Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under augusti 2022

Av AnnKristin - 18 augusti 2022 21:07

Det är ju torsdagsträning med skott på klubben och vi tränar på. Liggordet har fastnat rätt bra även om det är en bit kvar innan det blir smack i backen, det kommer . Vi tränar på position vilket jag tycker går bra , hon befinner sig där hon ska.

Igår så la vi ett 55 stegs spår , filmade samtidigt vilket är en bedrift men vill gärna se efter hur hon jobbar mitt lilla frö   




Vi for till skogen direkt efter jobbet så vi fick tanka lite motivation och energi , hundarna gillar verkligen att vara i skogen. 

Det går inte så fort längre för Dezz att hämta in grejer på uppletande men hon jobbar på i trav, vilken underbar hund Dezz är 

     

Cemla jobbar på hon också , två skick sen fick hon annat för sig. Första gången i hennes sjuåriga liv la hon sig och rullade i något oklart men nåt skit var det så det blev dusch och tre olika schampon så hon blev ren.  


   


Aslan är duktig på att leta rätt på grejer , metodisk och noggrann. Aslan är en kung i spåret också   . Vi lär ut och lägga lite spår snart när det nu är superhärligt i skogen 


   


Rackarns så fin också är han grabben   


Lite fler foton på Breezy och Tima efter Breezy gått sin 55 steg spår 


             


I helgen var jag två dagar på Älghundsutställning, jag brukar jobba som ringsekreterare emellanåt på olika raser man lär sig enormt mycket att lyssna på folk med lång erfarenhet vilket domare i regel har på raser de dömer eller kanske mer grupper så inte av alla raser utan mer av enskilda raser i gruppen.

Alla raser har ju sina genuina egenskaper som vi uppfödare ska jobba att för att behålla. Jag har skrivit om det förut men det tåls att upprepas att vi har en rasstandard som alla raser har och det är vår "bibel". Den rasstandarden som vi lyckligtvis har för Hovawart är som jag ser det väldigt klar och ger inte så mycket utrymme för egen tolkning och det känns skönt. 

Vi borde kanske på något uppfödarmöte diskutera standarden få se /hör hur samsynen är. Jag kanske har en bild och tycker den är glasklar medans någon annan har en annan bild och tolkar utifrån den. Det vet vi inte förrän vi tar upp saken i något forum där det hör hemma. 

Nu säger vi från Kennel Anziehend's godnatt och sov gott . skriv gärna några rader , det uppskattas   


 



Av AnnKristin - 7 augusti 2022 20:37

Lite gruvsamt men jag snubblade inte på något rotsystem utan höll mig på benen så det är jag nöjd med, jag var väldigt tveksam när Bettan frågade om jag inte kunde komma till Borlänge Brukshundklubb och agera "soc gumma" för fyra hundar.  Vad är det värsta som kan hända tänkte jag , jag kan skrämma slag på någon hund eller snubbla runt i rotsystemen men inget av de farhågorna blev infriade utan jag fixade denna soc gumma och alla överlevde, dessutom tycker jag det var lite roligt . 

Jag tycker det är viktigt med utvärdering av våra kullar för att vi ska få en hint vart vi är på väg i vår avelsplanering för mig är det självklart att utvärdera första kullen innan jag tar kull två på en tik eftersom då har jag hjälp när jag väljer para tiken igen eller jag kan även avstå om jag inte fått utfallet som jag önskar och ingen skada är skedd. 

Det är ju det som är spännande , att planera att se om det blev som jag hoppats på . 

Alla kanske inte tänker som jag eftersom jag använder MH som ett avelsinstrument och väljer jag då att ta två kullar på en tik och den första är inte utvärderad så har jag inte använt utvärderingen utan jag har helt enkelt chansat. Men det är hur jag tänker och det är absolut inte allena rådande, alla har sin tanke bakom sin avel och inget behöver vara rätt eller fel. 

Jag önskade att fler som är intresserad av att köpa hund började titta på MH protokollen och inte endast över den aktuella kombinationen utan syskon , mor och farföräldrar och även deras syskon hur det ser ut runt den tilltänkta valpen . Självklart även andra resultat och är det en brukshund så är det bruksprov som är det intressanta. 

När vi kom hem idag så var jag så himmelens trött så jag satt mig framför datorn och skulle kolla lite brukslydnad men måtte somna och vaknade efter tre timmar , då är man trött . 

Alla hundarna var givetvis med och Lille Breezy charmade de hon mötte , Jhonny  som har Thunhukenz kennel och föder upp schäfer blev väl helt lyrisk när han fick klappa på en Hovawart     

   


Breezy är inte bara fin på utsidan     hon är en härlig träningskompis. Fylld av bra energi och även om hon är en väldigt livlig hund så kan hon samla ihop sig i spåret och gör det väldigt nogsamt. Det är så spännande att se hur vi kan utvecklas tillsammans . Just nu känns det som att vår träning är det primära och att vi har roligt för det har vi. 

     


Vi kämpar på med rätt position i fotgående, det är ju så att det aldrig är hundens "fel" om vi misslyckas i träning . Vi får ta på oss hela skulden så är det . Hundar kan inte vare sig retas eller "jävlas" så fungerar nåt inte är det bara att bita i det sura äpplet och traggla videare 

       


Vi hittar fortfarande outforskade vägar runt om hemma, igår hittade vi en till . Rätt fina spårmarker  Det är de nybrutna vägarna som utgår från våra "gamla" skogsvägar. Skogen är full av vägar hit och dit. Jag kollade min app Lokalsinne och de vägarna fanns inte där    

     


Det finns även tid för vila 

 

Nu ska vi alla sova , natti , natti . Så himla roligt att jag har så många som kollar min blogg och så få som ger sig tillkänna vilket är synd eftersom självklart tror jag alla håller med om mina tankar och det ger mig lite energiboost givetvis . 



Av AnnKristin - 2 augusti 2022 20:46

Att utöka vår lilla flock har gått väldigt lätt och bra men så var det även ifjol när Speja bodde här en stund så jag var inte orolig. Den som minst gillar tilltaget är fortfarande Aslan, han gör ju henne inget men han drar sig undan lite när hon kommer farande. Breezy gillar mest att vara med Cemla fortfarande som har en ängels tålamod.

Hon är en riktigt rolig träningskompis, det är så roligt när hon svarar upp så fint. Idag märkte jag att tänderna håller på att bytas , hon har inte brytt sig förut men det är snart överstökat. Vi tar det lite lugnt i leken även om hon bär runt på alla plåtskålar då bekymrar inte tänderna henne. Vilken go valp. Vi tränar med Ålga och Lotta så vi peppar varandra .

               

I helgen har vi varit på klubben och hjälpt till eftersom vi har en stor Agilitytävling, det behövs massor av folk till den som vanligt. Jag hjälpte till på banan och i köket . Breezy var också kökshjälp. Efter så for vi till Häggbäcken , skogen och fick ihop säcken för dagen 

                     

Helgen blir lite annorlunda på fredag blir det teater på Ängsholn där 2 av mina barnbarn och även dotra Emelie  spelar Trollspelet . Där startade min äldsta dotter sin karriär inom film och skådespeleri. Jag har själv spelat amatörteater när äldsta dottern var med sen har vi haft uppehåll men för något år sedan så ville mitt ena barnbarn börja så nu är de på gång. Väldigt roligt tycker jag . 

På lördagkväll ska jag också dit men för att stå i kiosken i pausen .

På söndag morgon om allt blir ska jag hjälpa Borlänge BK på MT som socgubbe, gud hjälpe mig . För en del år sedan tyckte jag att socgubbe var ett av de roligaste man kunde göra men nu vet jag väl inte . Spännande blir det iallafall . 

MT 2007 går ju i "graven" till nyår och när 2023 gryr så har vi MT2017 att förhålla oss till     

Lite filmer från igår , tack goa vännen Lotta för du hjälper till så jag  ser om vi kommer framåt   


 
 
 
 
 

Velar fortfarande på ingång men det lutar till den gamla , hjulet är runt så allt gammalt kommer tillbaka   

På söndag har vi tillfälle att träna lite på en annan klubb iallafall   
 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards