Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 16 juli 2022

Halva sommaren har passerat

Av AnnKristin - 16 juli 2022 22:14

16 juli , vi är inne på den senare halvan av sommaren. Åtta dagar kvar tills vi har en exteriörbeskrivning med 22 hundar på klubben . Det är en hel del brukshundar över 18 månader som gås igenom av Sonny Ström. Sen ramlar det på av hundaktiviteter. Stor agilitytävling på klubben . BruksSM som Daladistriktet har ansvar för och 4 MH och två MT på klubben. Vi har också ett 25 års jubileum på klubben som bör firas  dessemellan måste jag jobba och träna min valp som i slutändan ska bli tävlingsklar.

Min valp ja.... som jag väntat på denna valp. Jag bestämde redan långt innan hon var påtänkt att jag ville ha en valp efter 

Shadow von der Jagsthöhe , jag har följt honom sen han var valp på alla medier och ville använda honom på Chic men det ville sig inte sen blev hon för gammal synd nog eftersom det är en riktigt bra arbetande hovawart. 

Jag kontaktade kennel vom Guten Schicksal direkt jag såg att det var planerat med att para Avanti vom Guten Schicksal med Shadow. Vi hade kontakt hela vägen men Melanie kunde inte lova något eftersom hon hade många på kö för tikar. Resten vet ni , det blev en tik till mig och jag överlämnade valet på valp till Melanie och det kändes bra och än bättre när vi träffades i juni . 

Nu äntligen är hon hemma, Breezy vom Guten Schicksal efter en lång resa på runt 140 mil hem. Jag åkte på söndag förmiddag och trulsade på tills jag blev trött då stannade jag tvärt och somnade men sov väldigt illa eftersom jag ville det skulle bli måndag eftermiddag så jag fick hämta och vända kosan uppåt Sverige och Dalarna. Breezy är ett härligt ressällskap , först fick hon vara i Aslans bur längst bak men när vi åkt en bra stund så blev hon satt i säkerhetsbälte fram bredvid mig. Jag hade bäddat upp längst fram på passagerarsidan så hon kunde inte ramla ner på golvet men hon sov eller satt och tittade ut så allt gick bra. 

Den 12 juli på min födelsedag fick hon komma in i Sverige så det var den dagen vi passerade gränsen. 

Idag testade vi näringsspår och hon var så himla duktig och noggrann. Idag blev det mycket Breezy men självklart jag har fyra Hovawart till och de är precis lika älskade hela högen. De aktiveras också men när jag lägger spår till dessa fyra är det för kul aktivering och även uppletande. De är alla bra arbetshundar men det sköna är att jag inte behöver bevisa något utan kan harva på helt kravlöst . 

Det ska bli roligt att se vad jag och Breezy kan åstadkomma och vilken diciplin vi kommer att ägna oss åt. Idag vet jag iallafall att hon har en riktigt bra nos och hon har även ett föremålsintresse så förutsättningarna finns. 

Lite bilder från den 5 juli , då var vi 4 Hovawart och jag 

                       

Bron mellan Malmö & köpenhamn , nu är jag på väg   

 

Hemma hos Melanie , mamma Avanti , mormor Fayola och brorsan Bounce innan vi åker norrut 

               

Vår resa hem med vår Dalahästmaskot , jag drack 6 cocacola , åt en massa choklad och stoppade allt möjligt onyttigt i munnen hela tiden . Vilken tur att jag har goda vänner som har tid att prata bort en stund. Jag hade folk i luren tills 01.30 . Det är vänner det   Tack goa ni, ni vet vilka ni är hela bunten 

         

Första mötet med Arlette som är min dotters Hovawart även hon nyss hemkommen från Tjeckien . Kommer att bli en väldigt grann tös som jag hoppas få låna in i framtiden om allt går väl 

   

Lite uppletande en dag när det slutande med att regnet öste ner så vi var dyblöta .

                 

Tog lite bilder på Breezy en kväll så jag kommer ihåg hur hon utvecklas , det går så fort alldeles för fort . Juli/augusti -23 är det dags för röntgen och MH . Vi är snart där 

               

Jag tog även ett fota av Aslan sådär helt random och blev lite förvånad hur fin han är , det är inte alls konstigt att det går bra för hans och Lyckas valpar på utställning även när de bara är juniorer 

 

Så lite bilder från denna dag 16 juli 2022 . Haft en bra dag med goa vänner på klubben och en vända till Häggbäcken 

                         

Det blir lite upprepningar nu i mina blogginlägg eftersom det inte händer så mycket men jag hoppas ni läst Brukshunden där det står att någon sitter och fnular på ett spårprov som man kan göra lite hippsomhapp för att få tävla om cert på utställning och även om championat . Jag går liksom i taket , de tar bort möjligheten för Cert och Championat för våra arbetande hundar i försvaret och sen tänker tanken om nåt hippsomhapp . Någon måtta för det vara . Ni kan om ni orkar , jag tror det var runt 1 maj jag skrev om detta med underlag som det står om senare i någon tidning . 


Godnatt

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards