Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under juni 2022

Av AnnKristin - 21 juni 2022 20:46

Vi är iland med Hovawartspecialen Mellansvenskas -22 och det flöt på bra även om jag var väldigt ringrostig ringsekreterare efter ett alltför långt coronauppehåll men snart är vi på banan igen. 

Det var roligt att se valparna efter  Anziehend's Carat "Aslan" , inga konstigheter även om Chili inte ville visa tänderna för domaren så det blev inget pris till honom. Han var inte rädd/grinig/otrygg på något vis utan en riktig slyngel så det reder sig. Hans bröder Tabasco och Wasabi fick nöja sig med Very good, Det är unga hanhundar och absolut inte färdiga på minst 2 år så framtiden har de för sig. Däremot Mynta fick E/CK och blev Bästa junior och andra Bästa tik . Vi fick även veta att på en utställning i Norr blev systern BIR och Anziehend's Ferlina andra Bästa tik med E/CK . De är ju kusiner så hugget som stucket tänker jag. Nu är det viktiga MH och röntgen som kvarstår sen kan man se lite vad Aslan gett, självklart vore det bra om han parade en annan tik så då skulle jag få än mer utvärderat runt honom men vi får se. 

Här hemma går Dezz med tratt igen när jag upptäckte två pytteknölar igen i juver, vi skickade inte iväg de på analys eftersom jag fick svaret sist att den var elakartad. Det är svårt att ta in eftersom hon är pigg och glad för alla upptåg och hon har inget i lungorna . Jag hoppas att de fått bort allt nu på min älskade Dezz . 

Jag tog en hel del bilder i helgen även om jag var ringsekreterare. Jag hade Susanne med mig och Yvonne Brink dömde, det var även en domaraspirant i ringen. Jag välkomnar alla som intresserar sig för vår underbara ras. Jag måste tillägga att alla Hovawart skötte sig exemplariskt i ringen och utanför som sig bör . Älskade ras.

Lite bilder från utställningen

                                                                                       

Jag träffade även Blaise och Kerstin, de jobbade åt SKK . Det är så roligt att se hur fin hon är än, hon fyller elva år i oktober 

           


Lånade en bild på Anziehend's Ferlina 

 



Av AnnKristin - 14 juni 2022 07:19

Tisdag morgon , vaknar i min egen säng med sendrag och spänd rodnad hud efter en väldigt solig, minnesvärd rolig och trevlig resa ner till Fulda och 100 års jubileumet av Hovawart på ett ståndsmässigt slott . Här hemma känns det som en vanlig svensk sommar, hemtamt med glada harmoniska Hovawart som väntat på mig. De har blivit väl omhändertagna av Maria, Emelie och Lars vilket jag är så tacksam för.

På fredagsmorgonen så packade jag och Carina Toyotan full i nödvändigheter som behövs för ett campingliv och drog iväg neröver, vi hade god tid på oss eftersom den Internationale Däckrüdenpräsentationen började 12.30 på lördagen och efter att ha sovit gott i Proacen där vi bäddat ordentligt så hann vi gott till det arrangemanget, den första nästan vi stötte på var Johanna från Finland så himla roligt efter denna pandemi att träffa Hovawartfolk/hundfolk på riktigt. Det finns många fina herrar i Tyskland, självklart har jag några favoriter, det jag önskar av "min" Hovawart är som det står i rasstandarden under uppförande/karaktär. Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. 

I min tolkning av detta så äger min Hovawart attityd, det ska synas att den "äger" ringen när det gäller utställning. Det betyder inte att den ska bära sig illa åt utan synas att den vet sitt värde. Självsäkerhet och trygghet. 

Det var hett i Fulda alldeles för varmt för att någon skulle orka med att uppvisa den sortens attityd även om jag såg att det fanns potential hos en del. Jag fotade inte så mycket eftersom katalog fanns över herrarna med bild och text.

Lördag kväll hittade Carina en Camping nära Hofgarten Scloss Fasanerie som verkade väldigt öde men det fanns ett telefonnummer så det gick att ordna plats till oss. Blev en riktigt mysig campingkväll med gasolkök, grill och "hundprat/tjejsnack" i pyjamas.

Söndag morgon så blev det en god frukost vid "husbilen" ,  tacka för oss och hoppas vi ses igen Campingen.

Det var många ringar och många Hovawart runt 425 fördelat på 10 ringar. Jag/vi hann omöjligtvis se alla hundarna men vi hann med många.  Det kändes bra att få träffa så många Hovawart, uppfödarvänner och andra intresserade av Hovawart så resan på 160 mil enkel var väl värd och väl värd var den även efter utställningen som varade  till strax före 18 med finaler och allt då vi fick träffa min valp för första gången vilket visade sig vara en riktigt social, busig och väldigt glad krabata. Jag och Carina träffade pappan i fjol och nu har vi träffat mamma och mormor också vilka visade sig vara härligt busiga, lekfulla och stabila individer. Så roligt nu håller vi alla tummar för att allt ska gå bra   Alla valpar är oskrivna blad innan alla tester och prov är klara. När vi pratar avel så kan vi inget annat göra än att hoppas på bra resultat efter våra  avelstikar/hanar men innan avkomman är utvärderad så kan vi inte avgöra ett någe vad tiken/hanen har för värde i vår avel. 

Kenneln får återigen sträcka på sig eftersom Sofia & Ferlina fått titeln NW1 Stort grattis till ekipaget. Bilden har jag lånat från Sofias sida .

 

Kenneln var även representerade i Fulda. Stort Grattis till Gunilla med Gin och Ella som både fick VG och som är ett mycket bra resultat med den konkurrensen och det delades inte ut många Exellent. Dantek fick nollpris vilket i min värld är omöjligt , det fick han pga svansen. Domaren tyckte sig känna nåt på svansen som 20 domare när han blivit utställd i sverige missat + en exteriörbeskrivare + x antal domare när han ställts i andra länder missat. Med andra ord så kan det inte vara möjligt annat än att det är en skada i så fall. 

Bilder som är på bloggen denna gång är tagna av både mig och Carina Torstensson 

Lite bilder random från utställningen , resultat finns på RZV s hemsida.

                                                                                               

   



Ett par bilder från vårt campingliv 

     


Lite bilder på vårt nytillskott 

                     

Nu ska hundgårdar färdigställas och huset städas , på söndag har vårt Mellansvenska rasspecial så det gäller att fixa lite .

Önskar er alla en trevlig tisdag .



Av AnnKristin - 6 juni 2022 21:56

    Haft en fantastiskt trevlig och fin helg med goa fyrbenta och tvåbenta. Vi blev några även om det var pingst och allt står för dörren. Min känsla när träffen är förbi är en go känsla i magen så nu längtas det till nästa och när jag ser hundarna som har Prefixet Anziehend's så finns inget att skämmas för utan jag är stolt och glad över alla   


Vi har haft en sagolik tur med vädret också vilket bidrar till gott klimat på alla fronter. Lagomt väder vad det nu står för eftersom lagom finns väl bara i svenskan. Lagomt var det iallafall. 


Som brukligt är att vi kollar resultat under året och hund och förare som utmärkt sig "värst" som vi säger på min dialekt när någon gjort något utöver det vanliga eller något är utöver det vanliga vill vi uppmärksamma .

Stort Grattis Sofia, Ferlina och Elma


     

Vi höll oss till programmet så det blev uppletande efter fikat på lördagen 

     

Till middag fick gästerna avnjuta något som blev fel men så rätt , Jag tänkte att jag gör det enkelt och använder samma recept som vi brukar emellanåt på klubben när vi har aktiviteter och folk behöver utfodras med något varmt. Så jag hade handlat rätt trodde jag, var väl i andra tankar . Inte vet jag men när jag står och fixar med maten så tänker jag , det är något som inte stämmer. Så var det också , jag har tagit Kebabkyckling istället för den lite mildare sorten och blandat i potatisgratängen . Tur nog så tyckte alla det var gott och åt med god aptit. DÅ kan man andas ut. 

Halva söndagen tillbringades på plan en av mina närmaste vänner Lotta som har kennel Kulla Gulla's hjälpte till och gav tips och trix på plan och även utanför , måste skriva att jag är lyckligt lottad som har så fina goa vänner som jag har.

Lite bilder från söndagen först med Lotta sen blev det spår på åker , alla spåren gick kanonbra. Nogranna i vinklar och bra lagom fart 

                                         

                  

Sveriges nationaldag blev lugn , vi promenerade till Kvarna. Fikade åt mat och tog det lugnt efter en hektisk söndag 

       

   

Som vanligt när jag ska avsluta dagen så åker vi till Häggbäcken och samlar tankarna, reflekterar över stort som smått.

Ikväll gick tankarna mest till vilka genuina vänner jag har och det är något att vara tacksam över .   

       

Det är en del som ska fixas innan helgen igen. Det är snart dags att valpsäkra hemmet, vilket jag gör med glädje  

Nu tar vi kväller 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards