Anziehend's Hovawart

Alla inlägg den 17 oktober 2020

Av AnnKristin - 17 oktober 2020 20:45

Ledig lördag och vädret var strålande men självklart så när SBK bjuder in till konferens med tre föreläsare som är spännande att lyssna på så stannar jag inne vid datorn och deltar. Jag hoppas på fler lördagar i samma anda. Skönt att sitta i mysbyxor med kaffe och smörgåsar och bara lyssna. 

Mina fyrfota höll mig sällskap        

   


Katja Nilsson, jobbar på SLU började föreläsningarna och hennes ämne var Index, jag fick en helt annan bild av det verktyget eftersom det är ju som alla verktyg i verktygslådan vi har inte allena rådande utan en hjälp för oss. Katja är en föreläsare som jag skulle kunna lyssna på länge så de två timmarna hon hade till förfogande flög iväg.

Det jag tänker när jag tänker index för vår ras som jag ser det inte har de problem som finns i vissa raser, jag vet inte riktigt vad man ska koncentrera sig på. det kan ju även bli så att om man koncentrerar sig på en sak så kanske något annat kommer att skava. Avel är intressant men en som jag påtalat många gånger en grannlaga fritidssysselsättning. 

Det Katja nämnde var att man skulle begränsa inavelspopulationen, vilken ras har jag och vilka problem har jag bland annat. Jag känner spontant att för vår hovawart är jag inte speciellt orolig, det går att mäta en hel del men man måste också tänka på allt som påverkar Arv, kön, ålder, motion, utfodring, sedering, födelsemånad, undersökningsår.  I en kull så finns det skillnader på valparna en del ärver de bästa anlagen och en del kanske inte blir så bra men med index så är det inte självklart vilken man väljer ska gå vidare i avel men även utan Index så lärde jag mig att "klassens stjärna " kanske inte är den bästa att gå vidare på. Det lärde jag mig för många herrans år sedan av en Borzoiuppfödare, hon var en bra läromästare. Slumpen är också en stor del att räkna med och det påtalade Nelser för länge sen på en föreläsning jag var på så egentligen så är inget nytt . 

Vi ska också komma ihåg att vi vet inte så mycket förrän våra tänkta avelsdjur har gått i avel,  blivit utvärderade . I vår ras är det röntgen, MH som är det absolut primära för utvärdering.  Om vi inte utvärderar våra kullar och tar hänsyn till familjebilden när vi planerar våra kullar så kan inte jag kalla det avelsarbete. 

Föreläsare nummer två Elisabeth Rhodin , Avel för hälsa och egenskaper . Jag ska kort redogöra lite vad jag fick till mig när det gäller val av avelsdjur . 

  • Välj avelsdjur som har de önskavärda egenskaperna
  • Titta på familjebilden !!!
  • Välj gärna äldre avelsdjur

Precis det jag skrivit om för länge sen i bloggen, det är  och även att den perfekta avelshunden finns inte eftersom både folk och fä drar runt på en massa defekta gener som vi inte vet hur påverkar avkomman egentligen.

E. R påminde oss om att vi är inte duktigare uppfödare för vi testar mer, hälsotestad betyder inte frisk. 

Föreläsare nummer tre på eftermiddagen fick nog inte så mycket uppmärksamhet från mig eftersom då var jag trött men  det var Annika Forsberg som berättade om Agrias Breedprofile och i ärlighetens namn så hade jag inte orkan att vara så fokuserad då så jag lämnar den och det som däremot piggade upp mig var en tur till Häggbäcken med de fyra. Jag kastade ut en massa grejer som de fick leta efter. Tog Aslan först eller han hoppade ur bilen och började själv, sen blev det att jag plockde ut Dezz och Tima eftersom mörkret började sänka sig över oss. Cemla fick leta på annat vis , själv och hittade alla fem grejerna . Klurigast var handsken som låg på stolen men nu kan hon säkert det också till nästa gång.

Lite bilder blev det också

                       

Natti , natti , hoppas ni har en bra lördag . 


Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards