Anziehend's Hovawart

Direktlänk till inlägg 14 maj 2022

Vart är vi på väg ?

Av AnnKristin - 14 maj 2022 08:58

Det undrar jag när man ser resultatet från IHF utställningen i Södertälje, att fyra hundar av femtiotre får disqualified på grund av mentalitet   

Jag var inte där personligen så jag såg vad som hände men jag har varit ringsekreterare i över 25 år och aldrig varit med om att så många hundar fått D pga av mentalitet. 

Sist jag blev lite fundersam var på en Finnspetsutställning för ungefär 20 år sedan när många saknade många tänder men det är en helt annan historia och de har kommit långt med sina tandförluster.

Min fundering är väl om Finnspetsarna fått ordning på tänderna lär vi få ordning på mentaliteten, det är viktigt så vi inte kommer i det läget när det blir ohållbart och Hovawarten får oförtjänt dåligt rykte igen. 

Jag har valt att föda upp Hovawart för att jag vill behålla den hund som finns i rasstandarden, jag älskar min Hovawart som är en allsidig hund, charmör, intelligent, robust, trygg och helt underbar för mig som levt med rasen i snudd på 30 år och tänker fortsätta så. 

Jag funderade om jag tordes ta upp ett sånt brännande ämne i bloggen men vi måste våga prata om vår avel och på vilket sätt vi kan hjälpa våra valpköpare med sina valpar/unghundar och vuxna Hovawart så de goda egenskaper som Hovawarten har blir det som blir det som framträder när vi pratar Hovawart     så jag hoppas att ni alla med er kunskap att få lite respons och tankar. 

Jag kommer tillbaka till detta ämne framledes men nu lär jag fara till klubben och vara behjälplig i kök och fixa till 4 dagars MH/MT om ett par veckor.

NU vill jag och önskar att ni som har en tanke vad som bör göras eller tankar hursom berätta , skriv och var inte blyg det kanske är just du som har en bra idé vi måste alla hjälpas åt , 4 av 53 ska inte ha ett D pga av mentalitet . Det kan hända och det händer saker av olika orsaker men det verkar rörigt . Min bil har blivit fin iallafall   Tack AE reklam i Dala-Järna 

Lättar upp stämningen med lite foton

                                                   

 
 
Ingen bild

Sofie

18 maj 2022 22:42

Jag har ingen vidare koll på hur det går till på utställningar men klickade mig in på resultatlistan från Södertälje och reagerade på detta. Var tvungen att skriva och fråga till mer erfaret hoffefolk om det är vanligt med diskvalificeringar pga. mentalitet på hovawart-utställningar, och så många dessutom. Vad för typ av uppförande krävs egentligen för att hunden ska bli diskad pga. mentalitet enligt dina erfarenheter?

AnnKristin

19 maj 2022 06:59

Hej! Nej det är inte vanligt som tur är, jag har varit ringsekreterare runt 25 år och aldrig varit med om något i liknande omfattning. D kan man få om hunden uppvisar aggressivitet,bits, överdriven rädsla, morrar om hunden är så obekväm i ringen att den helt enkelt "spårar ur". 3 av hundarna blev rapporterade och lär göra en test för att få tävla/ ställas ut eller gå i avel. En av hundarna tycktes "bara" få D och det innebär att 2 till D så är den borta från all verksamhet inom organisationen men hoppas och önskar att alla dessa hundar blir testade och att det går bra för dom . Det är så roligt att du kommenterar , tack snälla

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av AnnKristin - 19 november 2023 20:35

Nej denna höst 2023 kommer jag alltid att minnas med massa sorg , min älskade Dezz har fått gått före oss som kommer efter .  Jag skriver väldigt kort denna gång eftersom det är och har varit för mycket nu. Dezz blev sjuk och även om jag alltid haf...

Av AnnKristin - 18 september 2023 20:59

Jo jag satt och tänkte på att i mitten på oktober lär det nog lugna ner sig på arrangemangsfronten. På klubben har vi två MH att se fram emot, det ska bli roligt. Det har varit full rulle med hunderi sen förrra blogginlägget. Det har varit hundträn...

Av AnnKristin - 15 juli 2023 20:34

Det var ett tag sen jag tyckte och tänkte något på min blogg, tänkt har jag gjort och stött och blött mina funderingar med annat kul hundfolk. Det kommer att bli många foton nu eftersom det var länge sen jag skrev något. Som jag uttryckt förut så ä...

Av AnnKristin - 17 februari 2023 16:39

Det ramlar på nu, resultaten av Aslans valpar på Elliegårdens kennel. Två kvar att röntga, alla fria utom ett C än så länge vilket är tråkigt men sånt händer och behöver inte betyda något framledes. Alla fria fram . Anziehend's G är endast Gin rönt...

Av AnnKristin - 31 januari 2023 22:34

Det är alltid något visst med att gå in i februari, sista vintermånaden och ljuset kommer tillbaka. Lite vemodigt är det också att 31 januari 2023 aldrig mer kommer tillbaka lika som alla dagar som går.  Det finns lite mycket på min att göra lista ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards