Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 2 oktober 2020

2 Oktober 2020

Av AnnKristin - 2 oktober 2020 21:11

Semester och självklart hade jag många planer för denna. Jag skulle städa uthuset, huset och sätta upp lite staket men än har det inte blivit något av den planeringen, jag har däremot umgåtts med mina fyrfota 24/7 nästan och börjat träna Cemla för appellen som jag hoppas vi ska kunna greja i maj -21. 

Förhoppningsvis så har vi en valp från Chic hemma då också men jag törs inte ta ut någon glädje i förskott även om det är väl det bästa om man kan. 

Den hanen vi valt till Chic är en hane som jag haft i mina tankar och som jag planerat använda länge även om det är en ung hane, Shadow von der jagsthöhe heter han och tävlar i IGP3 . Bilder kommer på honom senare men han finns på working dog eu och man kan googla på namnet så finns film när han är 13 månader som alla kan se. Jag kommer att fota grabben som tusan den dagen vi träffas. Det enda molnet som jag kan se är covid -19 men än är det ingen fara och jag vill att första gången ska vara naturlig parning. Det går att tumma på en del men inte det om det är möjligt. Vi uppdaterar hemsidan så fort det händer något nu när jag äntligen är bekväm med den. 

Att välja avelsdjur är fortfarande en grannlaga uppgift  för mig där man, varför skriver jag man (?) där jag tar hänsyn även till syskons mentalitet, hälsa och då är givetvis kroppen, hela rörelseapparaten med . En hund som jag går vidare på är en hund som är sund i konstruktionen och som jag själv skulle vilja ha en valp ifrån. 

Lite foton måste jag få dela med er från min vardag och semester . Min vardag är fyrfota, barn, barnbarn, vänner, min kamera, Mina höns och Häggbäcken utan inbördes ordning. 

       

Cessi fick vara hos oss en helg också en härlig tik från C-kullen, jag uppskattar att ha kontakt med mina valpköpare och att de har förtroenda att lämna sina "telningar" i barndomshemmet.



         


Jag och min vän Carina tog en tur, träffade Malin och Faxe för framtiden   En supertrevlig, balanserad ung hane. 

   

Tränar och tränar så vi blir klar till maj , belöningen är en tur på agilitybanan   

       

Lite finbilder från slutet på september 

   

Malingarna är en plats där jag och många fler trivs , ja jag trivs i all skog och med goa vänner   Skogen är den plats jag tankar energi och så har det alltid varit. Jag avhandlar många tankar med träden och de fyrfota ibland kommer jag på mig själv att prata om de mesta med mina fyrfota , de är bra lyssnare och ger inga konstiga råd som jag behöver bearbeta och fundera över utan jag får hitta mina egna lösningar. 

En härlig spår/uppletandedag som jag hoppas på att blir många, många fler . Mina fina vänner Marie och Lena var med och hundarna Fräja, Charmig, Aslan, Cemla och Etta som är en Riesen (Jag hann inte fota Etta men det kommer nästa vända) 

                         

Tima och Dezz fick en tur till skogen lite senare på dagen 

   

I morse fick jag ett mess från min goa vän Camilla , hon skrev Upplet, Åsn i mossan kl. 10.00 jag var nyss uppkommen men jag blev himla glad. Älskar mina goa vänner som tar bra initiativ. De får jag också energi ifrån.

Blev lite bilder 

                 

Sen blev det Häggbäcken 

       


Vi har haft 2 MH med de nya anvisningarna, mina tankar runt detta är att Haren helt ok, det sliter mindre på grejerna och jag tycker effekten av att plocka bort trissorna ger mer en jakt på ett bättre sätt. Trissorna kunde ju låta och tråden kunde bli ett swischljud ifrån på en del ställen så det blev ju bättre. Inte så mycket som stör. 

Det nya skramlet förstår jag inte eftersom vårt skrammel var bra som det var så det där blev bara en extra kostnad som någon suttit och klurat ut, absolut ingen bättring. 

Skotten, ja själva skotten är ju kvar men anvisningarna runt det är ju annorlunda. Ingen bättring upplever jag utan tvärtom. Jag har för mig att det sagts att det skulle göra om med att vara kopplad och stå passiv först men icke sa Nicke så blev det inte . Förare och hund ska röra sig mellan två utmärkta punkter . Hund ska självfallet vara lös, vilket missats på en del test som jag både hört och sett video på där de har hunden kopplad när de rör sig mellan de utmärkta punkterna . Några testledare måste missat att endera läsa på eller annars vet inte jag . Men hunden ska vara lös när man rör sig mellan punkterna och skytten får som vanligt inte skjuta när hundens rumpa är mot den. Sen efter det så är det två skott i koppel och passivitet. Blir ju rätt ojämt beskrivet om en del har koppel hela skottprovet och inte följer anvisningarna. Det ligger på testledaren att få beskrivningen så korrekt som möjligt och att lotsa hund/ hundägare så  tryggt runt banan som det bara går. Att proven ska göras lika runt i hela landet är önskvärt men kommer inte att hända det är människor inblandade med sina tolkningar av både ditt och datt men vi uppfödare kan se den röda tråden förhoppningsvis i proven och genom detta välja ut våran fortsatta avel och proven kan ge hundägaren en bild av sin hund som kanske överensstämmer med redan bilden ägaren har . Spännande är våra tester iallafall och alla borde testa sina brukshundar. 

Heja mig , jag har kommit igång med mina tankar och tyck igen och det är bara min blogg så läs o tyck både med och mot . Roligt om ni som läser kommenterar 

Trevlig helg mina goa vänner 





 
 
Ingen bild

Spöket

3 oktober 2020 00:29

Tack för en fin fm i mossan.
Det gör vi om snart.🥰

AnnKristin

3 oktober 2020 00:32

Tack själv och tack för du finns så jag kommer ut i bra tid .självklart gör vi om det snart !!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards