Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under september 2022

Av AnnKristin - 13 september 2022 21:45

Anziehend's Ferlina har fått titeln KORAD i söndags, idel lovord av Kurt Nilsson, det räckte inte med det , två rundor med väldigt gott resultat på Rallylydnad. Både Sofia och Elma är så duktiga tränare åt Ferlina och det är  så roligt att få vara en del av detta, så härligt att följa deras fötter och tassar    En del människor har bara det i sig och då blir det bra 


     


Själva harvade vi på klubben med MH , det blev 14 hundar denna helg och det var härliga hundar som blev beskrivna. Det var 16 anmälda men en hade rymt redan på fredagen från hemmet men den är åter nu  och den andra kom bara inte iväg. Det är viktigt att meddela direkt när man förstår att det inte blir någon resa eftersom då kan man ta in en reserv. Vi vill ju att så många som möjligt ska testas. 

En del undrar hur det kan komma sig att vi kör så många tester och att vi lyckas få ihop folk dessutom utan alltför mycket svett och tårar. 

Nyckeln är att vi tycker detta med tester är viktigt och att man lär sig oerhört mycket hund när man är på banan.  Vi har också fått en extrem rutin att bygga bana, vi vet förberedelser och efterarbete och inte minst av allt vi har förbaskat roligt när vi håller på annars skulle vi inte hålla på så enkelt är det , trivs man inte i kostymen kliver man ur . Köket är också superviktigt och att hålla en jämn blodsockernivå så man orkar. 

Vi hade alla möjliga raser på dessa MHn så det blev extra roligt när en liten Mellanpudel körde järnet, resultaten finns på SBK resultat ifall ni vill in och titta lite på fina MHn. Det är ju av vikt för oss Brukshunduppfödare att vidga våra vyer och kanske fundera på och intervjua andra uppfödare av andra raser hurde har tänkt eftersom det kan inte vara en slump bara hur allt landar. Jag tänker att det kan ju vara så att vi låser oss vid en egenskap och när vi lyckats få till det så är det något som felar i andra ändan .

   


Jag vet inte om jag berättat men jag kommer också att gå in och hjälpa Maria som är utställningsansvarig på klubben med våra utställningar , jag var in lite nu och det var roligt . När jag vilat ett tag från vissa områden så blir det roligt igen. Vi kör och vår utställning 2023 kommer att vara på klubben. 

Jag hann träna lite när alla lämnat och det var bara Breezy & jag kvar , det är skönt att vara lite själv och samla tankarna. Jag som ni alla gör val i livet och med åldern har jag blivit ärlig mot mig själv. De val jag gör är bara mina och det finns alltid en anledning att jag gör dessa val .

Jag har redan bestämt när jag senast ska gå i pension 20250712 även om sista dagen blir en semesterdag, jag tror faktiskt inte jag behöver förbereda mig mer, det jag förbereder är att köpa en till Hovawart i slutet på 2023 eller i starten av 2024 så jag inte får det långsamt. Jag vet vad jag letar efter nu och jag kommer att hitta det jag söker   

       


När vi kom hem blev det en riktig bustur med alla , jösses vad jag älskar mina fyrfota, varenda en av dessa unika varelser           

                     


Fortfarande lite vatten i älven och nu är det bara en och en halv vecka till jag far ner till Vårgårda , ser jag fram emot 

 



Av AnnKristin - 5 september 2022 19:36

 Som jag väntat , september är den månad som jag gillar allra bäst men i år tror jag den kommer att gå för fort. Är det inte skogen så är det annat. Det är MH och det är Vårgårda som är hundaktiviteter förutom alla hundträningar på klubben .

Daladistriktet har haft Bruks-SM  sista helgen i augusti där jag och Breezy var i tre dagar och hann titta på en hel del. Söndagen hade vi på Gagnef -Floda utställningen så då var vi engagerade där.

Jag har en hel del att uppdatera på hemsidan men jag väntar en stund tills jag får mer tid att i lugn och ro sitta och dona med det.  

Det kommer att bli en hel del foton i detta inlägg, vi tränar på Breezy och jag så det går sin gilla gång. Jag trivs som de flesta av oss när det är tryggt och lugnt inga funderingar på vad är sant och vad är det inte. 

Självklart har jag planer för framtiden, jag kommer att gå i pension om lite över två år och då kommer jag att ha all tid i världen att träna hund   om hälsan står mig bi .

Lite bilder från augusti , det var 18 augusti som jag skrev senast , jag upplever det svårt att ta upp skrivandet om det gått en tid. 

               

Anziehend's Ferlina är så duktig, hon och Elma som är endast 11 år har varit med på KM i lydnad startklass och blev femma , det är starkt av en 11 årig tjej med en stor Hovawart 

   

Sofia och Ferlina har också tävlat och fått titeln NW1  

 

STORT GRATTIS TILL ELMA , SOFIA & FERLINA   

När vi inte varit på klubben eller i skogen så har vi börjat knalla omkring vid Skärklacken för att få ihop dagens tankar .

 

Vi träffade Arlette med sin familj en dag och kom ihåg att fota men vi lär ta lite mer foton, snart börjar Arlette på kurs hos Camilla och Towa , blir så bra med duktiga instruktörer.

   

Lite foton från våra "rensahuvudetutflykter " De får man ny energi av , jag lovar 

               

 


Fredagen på Bruks-SM då var det invigning och platsliggning + stegen som var attraktionerna , träffade goa Pia som var coach till Lena som tävlade spår med sin terv. Det gick bra , teamet slutade som nr 7 .

   

När vi åkte hem for vi om klubben för ett pass 

               


 
 
 
 

Vi hoppas att det går framåt, det känns så iallafall .

Lite blandade bilder från Bruks-SM och vår utställning där Aslans dotter Elliegårdens Mynta skrällde till och blev placerad i båda BIS finalerna . Både Nedansiljans och vår Gagnef-Floda , det är häftigt .

Vi träffade en hanvalp från Norge som flyttat till Sverige, sen Maggans blonda tikvalp och Breezy var med nästan hela tiden . Vi fick låna Krickos bur i bilen så hon fick sitta där emellanåt och avnjuta arrangemanget . 

Sammanfattningsvis så var det en kanonhelg med trevligt folk och hundar 

                                         

I helgen som var så träffades jag,  Carina, Sandra och Monica i Malingarna och kollade spårmarker. Monicka och Sandra fick dra iväg tidigare eftersom Monica var stövellös . Vi hoppas hon hittade några bra stövlar i Ludvika .

                                       

Breezy fick ett 100 stegsspår och Chic fick ett riktigt långt spår som hon klarade galant. Breezy funderade först om hon verkligen skulle spåra i dessa marker , när hon fick nosen på korven så blev det drag under galoscherna. 

Supertrevligt som vi alltid ordnar till för oss med grillning och fika. 

Natti natti 


 



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards