Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 23 oktober 2022

Vi väntar en stund

Av AnnKristin - 23 oktober 2022 08:58

Första dagen jag känt kylan bita i skinnet en aning så vi väntar med skogen en stund, det ser ut som det blir lite varmare snart. Jag lär fixa med hundkojorna också, köpt träull så jag hoppas att det fungerar i de kojor som inte är i närheten av uthuset. Jag har även en plan för att få till det i uthuset för vintern så att hundarna kan även  gå där men den planen lär vara väl genomtänkt så det blir bra. 


Lyssnade på ett webbinarie en kväll här i veckan, jag har lyssnat på flera och denna vecka blev det två. Det är alltid intressant att lyssna på olika människor som tittat på olika saker när det gäller hund sen "köper" jag inte allt utan sorterar utifrån mina egna erfarenheter och annan kunskap.


Det finns gemensamma erfarenheter och tankar i mycket och då tar jag givetvis till mig det eftersom det blir väl en sanning även om det finns undantag men en bra tik som tar hand om sina valpar väl är guld värt är ju för de flesta uppfödare en erfarenhet och en sanning.

Att tiken är trygg och tar väl hand om sina valpar ger trygga valpar och även vi uppfödare har en uppgift det är att låta mamman vara dräktig i lugn och ro. Valparna påverkas även i magen om det är stökigt runt om och med det menar jag inte ostädat utan det ska vara lugnt och tryggt.

Allt kan inte vara förutsägbart i livet så är det och inget konstigt med det men för att kunna vara trygg måste det finnas en förutsägbarhet i vardagen så långt det går. 


Att både tiken och hanen har ett "ansvar" för den genetiska biten är inget konstigt utan det är bara så.  Det finns forskning som även säger att yttre stimuli kan påverka någon generation  att det finns till exempel rädslor som "satt sig" och påverkar valparna redan i magen.

Själv  så har jag en parad tik hemma så känns det onödigt att ta henne till veterinär och göra ultraljud eller röntgen och det av fler orsaker än stress för visst är det en stress att vara hos  veterinär oavsett vilken veterinär och dessutom när det är i valptider. Dessutom alla smittor som kan finnas där så himla onödigt att utsätta hunden för sånt men det är mina tankar var och en tänker på sitt vis.

Att vi då väljer trygga mammor och att de i lugn och ro får ägna sig åt att bli mamma kanske har en större påverkan på valparna än vi anar. Jag vet inte men en tanke.

I min värld har mammorna oavsett djurslag en stor påverkan på hur avkomman blir, får avkomman kärlek och än mer kärlek och omsorg så har man gjort det man kan   


Igår kom vi ut sent till skogen eftersom jag måste pyssla med lite ved, det drar ihop sig och blir det snö så är det inte så roligt att försöka få veden under tak och inte under presenning. Jag tar lite pö om pö så blir det väl bra. Kameran fick hänga med igår, det blir inte så ofta eftersom jag måste ha händerna fria så jag kan dirigera flocken åt rätt håll   



                                  

Vi har fått möjlighet att träna med en go vän som har en egen lokal , vi är ett gäng med alla raser så himla roligt. 

Jag har lagt av mig lite så jag har känt att mycket går på rutin men fick en nytändning så nu kommer gamla takter in och puttar in nytt tänk. Det man belönar får man mer av så självklart enkelt eftersom hundarna alltid vill lära sig mer   

Emelie och Arlette är också med , det är en bra tik och de har så fin relation. Roligt att se och jag blir så stolt över Emelie  så duktig med hundar och hästar. 

   

Jag får många gånger frågan hur jag kan få mina alla hundar att kunna vara med på foto samtidigt och dessutom visa sin bästa sida   

Jag undrar nog samma faktiskt , diskuterade i veckan detta med "ledare" för sin flock. Jag är lite hursom i det eftersom jag inte ser mig själv som någon ledare och tänker inte i de banorna. För mig är det förlegat detta med ledare men jag förväntar mig respekt från mina hundar och de ska även förvänta sig detsamma av mig tänker jag. När jag ber de komma då förväntar jag mig att de kommer för att jag vill att de ska hörsamma mig, jag vill någonting då . Nu kan de liksom inte ropa på mig vilket blir lite orättvist men jag ser alltid till att vara "nåbar" när vi är tillsammans så de kan komma när de vill bli sedda. Jag tror att jag har bra relation med var och en av de "små" . Nu tänker kanske någon att jag förmänskligar hundarna alldeles på tok för mycket och mitt svar är nej men min erfarenhet säger mig att en god relation bygger man med tillit, trygghet och enkelhet. De ska bara veta att man tjänar på att ha en god relation i familjen, när/om det blir tjafs och bråk blir det ogörligt och otrivsamt för alla. Jag som har förmågan att tänka logiskt måste också ge hundarna förutsättningar för att kunna umgås friktionsfritt annars blir det i sig ett problem. 


Jag har också haft hundar som alltid skulle tjafsa och bråka med skador som följd , inga allvarliga men det har kunnat bli.

Nu har jag släppt detta med ledare, tänker relation, respekt  och trygghet då är det inte så mycket tjafs i ledet längre. Och det är aldrig hundarnas "fel" när det blir tokigt , det är endast jag som är en dålig förklarare . 

Jag har alltid förespråkat att det ska vara roligt att ha hund och det ska det vara även fortsättningsvis .


Jag vet att jag har en hel del läsare, det är roligt men det är endast mina ord och tankar så om det är något oklart så mejla och fråga om ni inte vill fråga rakt ut hur jag menar. 

Ibland hittar vi nya promenadvägar och när kvällen kommer så har vi våra platser   

    


Nu har det nog blivit varmare så då lär det bära av ut


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards