Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 15 augusti 2021

Vad ska jag med all data till .....(?)

Av AnnKristin - 15 augusti 2021 21:18

Jag sitter ofta när jag har några minuter över på SKK avelsdata, SBK resultat . Minuter kan bli till timmar, jag fastnar och det som är mest spännande är att se vad olika kombinationer nedärvt och den enskilda hunden. Vilka egenskaper är framträdande i viss kombination och vad kan jag som hundägare/ uppfödare påverka för att det ska gynna rasen ? Jag som uppfödare kan genom att göra en parning som jag tror på, utvärdera den genom MH, röntgen och senare MT men först MH och därigen få en hint om jag ska ta tiken /hanen i avel igen och se vilka förtjänster fick mina valpar och vilka mindre smickrande egenskaper kom fram som jag bör undvika i nästa kombination om det ska bli någon , det finns inga levande varelser som har enkom de bästa egenskaperna och för att komma fram i mitt avelsarbete måste jag se vad gav den kombination och vad vill jag ha mer eller mindra av i nästa kombination. Att utvärdera är en stor del av avelsarbetet i min värld och självklart önskar jag att alla hundar kommer upp på MH , blir röntgade osv sen är det ju så också att den fortsatta utvecklingen i valpens/den vuxna hunden liv spelar roll så även om de haft de mest gynnsamma förutsättningar genetiskt så ska de vara valpar hos en tik och uppfödare sen ska de in i andra sammanhang hos sina ägare och sammantaget blir det som vi sår får vi skörda. Väljer jag att para  innan jag utvärderat kull 1 så funderar jag vilket syfte har utvärderingen för mig, för rasen har den alltid men för mig (?) 

Jag tänker även på "staplarna" med snittsiffrorna som finns på SKK avelsdata när vi gjort vår utvärdering först står den enskilda hunden, det är första stapeln sen är det snittstapeln som är medel i rasen. Tänker men .... är det så vi vill rasen ska utvecklas. Vill vi att det ska se annorlunda ut (? )Jag vet inte om fler har sådana funderingar men jag har.

Nu är det ju så att det även är olika förutsättningar ute på våra testbanor, hunden kan ha en dålig dag, matte/husse kan också ha en dålig dag som påverkar rsultatet. allt spelar in men det intressanta är ju om det finns en röd tråd i kullen som är tydlig.  Det bästa är om jag som uppfödare är med på beskrivningen/tester, nu har det varit Corona som gjort det omöjligt mångt och mycket. Vi ordnar våra Anziehend's beskrivningar/tester på Gagnef-Floda för att det ska vara så lika förutsättningar som möjligt på det viset. 

Lite foton från Häggbäcken, där får vi sinnesro som vi alla behöver så väl.

           

Det är lite tråkigt att bara fota de fyrfota när de gör uppletande eller är bara med även om de är vackra som attan så nu tog en klubbkompis lite foton av mig och Speja en träningskväll .

           

Självklart så fotade jag mina klubbvänner också 

       

Lite uppletandebilder 

                                   

Nu är det 8 dagar tills vi hoppas få vår nyfikenhet stillad hur många valpar Aslan & Lycka fått till och hur färger/kön och allt blir fördelat. Lilla Aslan   Inlägget blev som vanligt lite onyanserat men det är bara att ställa frågor , jag kan inte svara på allt men jag kan göra så gott jag kan . Lite hälsningar gör mig också superglad , natti 



 
 
Göran

Göran

16 augusti 2021 19:37

Oj, vilka vackra hundar! Tack för att du delar med dig av de vackra djuren!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

AnnKristin

16 augusti 2021 21:15

Tack snälla

 
Ingen bild

Sofia

20 augusti 2021 21:50

Så fina foton o roligt att återse Gagnefklubben, om än bara på bild! Verkligen trevlig klubb med stugan o så fina planer!

AnnKristin

20 augusti 2021 23:46

Tack snälla , ja det är det . I min värld så är det bästa klubben . Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards