kommer väl inte att ha plats ,

Har även ett tänk runt detta med vad som skrivs vad som önskas av valpköpare, visserligen önska kan man men kan man fodra mer av andra än av sig själv. Jag svarar självfallet nej på den frågan om det sen är rätt eller fel kan jag ej bedöma .

Fotat har jag gjort iallafall. Mysprommis till Fänforsen


 

Morgonmys, fintjejerna

         

Spårning och bad vid Malingarna . Spårningen är inget att orda om , det funkar, alla vet vad som ska göras och vi har det supertokbra i skogen. Blaise följer med Kerstin hem igen till sina Colliegrabbs som hon älskar att husera över .

                                                   

Nog kan man fundera vem sov i denna sist

 

Skogsprommis

         

Bad igen då

                       

Hemmavid har jag hängt upp hängmattan framför fönstret på verandan så jag kan njuta av Västerdalsbäcken .

 

Älskade Dezz

     

Micke o Assi njuter på verandan

 

Natti natti nog om detta nästa gång är vi närmre jul :)

Av AnnKristin - 18 juni 2012 07:57

Vecka 24 2012 kommer aldrig mer att hända, det känns konstigt och självklart. Så är det bara , lika lite som man kan ta tillbaka ord som sagts och tankar man tänker, tänkt. Val man gör och val man gjort men man kan göra om, göra annorlunda och göra kanske bättre rätt för känslan i mig.

Oj det där blev drygt men just nu har jag inget att klaga på, förra veckan var kanonbra, vecka 24 2012.

Jobbade på som vanligt och tycker själv att jag har bra jobb som är både spännande, utvecklande och kul. Att arbeta med människor är tokfint, faktiskt det finaste jobb man kan ha tycker jag.


Måste börja berätta om lördagen som var superkanonhäftig. Jag har inte ställt ut på något år. Fråga mig inte varför, det har bara inte blivit av. Det är väl latmasken och att jag själv har koll vad jag har i snöret.

Jag brukar fråga mina uppfödarvänner, hur tycker du denna hund ser ut och rör sig ? Och hoppas få ärliga svar, det brukar överensstämma med vad jag själv tycker och tänker.

De som känner mig vet att jag är inte mig själv när jag ställer ut eller tävlar, prestige och ont i kropp och själ av spänning. Det är urbota dumt , det vet jag eftersom det är för dagen hunden döms och jag borde inte lägga stor vikt vid hur det går men det är känslor som reptilhjärnan ordnar med .

Iallafall då är det så att jag medvetet eller omedvetet vill slippa denna spänning och drar mig för att se verkligheten i vitögat länge, det innebär att det sista jag gör innan jag lägger mig på fredagkväll är att schamponera Dezz och Bobban.

Jag borde gjort det tidigare i veckan men .... Och med respekt för domaren så ska hundarna vara rena.Första utställningen för de båda underbara representanterna för sin ras .

Fem Hovawart var anmälda till Avestautställningen och Bobban fick börja, han skötte sig exemplariskt och springa kan ynglingen det vet jag , han har ett bra påskjut. Han fick HP (hederspris ) och blev Bästa valp. Han fick bra och rättvis kritik.

"En välbyggd välutvecklad hanvalp, Vackert huvud och uttryck  mörka ögon välutfyllt nosparti Stark rygg välvinklad fram och bak rör sig bra ännu lite öppen päls" 

 

 Det var tre hanhundar mellan Bobbi och Dezz , regnet öste ner och jag hann varken fota eller skriva hur det gick för dem. Doris Kessu tog certet, blev Champion och blev bästa hane. Jag tror en hane till fick CK. När bästa hane var avgjord blev det Dezz och min tur att äntra ringen och det gjorde vi med bravur, min och Marias lilla juniortik fick CK och blev Bästa tik . Det innebar att vi skulle tävla mot en nyss utsedd Championhane, jösses tänkte jag. Jag visste att hon hade potential att vinna och det gjorde hon !!!! Hon blev BÄST I RASEN vår lilla älskade junior!!!

"Bra proportioner, mkt vackert feminint huvud o uttryck. Väl utfyllt nosparti, vacker hals och rygglinje Bra bröstkorg o förbröst lite brant kors lite hastrång rör sig bra." så löd kritiken

 

Korten fick jag ta dagen efter eftersom det ösregnade. Vi valde att fara hem innan finalerna, det var ett fruktansvärt väder men väl värd resa till Avesta. Tur att Goaste Doris hade tält och att vi fick dela det med dem.


Jag och Catarina tog en heldag och spårade vid Malingarna. Vi hade kanonväder och hundarna var riktigt duktiga. Bobbi har lite bråttom och har mycket annat som också är viktigt men spårar gör han . Dezz har blivit mer koncentrerad och har bra fart i spåret . Blaise spårar kanonbra. Direkt selen kommer på letar hon spår och hon spårar i kärnan mest , gör något slag men håller i spåret och hittar apporterna . En riktig begåvning i mina ögon kanske det går för fort men Catarina tyckte det gick finfint i hastighet , jag är mer rädd att det ska börja slarvas om det går för fort . Assi är bara så trygg i spåret så det finns inget orda om där.

Jag fotade lite men denna dag blev det ett par Rottisar som fastnade på fotona, Järven och Grizzla

         

I fredags efter jobbet for jag till Borlänge och SM i lydnad och agility, Gagnef - Floda hade fått på sin lott att ta hand om städningen, vilket vår klubb klarade av suveränbra. Jag och Lena var där fredagkväll sen var jag där söndag också men då var vi betydligt fler från klubben. På söndag när prisutdelningen var blev det ösregn och då menar jag ösregn. Lite bilder jag tog på fredagen , söndag var inte att tänka på några bilder eller att plocka fram någon kamera.

           

Spännande att se hur vecka 25 artar sig.... Kramar mina läsare o ta hand om er

Av AnnKristin - 10 juni 2012 22:31

Och jag har även fått foton härliga från Kerstin, där Blaise huserar för det mesta. Jag var även in till Borlänge för att handla hundmat igår, passade jag på att gästa Borlänge BK och fota hoffarna på deras utställning.

Det har varit en underbart vid Malingarna idag, inte en droppe regn. Det var Liam, Gunilla, Kerstin, jag och åtta hundar som alla fick spåra utom Elda som tränas i sök.

Att hålla på med hundar kräver god kondition och att man är mobil i skog och mark så någon latsocka får man inte vara tänkte jag idag när vi gick sjunde spåret. Givetvis så följer vi med runt och ser allas hundar i spåret så fotar jag eller någon annan, idag föll det på Kerstins lott ( Tack snälla)

Givetvis så slår tanken en mellan varven att jag undrar hur länge jag kan flänga runt i skog och mark med mina hundar men som vanligt slår jag bort sådana olustiga tankar och tänker så länge jag har benen under mig ska jag väl kunna knalla runt ett spår. Imorgon ska jag fixa nya batterier i stegräknarna för att få ett hum hur långt jag travar runt, jag har inte haft dem på länge. Jag gick upp en del när jag hade valparna och det ska ner igen, mycket fika blev det. De måste ju funderat över hur i all världen jag kan ha en sån aktiv ras :) Men kärringen är envis så nu är det slut på gofika hoppas jag .

Lite bilder från dagen , Först ut är Blaise, hon har verkligen spårnäsa . Superduktig en fröjd att se i spåret

                   

Sen blev det Dezz också hon har växt i spåret , hittade sina pinnar , det är jag som är haken där och ska nog inte lägga spåret själv utan låta någon annan gå ut .

             

Sen blev det Berras tur som också är trygg i spåret

       

Bobbi som gick bra idag

       

Elda hon fick ett par positiva slag i söket .Sen blev det bus förståss

             

Sally fick blodspår som leget i några timmar

         

Erozz fick även blodspår

         

Assi fick ett klurigt spår lagt av Gunilla som hon klarade klockrent , vilken klippa det är .

Innan hemfärd blev det bad förståss

Sally, Erozz och Elda fick bli först i plurret eftersom Erozz startade upp badet efter sitt spår . Sally har bråttom så hon ligger först

                       

Sen blev det Assi och Bobbi

               

Sist ut blev Blaise, Berra och Dezz

     

Elda har sin egen lilla stil , söt som få vilar hon läppen

 

Hos Kerstin, Erik, Harry och Berra har Blaise det kanonbra och trivs som fisken i vattnet

                         

Igår gästade jag Borlänge BK på deras utställning, lite besviken blev jag när det bara var två hoffar som ställdes men jag kan förstå när bensinen blir bara dyrare och anmälningsavgifterna höjs så blir detta verkan av det hela. Samtidigt blir jag orolig för vår utställning 2013 i Mellansvenska , vi hade ju lite anmälningar 2011 . Nu har vi RM 2012 så det bör gå ihop sig eftersom vi har duktiga sponsorletare som medarbetare.

Marita Holmsten-Östlund dömde iallafall igår och båda fick CK , Kessu vann . Här är lite bilder. Dezz och Bobbi fick förståss göra ett gästspel iallafall.

                 

Hann med ett par bilder när vi kom hem också

   

Nu övergår snart helgen till vardag så det är bäst att önska er alla en mysig natt med god nattsömn

Kramar till er alla mina vänner


Av AnnKristin - 8 juni 2012 17:47

Är de flesta av oss åsiktsmaskiner , de flesta har ett tänk om det mesta och det är ju bra att folk tänker tycker jag .

Jag är med på en del "åsiktsidor" på olika forum och när det gäller hund då verkar det som det finns hur många förståsigpåare som helst och många gånger är det de som bräker högst som har tänkt minst verkar det som.

Det verkar inte spela någon roll vilken ras det handlar om så rasbundet är det inte.

Ett exempel är meriterade hundar , vi VET med 100% säkerhet  att meriter ärvs inte . Det kan jag lova att så är det.

Då kan någon som "tänkt" tycka att den hunden bevisar att den är "arbetsduglig" . Jag ställer mig frågan vad har syskon, släkt överlag presterat, är det en enveten och duktig förare så tar han/hon den hunden en bra bit på meriteringslistan.

Mycket av den energin vi lägger ner på att rannsaka enskilda hundar utan att se ett sammanhang är inte av vikt anser jag,

Det är spännande att se vilka preferenser som många anser när det gäller avel, skulle vi alla gå efter allt tok skulle det inte födas en valp. Det jag däremot tycker är att man ska kunna berätta för sina valpköpare varför jag valde att göra just den kombinationen.

En kull efter en hund är likaså om man inte ska gå vidare på linjerna, då kan det vara bra av hälsoskäl men annars är en kull för mig bara en kull individer av just den kombinationen. När det blir två olika kombinationer så kan man se lite mer av en röd tråd kanske . Men ack så liten . Lite släktdrag kanske

Klart att vi förväntar oss de bästa av de bästaste när vi gör en kombination, för annars skulle vi väl inte hålla på(?)

Vi pratar mycket bruks och arbetsegenskaper och visst finns det arbetsvilja i många hundar men handen på hjärtat och enligt SKKs avelsdata så märks det föga. Och syns det inte på SKKs avelsdata eller hunddata så finns det inte .

Sen kan man se det så här också att man tränar med en grupp och där kan man se enskilda hundar utmärka sig för att vilja arbeta eller göra sin förare till lags och har massor av energi i en del fall kan man se en uthållighet att vilja orka slutföra .Men det är enskilda hundar vi då ser. I avelsarbete kan man uttrycka sig lite slarvigt och tänka vi spår och gud rår .


Vi pratade på klubben en kväll och då presenterade vår agilitylena en tanke, det minskar ju anmälningarna till våra bruksprov och hon tyckte att det skulle till lite nytänk i "gamla SBK " tänket . Typ man skulle ordna spårtävlingar med bara spåret och sök, rapport likaså och när jag åkte hem så smakade jag på ideén och kom på att jag gillade den.

Varför ska vi vara så rigida i vår organisation. Nu kommer säkert någon att tänka , det finns ju i det internationella men nu gällde tänket svenskbrukset.


Nu lite foton från en morgonprommis för inte alltför länge sen

               

Var upp till gamla grustaget en kväll och busade runt

       

På sjävaste nationaldagen så hade vår klubb uppvisning av lite grejer inom hunderiet, Ulla som är engagerad i Rallylydnad hade kul med sin grabb och han med henne syns det mig

   

Jenny vår freestyleinstruktör visade upp lite dans ...Jag lurar på att anmäla mig på kurs för henne ...det ser döläckert ut

       


Lena visade upp lite uppletande för med Narva , hon gillade väl det sååådär men det funkade

 

Axxa som är Lenas andra däremot gillade att hämta lite kuligare saker än de där små hon är van vid

 

Micke gräddade Kölbullar för fullt och folk lät sig väl smaka förståss

   

Och hur blev det här då , uppställt

 

Goastevännen Bobban & Bästaste GoDezz minglade och tyckte lilltjejen skulle ha puss , hon var inte så impad av Bobbans kärvänlighet

   

Ut på kvällsprommis med fotograf var meningen det skulle bli ett familjefoto med de tre färgerna även om alla inte är hemma . Men det är inte lätt allt blir så rörigt när goaste ungarna är med

                 

En överraskad kompis eller en katt bland hermelinerna eller hur man säger . söt var han iallafall

 

En del av trädgården

 


Nu till kväll två vi skulle göra oss till med en kennelbild  ... Bobban var inte sugen på den aktiviteten och ingen annan heller .

                 

Kram på er alla tyck och tänkare och även ni som inte tycker och även ni andra


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards