Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 4 mars 2022

Våren 2022 har anlänt i ett huj

Av AnnKristin - 4 mars 2022 18:21

Ibland kommer jag helt av mig när det gäller mitt skrivande och uppdaterande. Det har varit motlut ett tag och jag tänker inte hurtfriskt skriva att det vänder i ett nafs.

Vi fick inga valpar efter Chic vilket var riktigt tråkigt, jag hade stora planer för den kombinationen men det är så att vara uppfödare att vi spår men gud rår som det sägs.

Min dotter Emelie med familj väntar också på Hovawartvalp, jag har många runt mig som väntar och självklart hoppas jag också på valp som kan bli min tävlingskompis. Jag har tingat valp och jag hoppas verkligen det blir en till mig , det känns lite som vi får just se. Törs inte hoppas förrän den finns hos mig .Det är nog många med mig som kommit av oss lite i dessa coronatider och det blir ju inte bättre när den värsta coronastriden övergick i ett krig som berör oss alla på ett eller annat vis.

Vi har iallafall en hel del att se fram emot 2022. Jag hoppas att det kommer en hel del Anziehend'shundar och även de med annat prefix som har anknyting till oss. Vi träffas, har trevligt och hjälper varandra med träning av våra hundar på Gagnef-Floda Brukshundklubb den 4-6 juni . Helgen efter åker jag och Carina ner till 100 årsjubileumet för Hovawart i Tyskland, då får Toyotan verkligen bekänna färg som en allroundbil   . Om allt går som planerat är vi hemma så jag kan vara ringsekreterare på vår Hovawartspecial 19 juni i samband med DKKs utställning i Leksand. 

Aslan fick 8  valpar på Elliegårdens kennel , det var roligt och de kommer att göra sitt MH på vår klubb i oktober. Dantek fick två  valpar på Hoffetrollets kennel. Dalina nedkom med tre valpar hos Gunilla med prefixet  Anziehend's. Självklart om jag får tycka och det får jag eftersom ni just nu sitter och läser min blogg så är alla superfina   .

Vi har haft årsmöte på vår klubb där vi hade Distriktets ordförande till mötesordförande. Jag blev mäkta förvånad över att få förtjänstecken från Distriktet, det var roligt och extra roligt var det att få från goa vänner att det var rätt person som fick det. Jag tror att jag skulle fått det ifjol eller året före men pga Covid så blev det nu. 

Min erfarenhet har annars varit att det delas ut hit och dit bland styrelsemedlemmar, att man hissar varandra men att få från organisationen är super så jag blev kanonglad. 

Eftersom jag är RUS ansvarig när det gäller mentalproven på klubben så har jag och mina kompanjoner öppnat för 10 tester i år, vi har så himla kul .

Lite bilderrandom från höst till feb-22

           a                  

Jag hoppas att isgatorna försvinner snart så min far som haft lunginflammation och blivit väldigt nedsatt kan börja vara ute och försöka få ordning på orken. Jag har en himla tur som har Maria som är hundvan och hjälper mig med hundarna  dagarna de inte kan hänga på jobbet med mig, hon är ovärderlig. Nu när det blir barbacke så ska det fixas hundgårdar, jag har hundgårdar men har aldrig haft hundarna i dessa så nu blir det nya och självklart varmt att gå in i när det blir vinter. Planen är att en av hundgårdarna blir sammankopplad med huset medans den andra kommer att bli sammankopplad med ett timrat förråd. De kommer att få det superbra och vara där ett par arbetsdagar i veckan. Står inte på förrän jag får pension och då blir det nog Häggbäcken, Klubben och Malingarna en hel del.

                         


Anziehend's  kommer fortsättningsvis att förknippas än så länge endast med Hovawart, att ha delat kennelnamn innebär ett stort ansvar och även om jag alltid tyckt om Münsterländer så är inte jakt min gebit och Münsterländer är en fågelhund , används även i annan jakt. Trevliga hundar men det krävs att även jag ska kunna rasen,  att man kan linjer, deras historia etc. Jag önskar Gunilla  lycka till med två fina raser. 


Jag har själv letat efter en till ras att grotta ner mig i , en lite mindre men det går inget vidare. Det kan ju vara så att jag behöver nog "snubbla" över en till förälskelse.  En gång i tiden tänkte jag Tibetansk Spaniel och de är supersöta men när jag tvekar så nej blev ingen. Många har sagt att jag passar med Västgötaspets och jag har själv tänkt tanken men vart hittar jag en och hur är det att ha en(?) Ibland tänker jag att kanske en schäfer vore nåt men de är ju inte en mindre ras tänker jag sen så håll dig på mattan och tänk logiskt. 

Detta är inte en ny logga , jag har bara lekt med lite foton. SMT är min stamtik Akki som min goda vän Lotta fotat sen är den blonda Assi från egen uppfödning och den svarta Cody också egen uppfödning.  

 



Nu ska jag bättra mig , blogga mer och alla mina goda vänner håll tummarna för det kommer att traska runt en valpusling hos mig  så jag kan ta höstsemester   







 
 
Ingen bild

Sofie

7 mars 2022 23:00

Chodsky pés kan behöva en erfaren och skicklig brukshundsuppfödare för att få ordning på aveln :) Det är ju ingen liten hund så sett men ett steg eller två ned storleksmässigt jämfört med hoffen, och har vissa likheter med schäfern. Tycker att det verkar vara en intressant ras med potential, men finns en hel del frågetecken i den svenska aveln kring hälsa och mentalitet kan jag tycka.

AnnKristin

8 mars 2022 06:38

Hej va roligt att du läst och reflekterat , tack snälla . Ja det verkar vara en rolig ras tittade förut på den när de kom in i Sverige men då var det mycket höftlederna som jag backade för . tack igen va kul , jag har många som läser men vet inte om de inte törs skriva

 
Ingen bild

Patricia

26 mars 2022 04:36

Mycke kuligt inse fram mot :)
100 år hoffe låter spännande. Såg d ska va i Sverige oxå men tyvärr lite långt bort för mig.

AnnKristin

26 mars 2022 08:32

Ja jag vet inte vad de tänkt i Sverige heller, det är ju även Bruks SM här i Dalarna då och vi har vår utställning på SM området . Gagnef-Floda Brukshundklubb. Nedansiljan har också utställning den helgen på området så vi får se hur många bruksförare väljer även att ställa ut

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards