Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 7 augusti 2022

Nu är det gjort iallafall!

Av AnnKristin - 7 augusti 2022 20:37

Lite gruvsamt men jag snubblade inte på något rotsystem utan höll mig på benen så det är jag nöjd med, jag var väldigt tveksam när Bettan frågade om jag inte kunde komma till Borlänge Brukshundklubb och agera "soc gumma" för fyra hundar.  Vad är det värsta som kan hända tänkte jag , jag kan skrämma slag på någon hund eller snubbla runt i rotsystemen men inget av de farhågorna blev infriade utan jag fixade denna soc gumma och alla överlevde, dessutom tycker jag det var lite roligt . 

Jag tycker det är viktigt med utvärdering av våra kullar för att vi ska få en hint vart vi är på väg i vår avelsplanering för mig är det självklart att utvärdera första kullen innan jag tar kull två på en tik eftersom då har jag hjälp när jag väljer para tiken igen eller jag kan även avstå om jag inte fått utfallet som jag önskar och ingen skada är skedd. 

Det är ju det som är spännande , att planera att se om det blev som jag hoppats på . 

Alla kanske inte tänker som jag eftersom jag använder MH som ett avelsinstrument och väljer jag då att ta två kullar på en tik och den första är inte utvärderad så har jag inte använt utvärderingen utan jag har helt enkelt chansat. Men det är hur jag tänker och det är absolut inte allena rådande, alla har sin tanke bakom sin avel och inget behöver vara rätt eller fel. 

Jag önskade att fler som är intresserad av att köpa hund började titta på MH protokollen och inte endast över den aktuella kombinationen utan syskon , mor och farföräldrar och även deras syskon hur det ser ut runt den tilltänkta valpen . Självklart även andra resultat och är det en brukshund så är det bruksprov som är det intressanta. 

När vi kom hem idag så var jag så himmelens trött så jag satt mig framför datorn och skulle kolla lite brukslydnad men måtte somna och vaknade efter tre timmar , då är man trött . 

Alla hundarna var givetvis med och Lille Breezy charmade de hon mötte , Jhonny  som har Thunhukenz kennel och föder upp schäfer blev väl helt lyrisk när han fick klappa på en Hovawart     

   


Breezy är inte bara fin på utsidan     hon är en härlig träningskompis. Fylld av bra energi och även om hon är en väldigt livlig hund så kan hon samla ihop sig i spåret och gör det väldigt nogsamt. Det är så spännande att se hur vi kan utvecklas tillsammans . Just nu känns det som att vår träning är det primära och att vi har roligt för det har vi. 

     


Vi kämpar på med rätt position i fotgående, det är ju så att det aldrig är hundens "fel" om vi misslyckas i träning . Vi får ta på oss hela skulden så är det . Hundar kan inte vare sig retas eller "jävlas" så fungerar nåt inte är det bara att bita i det sura äpplet och traggla videare 

       


Vi hittar fortfarande outforskade vägar runt om hemma, igår hittade vi en till . Rätt fina spårmarker  Det är de nybrutna vägarna som utgår från våra "gamla" skogsvägar. Skogen är full av vägar hit och dit. Jag kollade min app Lokalsinne och de vägarna fanns inte där    

     


Det finns även tid för vila 

 

Nu ska vi alla sova , natti , natti . Så himla roligt att jag har så många som kollar min blogg och så få som ger sig tillkänna vilket är synd eftersom självklart tror jag alla håller med om mina tankar och det ger mig lite energiboost givetvis . 



 
 
Ingen bild

Sofie

15 augusti 2022 15:21

Härligt att ni är så flitiga du och Breezy! Ni ser ut att ha roligt ihop. Blir det bruksspår eller IGP-spår ni siktar på tror du? Hon har väl några fina IGP-spårhundar att brås på den lille tyskan.

AnnKristin

16 augusti 2022 05:47

Hej ! Vi har roligt ihop och hon har många fördelar i träning . Väldigt tacksam att belöna när både lek och godis passar. Jo om man ser till stamtavlan har hon alla förutsättningar men sen ska mycket annat p plats och kombinationen ska hålla men jag är nöjd hittills . Vi får se vad hon passar till . Väldigt roligt att du kommenterar eftersom jag ser ju bara att jag har många läsare men inte vilka

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards