Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under november 2022

Av AnnKristin - 18 november 2022 22:20

Första snön kom igår, det var inget vidare eftersom jag planerat att åka till Rättvik och flanera på "stan" med Breezy och vänner. Inga vinterdäck på så det blev att träna lite "hålla fast" hemma. 

Förra torsdag till lördag  fick vi "låna"finaste  Arlette så himla roligt. Hon passar så väl in i "vår" familj så det är inga problem. Vi var och tränade på torsdagen så hon hängde med hem därifrån, det var sent på kvällen vi kom hem så för att inte det skulle bli alltför rörigt så fick Arlette & Breezy sova med mig och de sov hela natten utan väsen   

       

Jag var i Rättvik på SSRKs utställning och var ringsekreterare. Jobbade med samma domare och ringsekreterare båda dagarna det är bra för det tar ett tag innan man kommer in i med varandra. Det var två trevliga dagar med härliga hundar och folk. Nu har jag inga uppdrag förrän i juni nästa år som ringsekreterare men det är idag det i morgon kan det se annorlunda ut.

Vi har iallafall 3 MT och ett MH klart till 2023, det känns skönt att ha alla förberedelser i hamn med folk. Nu blir det att fixa banan igen när det våras. Vi kommer även att ha ett kvällsmh för lite brukshundar på klubben, vi är ju några som har "valpar" och om jag ska kunna agera på de andra testerna lär vi fixa lite folk som kan jobba på kvällsbeskrivningen. Ska ta tag i det alldeles snart. 

Det går verkligen framåt med Breezy , hon lär sig snabbt. Men som alltid får man räkna med bakslag, det kan inte bara flyta på. Jag får njuta så länge det gör så, hon är inte ens 8 månader så hon har tiden för sig. 

 

I onsdags deltog jag på ett webinar med Per Jensen, han pratade om hundens känsloliv och lite ditt och datt. En hel del var något jag hört förut men det tål att bli påmind och att upprepas. 

Alla vet väl nu att inte hunden är färgblind utan ser färger även om lite annorlunda än oss och att de kan "lura" oss att gäspa precis som vi kan lura de att gäspa, det "smittar" mellan hund och människa detta med gäspning. En fråga Jensen fick var om man kan använda gäspning för att lätta på anspänning och det kan vi ju pröva. 

Även denna ögonbrynshöjning har hunden utvecklat, det skulle kunna vara för att blidka oss människor. Det finns många "egenheter" en del hundar ägnar sig åt som inte vare sig forskning eller annat får grepp om.

En japansk forskargrupp har forskat om hundens emotionella tårar och när hunden återförenas med någon de tycker om kan ögonen tåras   

Jensen nämnde också detta med lek, leken bidrar inte till omedelbar överlevnad men det som leken gör är att inlärningen går bättre, hunden verkar minnas bättre om man leker efter inlärning. 

Han vände sig även mot att en del inte tycker att vi ska förmänskliga hunden, vi kan göra det men vi ska göra det rätt säger han.

  • Hunden känner som vi 
  • Hunden saknar våra avsikter.
  • Hunden har en annan moral.
  • Hundens känsloliv är likt vårt.
  • Hunden hatar orättvisor när de drabbar de själva

Hundarna verkar ha olika "språkbegåvning". De hundar som gärna leker och har hög lekfullhet verkar ha lättare att lära sig språk . 

Det var lite vad webinariet handlade om. 

Lite bilder från veckan som gått , nästa helg är det RAS/RUS konferens. Det ser vi fram emot. 

                             


Nu tar vi kväller och återkommer 

Av AnnKristin - 6 november 2022 10:00

Endera ska jag som igår dra iväg till klubb och skog på studs och tänka det finns väl kläder eller annars stannar jag hemma en vända och försöker få ordning på tillvaron. Det är en del som bör åtgärdas inför vintermånaderna och de står inför dörren, 24 dagar sen är vintern här. 

Tänk hur man kan fundera, jag var mest orolig över att Aslans valpar skulle bli "rödbruna" med mycket vitt när de tittade ut. Hade inte en tanke på hur MH:t skulle bli, känslan sa ok . Jag visste bara att jag ville se det eftersom det har prefixet Anziehend's i halva, för mig är det viktigt att se och det var kanon att Bodil tyckte det var ok att köra ner till oss för att se "Kryddorna" göra MH sen att även "Likörena" kom var en bonus eftersom Anziehend's Dantek är farfar till den kullen och Dantek och Aslan är kusiner. Nu kan jag tycka att Anziehend's Carat "Aslan" är lite utvärderad iallafall och även Elliegårdens Lycka som har fått en kull efter denna som jag önskar också att få se MH på. 

                 

Så här blev kullens snitt, den som är intresserad och vill grotta ner sig på varje hund och dess släkt gör som jag gå in på SKKs avelsdata där finns mycket nyttigt när det handlar om hälsa och mentalitet. 

Om man är som jag en riktig nörd när det gäller att kolla MH på avelsdjur och även dess släkt, det är lika viktigt att syskon är testade som själva avelsdjuret. Många säger att de "brinner" för mentalitet men jag vet inte hur det brinns för den (?) 

Extra viktigt för valpköpare och hanhundsägare att man har koll, självklart ska man kunna lite på sin uppfödare och den ska naturligtvis kunna svara när man undrar över något när det gäller kombinationen. 

Jag har skrivit i December 2020 och försökt visa lite hur jag tänker när det gäller de avelsinstrument vi har.

Jag kommer att även göra något framledes av Anziehend's hundarna som jag sett de flestas MH , tyvärr hade jag inte vetskap om G-kullen, fick ingen information men den finns ju på SKK som tur är eftersom jag fortfarande har delat ansvar tills de är tre år. 

Det är inte bara ärftligt som vi ser på banorna, det är även miljön som gör hunden. Vilken miljö valpen växer upp i från den föds till testet. 

Här är iallafall Lycka och Aslans "Kryddkombination"

 

Nu hoppas vi att det ser lika bra ut på höfter och armbågar, det ska det väl göra   


Vi tillbringar dagarna när jag inte jobbar med hundträning som i mesta möjligaste mån är hundlek och promenader, jag har aldrig tänkt på att inte mina hundar ska vara runt mig när vi knallar runt och de är där mitt framför mina fötter så jag ska helst snava över någon om jag inte ser upp. 

Igår gick det inte alls så men det gick ju bra, jag hade kameran med mig och höll på att fixa och trixa, Aslan hörde väl det jag inte hörde så det jag såg var att han blev väldigt glad på öronen   . Det kom en bil och han trodde väl det var någon kompis så han dammade iväg och de fick givetvis stanna och se fem hovawart "valla" runt deras bil innan jag kom efter och gjorde det jag absolut inte brukar, jag var flyförb. så jag bara inte morrade jag vart som en "björ" och alla blev helt förvånade, hela gänget kom och såg på mig och tänkte nog .... Hur kunde hon bli så arg när vi skulle hälsa på kompisar. Bilen med passagerare som log glatt, drog iväg och för oss blev det vardag igen. Skillnaden var att jag muttrade och hundarna var än närmre mig , goa hundar det där. 

Jag skyller på vädret, det regnade hela dagen och Breezy la sig och rullade när hon tröttnat på klubben och träning så jag var nog inte mig själv. Ibland får man känna sig missnöjd , det är helt ok . Bara att ta nya tag , hon är så himla duktig i träning kan så mycket redan   

                       

Jag tror vi vilar oss i form idag, det är rackigt blött och eländigt. Det får bli en tur mot eftermiddagen .

Önskar er alla en trevlig söndag , svara gärna på frågor om oklara funderingar 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2022 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards