Anziehend's Hovawart

Alla inlägg den 15 oktober 2022

Av AnnKristin - 15 oktober 2022 20:18

Kommit hem från Häggbäcken för någon timme sen, vi har varit där och eldat ris. Dotra Emelie blev kvar med sambo och 2 av barnen. Jag fick ett barn med mig hem och det känns skönt med lite sällskap även om denne väljer att mysa i soffan så här sitter jag och funderar på ditt och datt   

När jag funderar på Sofia och Ferlina så kan jag inte annat än le och vara glad för deras skull och även för min skull att vi hittade varandra i "valpköpardjungeln".

De har blivit uppflyttade från startklass även från appell så häftigt. Att de vann sin första appelltävling var så himla bra           


Jag funderar på mycket hund och relation, hund och människa och hur mycket påverkar miljön som de växer upp i hur våra tester slår. 

Jag träffade en valp som skulle omplaceras och jag kände direkt att det var något som inte stämde, han reagerade konstigt när jag skulle smeka honom såg en rädsla i ögonen , då får man ont i magen och tänker vad har du varit med om stackars liten.  När jag sen ser MH protokollet  förstår jag att jag var redan då rätt ute. 

Sen kan jag träffa andra som verkligen kämpar med sina hundar och känner att där är relation helt rätt, står de bara ut när hunden går igenom sina faser så blir det bra och det blir det 

Att leka med sin hund och ha roligt är verkligen att få till en bra relation, mina hundar ska alltid veta att jag finns där och står upp för dom, jag är tryggheten för dom. Hundar är för mig som små barn, de behöver trygghet och har jag skaffat dom så är jag ansvarig för deras trygghet, de ska aldrig någonsin tvivla. 


Denna månad har det hänt så mycket så det har bara rusat på som tåget och det kommer att fortsätta så tills december när jag får semester , det ska verkligen bli skönt att vara hemma under mestadelen av december.

Jag och Breezy var ner till Vårgårda på Hovawart-SM , vi sov i bilen och hade riktigt mysigt. Jag hade förberett mig på alla väder så en stor sovsäck har jag inhandlat och den är stor kan närapå snurra flera varv i den.  Det var en trevlig tillställning 100-årsjubileum med massor av Hovawartfolk, det tävlades i lydnad , bruks där jag , Pia och Ulla skrev åt domarna och på söndagen var det utställning vilket resulterade i över 13000 steg eftersom jag lovade hjälpa Västra med prisutdelningen. Det är självklart för mig att hjälpa till när jag är på plats oavsett vart, jag kan skriva att det finns förbättringspotential hos en del attityder som alltid när folk är uttröttade.  Lite bilder , tog inte fram kameran så mycket. Vi fick några kastruller med från Grängesberg som skulle neröver så det blev full bil. Breezy höll mig sällskap i framsätet. Vi träffade Dezz barn Jazza och tre av Dezz barnbarn. De var väldigt trevliga precis som mormor Dezz. Idag blev Jazza och syskon 6 år, alla utom Libra . De är inte under prefixet Anziehend's så jag hade väl kanske inte med att göra att Libra inte ens fick en chans som hon borde. Jag fick inte ens veta förrän hon avlivats, jag vet bara att det fanns en som ville ha henne men blev nekad. Sådant sitter.

Anziehend's Dantek slutade som andra bästa hane så det var roligt blev slagen av sin son  . Anziehend's Dalina fick uppfl poäng i startklass. 

             

Vi har haft MT på klubben med 16 hundar här i oktober varav 12 gk . Det är så roligt för vi får så mycket beröm för våra tester då orkar man fortsätta och ha kul. Vi är ju ett så sammansvetsat gäng och som kan ha roligt när vi håller på. 

           

  Lite bilder helt random från slutet på september , den blonda hunden som är med är dotras Arlette som är släkt med Dezz och Tima så härligt att hon fick komma till oss och Sverige   

                                                                     


Vi tränar vidare jag och Breezy , på klubben så fort vi hinner och Arlette och Emelie går kurs för Camilla vid Djura Hundhall. Vi kommer att hyra den också när det blir för kallt ute , vi kommer att träna även hos en go vän det blir skoj. Lotta och jag brukar fota lite när vi tränar så det är Lotta som tar alla foton på mig och hundarna , jag tror det är den enda människan som kan säga att hon känner en del av mig. Säger någon annan det så kan ni lite på att det inte stämmer ett dyft  bara en form av "härskarteknik "   och en önskan att känna mig 🤥🥰

Min Breezy är som en dragster när hon spårar så vi lär nog byta taktik   

                                                     

Breezys pappa Shadow är ute och visar framtassarna   

 

Jag var till Rättvik på kurs en dag och självklart var någon hund med eftersom vi har lunch och det är så himla skönt med en promenad då vi hittade detta ställe med massa små härbrän så mysigt, kom ju försent tillbaka svårt att gå in från solen   


   


Anziehend's G-kull har gjort MH med varierande resultat, jag var inte med eftersom jag inte visste så nu har jag bara resultaten från SBK/SKK att referera till . Man får vara glad att dessa resultatlistor finns annars vet man inte vad man ska ansvara över i tre år   


Nu får det bli gonatt så hoppas jag att jag kan bättra mig när det gäller skrivandet , jag kommer på så mycket klokt emellanåt sen hoppar det ur . Borde ha en bok med mig alltid så jag kommer ihåg och kan skriva upp mina funderingar. Nu får vi se fram emot RAS/RUS konferensen i Linköping i november men mycket hinner hända innan dess. Känner mig glad över att få förtroende från både Svenska Hovawartklubben som är min rasklubb och Daladistriktet att delta men i år blir det Daladistriktet eftersom de var först ❤





Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards