Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under december 2022

Av AnnKristin - 30 december 2022 09:01

Vi eller jag klagar inte på kylan idag, nej nu är isgator i fokus. Det är hopplöst att låta hundarna dra när det ser ut som blankis och är blankis på våra vintervägar. Hundarna kan fläka sig och det är inte ok att utsätta någon för den risken.

Det positiva i det hela är att det är mycket vatten på älven och då hoppas jag att ingen ger sig ut och skjuter raketer i morgon men jag vet ju inte hur folk använder sitt tänk/förnuft till.

Mina lediga dagar är snart till ända, jag har trivts med att vara ledig och jag kände att jag verkligen behövde få ett andrum. Det har varit mycket nu en stund men jag och Breezy har harvat på med all inlärning, hon är väldigt social, glad hund och trygg. Hon har verkligen fått en bra start i sitt valpliv hos sin uppfödare och det har även Emelies Arlette fått. 

Jag vet inte om det är tur eller skicklighet att hitta de uppfödare som verkligen är goda människor rakt igenom, jag har hela tiden gått på magkänsla när det gäller att leta valp och självklart stamtavla och försökt leta så mycket information jag bara kunnat och letar man så hittar man.

Jag har förlitat mig på andra förut med skiftande resultat, det är mycket jag kunnat göra annorlunda om jag inte tagit så mycket "hänsyn" till andras tyckanden med facit i hand.

Att föda upp hundar innebär ett stort ansvar, vi förvaltar en ras som vi älskar och som Moa Persson sa på ett webbinarie att vi bör läsa rasstandarden och inte glömma den när vi planerar en kull. Jag håller med Moa där helt och fullt.

Vi har MH/MT som vi kan/ska använda i vår avel tycker jag och då innebär det för mig att så många som möjligt ska testas i en kull för att få fram ett någotsånär rättvist resultat. Att testa ett fåtal hundar i en kull ger en alltför dålig hint  för att kunna användas i avelsutvärdering/planering. Att endast använda de hundar som är tänkta för avel är i min värld ingen utvärdering alls och kan inte användas för planering. 

Det hörs från flera kunniga att vi lär börja se lite bredare och inte använda samma lika hundar överallt och det gäller alla raser nästan. Vi kanske lär öppna stamböckerna snart och "blanda" in någon annan ras för att snart är allt besläktat med varandra i våra raser, det är den bittra sanningen.  Det yttre får vi tillbaka på tre generationer sägs det och det lär vi tro på. 

Jag är glad nu att jag lät Aslan para Lycka och hoppas att röntgenresultaten blir bra, vi väntar med spänning   håller tummarna. Hittills en A , en B och fritt fram.


Igår blev Breezy nio månader, vi tillbringade dagen på klubben med goa vänner som vanligt och sen i soffan. Vi tränade framförgående, det har alltid varit min akilleshäl om man nu kan ha en sån när det gäller framförgående. Jag och Breezy har god hjälp av en av mina närmaste vänner men bor alldeles för långt bort.

Budföring hade vi också på schemat med en alltför glad Breezy , kan man bli alltför glad ?   

Cemla och Aslan blev en kicksparktur i blötan när vi kom hem. Klockan tre var reflexvästarna på oss alla tre.

             


Lite foton , random 

                     




Av AnnKristin - 24 december 2022 16:32

Igår var jag på Tomteland med hela familjen nästan, jag har en sån himla tur att en go vän kan ta ut hundarna emellanåt så igår var bara Breezy med på Tomteland. Det var kallt så det förslog, blev genomfrusen så idag vaknade jag och kände av halsen och då är det bäst att hålla sig hemma i värmen. Det är närmare -20 ute nu. Hoppas att vi kan träna lite hund imorgon och i övermorgon. De närmaste kommer som vanligt på annandagen och vi äter Tacos.

   

Det var ett tag sen jag skrev och det har hänt en hel del sen sist 26-27 var det RAS/RUS konferens i Linköping, det var en väldigt välarrangerad konferens med bra/intressant info , föreläsare och bra gruppdiskussioner. Så bra att träffas igen på riktigt. Visst kan man ha viss info på nätet men det är absolut inte som att träffas , det går inte att jämföra. Jag representerade Daladistriktet så jag "missade" rasdiskussionerna men Sofi var med från rasklubben och förde anteckningar. Jag måste säga att hon var en klippa, snabb som tusan på tangenterna. Jag kommer säkert att återkomma till mötet lite senare i inlägg framledes    

          

Brush-up för ringsekreterare blev det också, den måste vi delta på för att behålla vår auktorisation och det är bra eftersom det kommer nyheter och då ska vi ha koll på det även om vi har vår "bibel" med reglerna som även utställare ska vara väl förtrogna med.

 



Den 1 december blev det distriktsmöte, jag förstod att vi skulle få våra förtjänsttecken som vi blev tilldelade när Coronan slog till men jag var inte förberedd på så fina ord för denna utmärkelse av distriktet, jösses jag blev nästan blyg. 

Jag vet att jag är en driven person när det är något som jag verkligen är intresserad av men utan mina goa vänner skulle mycket inte gå att genomföra. Det var extra roligt att min rasklubb blev omnämnd också att vi arrangerar brukstävling i Ludvika 2023, distriktet var verkligen glada över att någon rasklubb arrangerar eftersom då kanske fler kommer efter. Vi behöver verkligen brukstävlingar och har alldeles för få i distriktet. Jag håller med och har flaggat för detta i många år. SBK har avelsansvaret för våra Bruksraser och då är det MH/MT/exteriörbeskrivningar, Bruksprov och utställningar  som ska prioriteras på våra klubbar . Då tänker jag att vi ska prioritera även utbildningar som har med detta att göra , allt inom mental och även instruktörer så folk kommer ut och tävlar i brukset. Det är min tanke.

Det ska vara roligt och trevligt att vara på våra klubbar, vi lär få in fler engagerade som trivs med oss urgamla SBK rävar. Vi har utbildade instruktörer som är utbildade inom organisationen, man är försäkrad när man går kurs eller deltar på arrangemang hos SBK. Det finns många fördelar att vara med i SBK sen kan jag förstå att man kanske tycker det är dyrt och vänder sig till folk utanför organisationen för att som någon uttryckte det på distriktsmötet då behöver man bara betala en kursavgift och ingen förväntar sig någon arbetsinsats. 

Vem som helst kan kalla sig instruktör eller vad som helst inom hunderiet, det behövs ingen utbildning alls utan det är bara att köra igång med vad som helst egentligen. 


   

Lite bilder på hursom, både skogen och lite klubbilder 

                                                                     

Det är dags att köpa en ny almanack,  vända blad och se fram emot ett vad jag hoppas spännande 2023 , det står inte på förrän det är någotsånär lagomt väder . 

     

När vi fotade julkortet 2022

         


Vi önskar er alla ett härligt 2023 och hoppas att vi ses, ni är alltid välkomna hit   


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards