Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 23 maj 2012

Massor av foton blev det på kvällskvisten

Av AnnKristin - 23 maj 2012 22:53

Idag när jag kom hem från jobbet var jag så hiskeligt trött så jag tog en tupplur tillsammans med hundarna och jag blev en ny människa.

Vi sov tills Micke kom hem och väckte oss ur vår skönhetssömn . Jag tyckte det var lite för varmt för en cykeltur så det blev att fara till sjön istället . Kameran fick följa med förståss , Bobs riktiga första bad lär ju förevigas, Dezz hann bada ifjol.

Assi blev helt galet glad när hon såg vart vi var på väg och kastade sig i sjön för sitt första riktiga bad i år. Så nöjd hon ser ut när hon simmar runt . Vackrastehärliga Go Assi

 

Sonen Bobban var inte sen att anamma sin mamma , jösses va djupt det blev hux flux

     

Men Bobban backar inte för lite vatten , nej detta med vatten var döfränt .....Kom igen nu morsan , Bobban är på G

 

Snygg Assi, villken härlig tik

  .

Bobban i badtagen

         

Jag funderar rätt mycket och tänker rätt kritiskt när det gäller mina hundar och det är jag glad över eftersom jag tror inte att man utvecklas i sitt tänk om man har rosafärgade glasögon på sig.

Det finns inga perfekta hundar mer än i vår fantasi. Jag tar emellanåt fram rasstandarden för att checka av och påminna mig . Jag slog upp detta nyss :

"UPPFÖRANDE / KARAKTÄR:

Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds-, räddnings- och spårhund." (Källa:Hovawartklubben)

Balans behövs för att kunna koncentrera sig på de uppgifter som fodras. En hund som inte är i balans har kanske svårare att focusera och det går åt massor av energi att bara "hålla ihop sig" .

Det där uttrycket som förr var vanligt och man skrattade åt var Hoppavart det är inte "min" Hovawart.

Min önskan är att Hovawarten får vara den hund som beskrivs i rasstandarden, En balanserad och välartad mångsidig brukshund, en hund med balanserat temperament .

En hund som man kan jobba med i alla dicipliner .

Nu lite mer foton från kvällens dopp Älskade fina Dezz och Bobban

                          

Vilken härlig kväll vi haft , natti natti mina vänner




 



 
 
Ingen bild

Anna & Lovis

24 maj 2012 06:34

Vilken underbar kväll :)
Undrar bara om Bobban försvann ner med hela huvudet o skulle apportera något från botten ;)
Härligt att se alla färgkombinationerna <3
Sen snygg Dezz... Vilka färger hon har i sig bara... <3

Kramelikram

AnnKristin

24 maj 2012 06:49

:))) Ja inte vet jag , Bobban är Bobban och man vet aldrig vad han har för sig :) Men en yngling får väl va så ...Blaisan är mer i balans och färdig och jag hoppas Bobban hamnar där också:))
Dezz är bara så fin och en härlig hund som vi hoppas räcker ändå fram hon motsvarar förväntningarna med råge .
Kramelikram hörs o syns

 
Ingen bild

Kerstin

24 maj 2012 10:51

Hej Anki

Som vanligt är dina foton å kommentarer oslagbara.
Du har ju toppenhundar tacksamma å fota. Förstår att det är lite tomt i huset nu med "bara" tre hundar hemma. Men njut å ha det bara bäst.
Tjingeling Kram kram från oss i Tällberg

AnnKristin

24 maj 2012 11:02

Visst är det tomt men jag vet att Blaisan har det kanonbäst i er familj och att hon är älskad av alla och att hon älskar er .
tack snälla goaste

Kramar

 
Maria

Maria

24 maj 2012 18:02

Jag tror tyvärr att allt för många tar fel mellan en lugn hund som kan koncentrera sig och en stressad hund som "far" okontrollerat överallt. Den stressade hunden är oftast en hund som inte kan koncentrera sig alls varken i vardagen eller i arbetet. Det är inte heller min hund.
Den lugna balanserade Hovawarten som ändå är orädd men har en förmåga att ge allt när det behövs,det är min Hovawart.En hund som kan koppla av när det behövs och koppla på när det är läge för det.
Det är något vi ska vara rädda om och värna om i den här rasen .
kram
Maria

http://www.chefkas.se

AnnKristin

24 maj 2012 18:06

Skönt med någon med samma tänk

kramisar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards