Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 9 maj 2013

Mina egna tankar och reflektioner

Av AnnKristin - 9 maj 2013 05:27

Det är helg och alldeles för tidigt att gå upp, egentligen skulle jag jobbat idag men eftersom det var frågan om vi skulle tas ut i strejk så blev min lott att ta ut en massa semester. Jag kanske behöver det så det är nog någon mening med allt.

Jag vågade inte chansa ifall Assi skulle gått in i löp men hon verkar avvakta med det bestämdaste, hon kanske tycker att jag behöver lite ledighet hemmavid.

Det är ett gissel för oss uppfödare som jobbar, att få ihop allt men å andra sidan så ser inte jag att man kan leva på att föda upp hundar.  Det kanske finns de som kan men jag vet inte hur de gör iallafall inte i min ras och det är min verklighet.

Jag har alltid haft förstående chefer och arbetsgivare och det är jag tacksam för så jag har kunnat få till allt utan att mitt jobb och mina arbetskompisar skulle bli "lidande". Jag har alltid sparat semester och komptimmar så jag vet att det är lugnt.

Det är mycket jobb med valpar, inte till att börja med då sköter ju tiken valparna så det är mamman som är i fokus men  sen när allt startar då blir det en hel del att dona med men ett kärt besvär. Jag vill ju att mina valpar ska få så bra start som möjligt och det kräver en del. Att klippa ett gäng klor ibland, matas och lyfta dem i och ur valphagen några gånger per dag och mina valpar är inte små och lätta utan brukar vara rätt rejäla det kan ta på krafterna så att inte vara arbetsför på alla sätt och vis och skaffa valpar är för mig helt uteslutet. Kan jag inte klara ett vanligt jobb kan jag heller inte ha valpar så det blir att pussla.

De ska även ha åkt bil några gånger, varit i skog och mark innan de lämnar barndomshemmet, men så rackarns kul det är annars skulle jag inte tänka tanken en gång . Livet är för kort för att lägga ner jobb på grejer man inte gillar att hålla på med "Det ska va gött att leva" var det någon som sjöng och jag håller med .

Jag och Assi tog kameran med en morgon till Fänforsen, jag bara tycker så mycket om detta ställe

                   

Foto från gamla älvbron som vi bor strax intill 

   

Hemma , Micke håller på med staket till trädäcket

   

Jag och CollieMaria träffades vid klubben i tisdags och for till skogs med våra hundar, blev en kanonspårdag.

Bobban var klockren i spåret , det var bara jag som "gud mig förbjude" fick för mig att vi var fel. Tur nog var Maria med och såg en markering jag gjort och givetvis hunden har rätt. Hur många gånger har jag hört det och sagt det själv.. följ hunden , den har rätt. Jag ska skärpa till mig... Det jag är mest förvånad över är att jag behöver handskar när Bobban spårar, det är en ny erfarenhet. Jag måste fixa det på något vis men han är duktig ..

Dezz gjorde jag som planerat för , jag la ut massor av grejer träapporter varvat med allehanda ting och hon var superduktig, det finns potential i denna hund på alla plan när det gäller att träna lite.

Tima tycker att spåret är det hon vill ägna sig åt så grejer nej va ska vi med dem till. Vi jobbar på...Huvudsaken vi har kul och det har vi.  det är väl så att vår älskade Hovawart mognar sent så någon brådska har jag inte som vanligt.

                 

Lite lek på gården , de gröna bollarna som Tima bara älskar...

     

Det har inte klarnat upp, jag tänkte det skulle bli lite bättre väder när vi har städdag på klubben idag men inte då. På lördag har jag lovat bort mig till Nedansiljans BK , deras testledare har hoppat av med kort varsel och jag vet hur svårt det är att ragga folk. Det är första MHt för året för mig och jag tycker det är jobbigt till första hunden är klar. De har också en beskrivare som jag inte alls vet vem är men vad gör man inte för SBK och för att folk ska få sina hundar testade.

Jag tycker också att jag lärt mig mycket genom att vara ute som testledare och figge, både av hundar och folk. Jag sitter ofta och kollar resultat på avelsdata , vi har ju ett sånt fint instrument att kolla på så då gäller det att utnyttja detta.

Ni som är i startfaggorna till att skaffa hund har en guldgruva där. SKKs hunddata där står en hel del bra grejer och är det något ni inte förstår för det är inte lätt , fråga någon som kan detta .

Jag rekommenderar er som tänker skaffa Hovawart att gå in på Hoffeklubbens sida , där står alla kullar som hoffeklubben kan ställa sig bakom och det är viktigt när vi har en rasklubb. Nu är det ingen garantisida för det finns inte inom någon ras att hunden inte bär på något ärftligt och blir sjuk eller att den inte motsvarar era förväntningar mentalt. Det är därför viktigt att besöka kenneln ni sett ut och träffa alla hundar så ni känner att ni träffat rätt. gillar ni uppfödaren och sättet att ha hundar och hundarna så är det rätt tror jag .

Nu är det dags för mat och lite mys , Kram och ha en fin torsdag

Ni som undrar Sinatra börjar kurs på måndag , han stortrivs bland katter och höns därhemma. Jaktintresset är det inget fel på och han ger tillfälle till många skratt



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards