Anziehend's Hovawart

Alla inlägg under februari 2023

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram .

Anziehend's G är endast Gin röntgad med A  så två till väntar vi på. 

Det har diskuterats korsband och korsbandskador hos våra kära fyrfota vänner och i min värld så i regel en korsbandskada en försvagning men självklart kan det orsakas av trauma men det kan absolut inte vara vanligt. 

Än så länge peppar, peppar så har jag varit förskonad men man vet aldrig. Vi kan inte garantera något när det gäller hundar och uppfödning. Det vi kan göra är att utvärdera mentalitet ,  röntgen och ha koll på syskon, mor/farföräldrar och bakåt och på sidorna till tänkta avelsdjur , det är ett grannlaga arbete som vi inte får slarva med.

Det kom en och frågade om jag kunde garantera att mina hundar inte skulle hoppa över staketet, nej det finns ingen garanti för det heller. Det har inte hänt men det kan hända. 

Jag skulle önska att inte valpköpare blir förblindade av utställningsresultat utan mer frågade om MH/MT , hälsa och inte bara på avelsdjuret utan på alla runt om också. En fråga som jag tycker är intressant att få är hur jag tänker rent avelsmässigt, hur det kan komma sig att jag tycker att min hund är värd att gå  avel (?) Hur kom det sig att jag valt just den hanen/tiken (?) Hur mycket utvärderat är det i kenneln, tycker jag det är viktigt att utvärdera (?) 

Jag tycker om att prata avel och lär mig något nytt hela tiden av uppfödare som har andra raser, det är intressant. Lite bilder från veckor som gått   Jag och Maria Åkerström for till Malingarna en sväng 

                           


Tänkta starta Breezy i vår men hon har kommit i en period där hon ger mig fingret emellanåt och självklart så är det ju med de små liven, hon är iallafall rolig och gillar att leta rätt på folk i skogen även grejer men nu är det lite ägande så vi tränar avlämnande hemma, hon snor inte med sig folk så enkelt   Breezy har varit superduktig på att komma tillbaka förut så det är nog bara en period som vi ska igenom.

Fick ta hand om Arlette förra helgen och hon var mer villig på att komma in med grejerna, det var så himla roligt att ha henne också hemma. De har så roligt tjejerna . 

Lotta Syvertsen hjälpte till att fota en dag på klubben .

                 


Förra söndagen var vi ett helt gäng till Malingarna och sysselsatte oss med sök, patrull, spår, uppletande och grillning . Så trevligt med så himla rara och goa vänner . Vi kommer att göra om det flera gånger och alla som vill får självklart hänga på, hör av er bara så ........

Vi hjälps åt så blir det bra     Carina Torstensson hjälpte mig att fota 

                                                   


Vi har ett riktigt lortväder just nu så jag vet inte hur /vart det bär av imörrn. Tar väl en klubbvända skulle jag tro, jag är så glad över min hemmaklubb , den består hur det än är och det är en bra klubb dessutom     

Trevlig helg på er alla och ni som läser för det gör många skriv en rad eller två  



Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2023 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards