Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2022

När jag väljer bort alla "bör" så innebär det att jag har roligare för mig

Av AnnKristin - 31 oktober 2022 20:31

Tränade på Kerstins loft även i torsdags, så himla roligt så jag var bara tvungen att välja denna aktivitet. Jag har märkt att vi kommer framåt på riktigt och så häftigt att se alla hur duktiga de är, självklart ser jag mest på Arlette och Emelie som är så duktiga.                    


Fredagen ägnade jag åt att träffa goa vänner så vi tillbringade den dagen på klubben med spår och lydnad   

            

Det gör vi om snart nog, får även göra en plan för våren och några träffar för Hovawartfolk och kanske andra .

Lördagen ägnades till Aslans valpar som blivit så stor så det var dags att göra MH och självklart så ordnade vi det på  klubben med bästa gänget  .

Som hanhundsägare har man samma ansvar som tikägaren att kolla upp och se till att de valpar som är planerade får de bästa förutsättningar till ett så bra liv som möjligt i fråga om hälsa både mentalt och fysiskt. Nu är det ju så att man kan aldrig garantera något eftersom det finns brister som kan visa sig efter flera generationer men man gör så gott man kan när det är frågan om research på tik/hanhund så kombinationen fungerar och att man inte dubblar något medvetet. 

Alla hundar har brister tillika förtjänster och det ska vägas emot varandra. 

När jag fick förfrågan om jag hade någon ide på hanhund så tänkte jag en stund sen kom jag på Aslan som jag har hemma och det mycket på grund av att jag själv varit intresserad av Lyckas pappa och att kunna använda honom. Vi beslöt tillsammans att göra ett försök och det blev ett hittills mycket lyckat försök sen ska man inte säga hej förrän man hoppat över bäcken .

Det var  livliga"valpar" med en hel del lek och ett superbra gripande som vi fick se på banan och eftersom mitt prefix var en del i denna kull så blev jag ledig från både testlederi/figuranteri . Vi hade duktiga som jobbade ute på banan. Ni som är intresserade av resultatet så finns det på SBK tävling , det har inte hunnit bli registrerat på SKK än men det kommer. Efter denna fina dag så drog jag och hundarna ner till Borlänge och  köpte hundmat  på hemväg pustade vi ut på en skogspromenad innan det blev klubben igen och lite träning , Breezy blev 7 månader   

                       

       






De var inte bara härliga att se efter banan , de var även fina på utsidan   Vi fick se fem av dessa små liv, en har gjort MH på annan ort och två får ta det till våren sen är hela kullen utvärderad på MH . Vi får ordna så de kommer på ett MT2017 också,  det vore kul om de även kom ut och tävlade bruks eftersom det  är inte ovanligt att finns potential när leken finns . 

Jag var inte så talbar under beskrivningen eftersom oavsett så kan den "röda tråden" bli något helt galet hur man än spått eftersom vi spår och gud rår. 

På söndagen fick jag vara avståndslek och då går man ifrån och blir inte så fokuserad utan man har ett uppdrag att utföra så bra som det är möjligt med trasiga knän, övervikt och alla andra bekymmer men det gick förvånansvärt bra. Jag hade inte ont en dugg och inte kände jag mig överviktig vid alla knäböj och skutt. Jag sköt också , då lär man ha pistol och skott på kroppsvärmen så det inte "hackar" . Alla hundar skötte sig bra även på söndagen där Anziehend's Dantek är farfar. Vi hade även en till hovawart som var släkt med "våra" som var med och även hon skötte sig bra.Lite bilder från söndagen också även om jag inte hann fota så mycket 

                       


Innan jag och hundarna lämnade klubben , kände jag att det måste vara rätt tid att plocka bort "Lundbergs tunna" eftersom det enda skrammel som blir att användas är "röret" på både MH och MT . 

 


Idag har vi varit med far på lungröntgen sen for vi till skogs och kollade statusen på Lilltjejen om hon kunde ligga/sitta still med de andra fyrfota och visst kunde hon det . Gullefjun 

                 

Skönt med vintertid , det blir mer ordning då tycker jag men det kvällas och jag har nog varit lite ofokuserad i detta inlägget . Som vanligt undrar ni över något så hör av er . Natti 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards