Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 18 september 2023

Satt framför den första brasan som tänts denna höst .

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt.

Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträning,  funktionär på agility (allt för hallen) ringsekreterare två dagar hos stövarna (så himla trevligt ) Vi har haft utställning på klubben och blev bestyrelse på plats men var inte riktigt på tå. Veckan efter blev det Hovawart SM på Ludvika Brukshundklubb. Fredagen ägnades till Lydnaden där Anziehend's Ferlina och Sofia stod högst på pallen och självklart så blir man som uppfödare stolt två blev Anziehend's Dalina som min och Marias importerade tik Dalila är mamma till och fyra blev Aska som Dezz är mormor till. Lördagens brukstävling kunde gått bättre men Ferlina och Sofia blev godkända i lägre och Dalina bröt tyvärr i högre.

Det blev det en del förberedelser eftersom jag skulle tjänstgöra som ringsekreterare även där så kändes det naturligt att fixa med resultatlistor och kritiklappar och även efterarbete att rapportera in resultaten. 67 anmälda av de var det några valpar och några deltog ej men 58 har jag för mig att blev inrapporterade med resultat. Vi hade även exteriörpapper att dona med Sandra , jag och Bodil som också tog emot anmälningarna    Vi har rutin på detta med utställning . Jag är så imponerad över Ludvika Brukshundklubb och vilket jobb de lagt ner på vårt Hovawart SM , vilket team. 

Ingela har varit en klippa som tagit ett stort lass som spineln i nätet och fixat hit och dit , många hjälpte till så visst blev det bra. Jag har varit/är tävlingssekreterare och är nu för brukset men lydnaden har jag väl dragit på en stund men fick tillfälle att vara med Annika i sekreteriatet på lydnaden så en av mina två är klar. Hjälpte även till på brukset eftersom där bör man vara två. 


I helgen som passerat drog jag och Sofi med Aska som Dezz är mormor till ner till Danmark för att se Hovawart i arbete , VM för Hovawart i Lydnad och IGP . Vilken attityd de har på plan de vi ser på Working dog bland annat. En trevlig resa som jag inte ångrar en mil av. Kom ner på fredag kväll då var det att hitta lägenheten som Sofi fixat och det går bra med GPS. Lördagen var vigd till lydnad för oss och där vann Susanne Ortmann från Sverige med sin Wicca vom  Hause Luka så roligt och så välförtjänt. 


Nu har jag massor av foton att dela med mig av   Börjar med lite blandat från klubben och från mina ställen där jag och hundarna trivs och bara kan vara  


                                                                     

Lydnaden i Ludvika där Anziehend's Ferlina och Sofia fick vara högst på pallen, så fin lydnad 

                       

Brukset där Ferlina startade i lägre och blev godkänd , Dalina bröt högre och Aska har inte nått dit. Riksmästare i Bruks blev Kerstin Roback med en Hässlehoffare . Anette Hammare med Lintrollets Qvick blev Riksmästare i Lydnad 

   


Söndagens utställning gick superbra inget tjafs och trams alla vära älskade Hovawart skötte sig bra . Bo Wiberg dömde och hade många som konkurrerade i de olika klasserna. Det kan vara både lättare contra svårare om man inte har helt klart för sig vad det är man vill se och motsvarar det standarden . Det är lite parametrar att ta hänsyn till.

Det var så roligt att Dantek blev så himla glad över att se mig, det var ju ett tag sen vi sågs .

Jag tycker det gick bra för "våra " hundar fick fin kritik och skötte sig . Så grattis till oss alla   

                             

Nu kommer lite bilder från helgen, jag har många  fler men detta är några. En del är skickade till tidningen .

                                                                                                   

 En del hundar blev jag glatt överraskad över att få se , de hade en härlig attityd och höll ut hela progammet så spännande. En del där jag kanske hade lite högre förväntningar blev lite annat men i det stora som var det bra kvalitet på IGP hundarna.  Lydnadshundarna tror jag nollade något moment alla utom Susanne som hade poäng på allt och min favoritbild blev suddig synd nog men den minen säger mer än mycket . Eva Paulin från Sverige var tävlingsledare och skötte det så perfekt , Clas fick äran att dela ut priser och vi fick glida runt. På lördagkväll var det trerätters middag där ute på Danska hovawartklubbens ordf. bostad . Så mysigt men vi alla skulle upp tidigt så klockan fick inte bli för sen .

I oktober nästa år så blir det nog en vända till Österrike eller hur det nu var /blir   


   


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Av AnnKristin - 26 januari 2023 21:31

Jag har alltid stora förhoppningar om vintern, det ska vara snö, skoterspår och även möjlighet till skidåkning i nära anslutning till där jag bor. Ibland blir det inte som planerat, vintern är inte slut än så hoppet har inte släckts,  det snöar sen b...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards