Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 1 maj 2022

Tankar runt det som bör tänkas runt

Av AnnKristin - 1 maj 2022 22:13

 

Som alla har förstått i min närhet så är jag fast i "mentalträsket" och har varit figurant sen vi gick med stora plastdunkar på huvudet. Jag är väl förtrogen med Brukshundklubbens MH som är en beskrivning och MT som är en test som poängbedöms. Det går att gå in på SBK och läsa om våra tester.

Det jag tänkte reflektera över nu är Svenska kennelklubbens BPH . Beteende - och personlighetsbeskrivning hund, jag har läst lite om denna beskrivning så helt novis tycker jag nog att jag inte är dessvärre är att  jag har aldrig sett något i verkligheten. 

Ulla Andersson från Malung har varit med från starten och det var hon som föreläste, beskrivningen påminner väldigt mycket om vårt MH även om det saknas vissa bitar och vissa bitar som inte vi har finns med i BPH. 

Protokollet för BPH är mer utförligt, det beskrivs hur vädret är vid tillfället , hur många åskådare och om hunden avbryter varför den bryter och om föraren avbrutit ( det sistnämnda om föraren avbrutit syns även på vårt MH) 

Det är 8 moment som  beskrivs på BPH till skillnad från MH där vi har 10 men om vi får mer information tvistar nog de lärde. 

MH är det "verktyg" vi uppfödare använder när vi planerar kullar , för att se vilka egenskaper våra avelsdjur nedärvt och om det finns en röd tråd i kullen (Det är nog" röda tråden" både positivt och negativt som är det absolut viktigaste eftersom det finns så mycket som spelar in och som vi inte  dokumenterar.  Enstaka hund ur en kull säger inget)

Eftersom jag reflekterar och funderar en hel del så pratar jag också självklart med människor som har erfarenhet där jag har mina brister, en av mina goda vänner nämnde angående BPH passiv oro som beskrivs där men finns inte med i vårt. Själv så fastnar jag vid underlag och tänker , hur kan vi ha missat det i våra tester (?) 

Jag tycker att test att gå på underlag som kanske inte är stabilt utan halt och ostabilt vore idé att ha med i vårt MH. I min värld så är inte det bara att rycka på axlarna åt om hunden är tveksam när det gäller underlag eftersom det är ju en rädsla och tar man in en sådan hund i avel så är min fasta tro att det kan bli andra rädslor hos valparna. Självklart lär hunden få reagera men blir det hart när omöjligt att komma över rädslan för underlaget så är det så. Hunden får alltid reagera annars vore den kanske avstängd eller än värre stämplat ut totalt. 

Det är underbart med våra älskade vänner som ger oss lite huvudbry och det bästa är att man aldrig blir fullärd.

Som vanligt så blir mina inlägg onyanserade men jag har kommit på att det är inte så konstigt, det finns alltid frågor som förblir obesvarade. Alla funderingar ska inte det finnas facit till heller, det som blir tydligare för mig desto mer jag lärt mig av hundarna är att det mesta är faktiskt vi människor som är problemet .

Häggbäcken på kvällskvisten och Dezz "trillade"i , hon gick för nära kanten. Helt omedvetet var det nog inte, stygnen ska tas på tisdag och det har läkt fint så det var nog ingen fara 

Lite bilder från kvällen 

             

Gonatt alla mina läsare och jag skulle självklart uppskatta att få lite tankar angående BPH och MH


 
 
Ingen bild

Gökspöket

2 maj 2022 06:22

Underlag ja....kan vara rätt så lurigt att gå på även för de i mentalgruppen....😅
Rätt som det är ligger man där. 🙈

AnnKristin

2 maj 2022 07:05

🤣🤣🤣Men visst borde det vara med 🤣🤣🤣

 
Ingen bild

👻

7 maj 2022 21:48

Då är frågan vilket underlag....salsgolv? Heltäckningsmatta? Laminat eller korkmatta....trasmatta kanske?😅😝

AnnKristin

7 maj 2022 22:19

På BPH har de typ något plast som är både halt och lite rangligt. Det är ju så att vissa hundar reagerar på hala golv och när det blir ostadigt under tassarna.

 
Ingen bild

Sofie

18 maj 2022 22:59

Jag tycker att momentet med ostabilt underlag är ett bra inslag på BPH:t! Har erfarenhet av hund med underlagsrädsla och det är mer begränsande än vad man nog kan tro. Första gången hunden skulle bo hos mig över helgen tog det väl ett dygn innan jag började tycka att det var bra märkligt att hon höll sig stilla på samma filt precis hela tiden när vi var inne. Trodde hon var trött stackarn men det var ju mina parkettgolv som tydligen var så läskiga att hon inte vågade röra på sig. Fått lägga mattor i hela lägenheten. Blir ju också väldigt svårt att träna/tävla nosework, specialsök, IPO-R, utbilda till vårdhund osv. med en hund som tycker att alla typer av hala golv (plastgolv, parkett, klinker etc.), trappor, broar etc. är läskiga.

Upplever att hundar med den typen av rädsla ofta är såna som gärna bygger på sig och lagrar negativa erfarenheter lätt. Halkar dom på en fläck på köksgolvet en gång så kan dom undvika den i flera år, eller gör en jättestor grej av att behöva kliva över den.

AnnKristin

19 maj 2022 07:03

Hej ! Jag håller med till 100% och jag tror även att det är bra att ha med sig eftersom det är ju en rädsla och det är inte en isolerad känsla som "bara" berör just golv/underlag utan det är vad det är en rädsla.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards