Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 3 juni 2014

Idag är det ingen vanlig dag, idag fyller älskade Tima år!

Av AnnKristin - 3 juni 2014 09:12

Tima är en tjej som verkligen gillar att lära sig "konster", hon är pigg och med på noterna alltid. Jag är så glad att jag får ha henne hos oss.

Lite foton på vårt Charmtroll som är tagna idag .

           

Våren har övergått i sommar som inte är min favorittid precis men nu är den här så det är bara att gilla läget. Maj var fylld av aktiviteter och som det ser ut så ligger inte juni så långt efter.

Vi har haft utbildning för testledare till MH och MT. Gunilla blev färdig den 24 maj och den 31 maj fick hon ut i skarpt läge vilket hon klarade galant. Så nu har kenneln fått ännu en som har stor erfarenhet av våra tester. Gunilla har varit figurant i många år och lärt sig från grunden. Vi har båda gått den långa vägen inom mentalitet och vi är båda ute som figurant och testledare under många test per år så vi behåller inte bara aktorisationen utan är aktiva.

Den 31 maj hade vi 4 Hovawart som alla var balanserade hundar och som beskrivaren påtalade gång efter annan att de var sunda hundar med sunda reaktioner dessutom även om han inte känner rasen väl så tyckte han att de var vackra exemplar för sin ras

Lite bilder från dagen. Sinatra kom även han med sin matte och Lillmatte och hälsade på sin uppfödare från Norge.  Han har inte fått gjort sitt MH eftersom jag är ju engagerad varje gång känns det som så då går det inte. Får väl ordna det på något vis här framledes.

                                                       

Jag vet inte hur många gånger jag poängterat detta med vikten av rasstandarden i min blogg, jag hoppas nu att Anne-Chaterine "Ankan`" Edoffs artikel i brukshunden nummer 3 ska kunna kanske förklara detta med vikten av brukbara, rastypiska hundar bättre än jag kunnat.

Jag blev hånfullt beskylld för att vara "känd" för att föda upp för utställning när jag påtalat vikten av en Hovawart som överensstämmer med rasstandarden i alla delar så jag välkomnar artikeln med öppna armar.

Mitt mål är hundar som ser ut som Hovawart som har en sund konstruktion som en Hovawart ska ha och som är trygga individer som är den allroundhund som beskrivs i rasstandarden.

Jag önskade att jag kunde återge hela artikeln men det vore ohållbart men jag återger detta " Nu finns det uppfödare som rättfärdigar sitt urval i avelsarbetet med att ge avkall på krav om exteriöra detaljer då de menar att mentaliteten är viktigare ur funktionssynpunkt eller tvärt om. Oavsett vilken väg man tar så är det inte korrekt att välja antingen eller. Rasstandarden beskriver både och eftersom det är helheten, alla delar tillsammans som bekräftar rasen."

Mycket i artikeln är väldigt klokt skrivet så läs den .

Lite bilder

                                                     

Det är alltid så mycket jag vill skriva om allt , jag var figurant när Gunilla gjorde sin första tjänstgöring som testledare så det blev inga bilder men jag passade på att fota lite när Anna-Carin gjorde sin utbildning till testledare för MT

             

Det finns många kloka i hundvärlden som hållit på länge och som är ödmjuka som det är spännande att prata med och då känns det värt att hålla på,jag får hålla mig till detta faktum och ta russinen ur kakan.

Jag fångade även dessa på bild när de var hemma hos oss. Grattis till Fanta, Zorro och alla F-barn från familjen Aldeon.

     

Artikeln Peter Forsberg som också han betonar vikten av en trygg och balanserad hund i samma nummer, som också överensstämmer med vår rasstandard är väl värd att läsa.

"Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds-, räddnings- och spårhund.

Önskar er alla som gillar mig och som jag gillar en härlig, mysig tisdag...



 
 
Maria

Maria

3 juni 2014 17:59

Bra som vanligt och det vi alltid sagt. Underbart att få det på pränt i brukshunden av en sådan auktoritet som Ankan Edoff. Var ju som sagt vi som fick det hånfulla tillmälet att vi endast tänkte på exteriör!!Och det var det enda vi var kända för..Underbara bilder på flocken och på andra hundar med..vi hade tur med vädret och hoppas att det blir flera fina dagar i juni.
Hut går hem,eller hur det nu var man sa!!

http://www.chefkas.se

 
Ingen bild

Elin Dreifaldt

3 juni 2014 23:19

Kan bara hålla med! Och fina bilder som vanligt :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards