Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 4 juli 2022

Bra initiativ från våra IHF representanter

Av AnnKristin - 4 juli 2022 21:34

Klockan 19 var det dags att få information från våra IHF representanter Torsten och Helena som berättade lite vad som sades under IHF mötet som gick av stapeln i Fulda där även 100 års jubileumet för Hovawart var.

Rasstandarden skulle väl om planen går som den ska förtydligas även vi har en väldigt tydlig standard om vi jämför med en del andra raser. Självklart så ska tyska föreningarna enas och även andra länder som ingår i IHF ska nog få säga sitt men det är den tyska föreningen RZV som håller i rodret och ska enas med HZD och VDH först. Hovawart är en tysk ras och då har de mandat på standarden precis som vi har på våra inhemska raser.


De berättade att Ungern tar alla diciplinerna i  Hovawart VM 2022 och det går i November nära Budapest. Visst är vi lite sugna på en resa till Ungern     

2023 så tar Tjeckien spår och Danmark IGP och Lydnaden. Danmark är planerat till den 15-17 september. 

2024 IGP Österrike och 2025 Spåret i Finland


Helena berättade om databasen som byggs ut och lite vad de pratat om avel och hälsa på mötet.

2023 ska revideringen av vårt RAS dokument vara klart .


Själv har vi fått tillökning i släkten av en tjeckisk vacker tös som heter Arlette, det är Emelie som äntligen fått sin alldeles egna Hovawarttös. Jag är så glad för hennes skull. Hennes uppfödare är helt underbara människor med stora hjärtan för sina valpar , valparnas mamma och alla andra djur, de ville nog veta vem Emelie och hennes familj var så de var så snälla och körde upp Lilltösen. Arlette har en mormor som heter Djamila och är syster med Dezz. Hennes mamma heter Maddie Aldeon   . Kommer att bli så spännande att följa deras fötter och tassar .

Lite foton har vi hunnit med 

               

 Arlettes uppfödare var med till Häggbäcken och självklart gjorde Aslan ett gott intryck   

   

Aslan har som vanligt en känsla för den minimalistiska levnadsstilen så därför kastar han ut allt jag lägger in 

 

Var ut ikväll och kollade lite hur mycket de hunnit hugga ner och om det var bara en ren bröte av kvistar och annat i skogen , jag är skoggående men det är inte roligt om det är för eländigt men det var fint uppe i Åsn så jag bär nog upp dit någon kväll. Vi har ju massor av ställen att vara på och spåra, det går ju överallt stort sett.


Längtar till jag får hämta min Breezy och ut i skogen med henne, jag kommer självklart även att spåra åker med henne. Vi vet aldrig vad som passar Lilltösen innan hon anlänt och gjort sig hemmastadd. Jag kommer att fara ner själv och hämta henne.  planen är att riktigt få umgås med henne alldeles själv. Vi kommer att ta många raster och se på världen även om hon sett massor redan. Hennes uppfödare har haft henne med och visat henne mycket av världen redan.   Superbra, hon har varit med på klubben när de tränat    Ser verkligen fram emot att få hem henne, ska bli så roligt. Känns så bra med en uppfödare som själv tränar sina hundar och hon har fått valt valp till mig, konstigt nog känner jag mig trygg i det och än tryggare nu eftersom vi träffats. Det är ju "okända" linjer för mig men ack så kul   


Lite foton från kvällen innan det störtregnade och då menar jag det kom på stört och blöt blev vi 

             

Blev lite förvånad över att träffa på denna blomma uppe på Åsn 

 

Nu tar vi kväller och väntar på att denna vecka ska ta sin ände, natti , natti 








 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards