Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 23 april 2022

Tiden går fort när man har roligt

Av AnnKristin - 23 april 2022 20:47

Idag har det varit spår och uppletande i Malingarna för de fyrfota, Dezz som har tratt på grund av hon tagit bort en tutte fick bara knalla runt i skogen. När man är nyopererad så ska det inte vara några stora utsvävningar, helt galet att hon är 11 år. Jag tycker det var igår hon kom nästan, vi har gjort så mycket tillsammans och jag önskar och hoppas att vi har mycket kvar. Hennes halvsyster Tima  är också helt otrolig hund, hon är en    som bara älskar livet och överraskar mig alltjämt med sin humor   

     


Nyheter från förra helgen var att Ferlina med matte Sofia , var och tävlad Nose Work  och fick Diplom. Ekipaget slutade på femte plats av 30 så det var kanonbra jobbat, de fick desutom en bronsplakett i behållarsök. 

Det blir ju extra roligt när någon som inte hade ambitioner att tävla gör det med sådan lust, de där kommer att gå långt om allt vill sig väl   Sanna mina ord , jag har spått rätt förr   När det gäller    och folk på både gott och ont.

         

Flora "Zenya" jobbar på med sin husse Micke till Försvarsmakten, vi har turen att få hänga med ekipaget. Det är så roligt. Fortsättning följer ...........

     

Lite foton från idag, tur att inte jag kom med på någon bild. Det var lite kyligt och inte vindstilla men jösses anamma va röd jag blivit i hela ansiktet. Det är stärkande i skogen nu må jag säga . 

         

Jag och Maria beslutade oss för Malingarna , det är verkligen ett toppenställe att träna hund på. Såg att Anna tävlat i Ludvika så jag skrev och berättade att rutan var uppe så hon kom förbi med Jack och fem snabba skick alla grejer med in.

Lyssnade på ett webbinar i onsdags, tänkte hela tiden - Det blir väl djupare men det blev det inte . Det skulle handla om hundens beteende och känslor men på en väldigt basic nivå kändes det som  . Detta blir nog väldigt onyanserat men ....

De delade upp känslorna i två delar och vi vet ju att rädsla och ilska ligger väldigt nära varandra så det var den negativa delen , den positiva delen var glädje, kärlek och leklust . Så är det ju inget konstigt alls men det finns ju skalor av det också man kan bli väldigt rädd men komma över det snabbt eller rädslan kan sitta i och vara näst intill omöjlig att få bort. 

De uttryckte att genom känslorna får man tillgång till beteenden. Självklart lär jag hålla med ligger ju även hos oss människor tanke , känsla och att man handlar utefter det . Har man bara bra erfarenheter av livet så handlar man utefter det och vice versa. 

Att man som valp ska få samla på bra minnesbilder ser jag som självklart, tryggt och lugnt är bäst för valpen som ska givetvis få möjlighet att undersöka och upptäcka världen i sin takt. 

Det är bra att bli påmind emellanåt så man får tänka till , nu har jag eldat i kamin så det är varmt och gött medans jag sitter här så det är nästan synd att lägga mig. Lite bilder jag fram till nu som jag inte publicerat 

       

Jag har berätta att Tima inte tycker att det har varit så njutfyllt att sitta i sin egna bur själv, hon tycker väl den är för stor. Nu när Dezz har tratten så har hon inte protesterat en enda gång utan nu är hon glad i sin egna kupé .

   

Det känns så himla bra med en bil där hundarna får stor egen plats även om de trivs tillsammans, och så bra med dörrar åt alla håll. Denna bil är så praktisk så det finns inte maken. Vit så den inte ens blir så varm och jag får plats med två hundar till och även då finns det plats och blir över   

Natti natti 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards