Anziehend's Hovawart

Alla inlägg den 15 maj 2009

Av AnnKristin - 15 maj 2009 09:16

Jag har ju som ni alla förstått ett genuint intresse för detta med hund, det driver mig ibland att jämföra mina ideér och tankar mot verkligheten och kanske hur andra tänker.  Både de som har liknande tankar som jag kontra de som inte alls håller med.


Ni som är lika intresserade som mig ta en titt och min önskan är att ni låter mig ta del av hur ni tänker runt detta.


HOVAWART
UPPFÖRANDE / KARAKTÄR:
Hovawart är en erkänt mångsidig brukshund. Förutom att vara balanserad och välartad äger rasen skydds- och kamplust, självsäkerhet och hårdhet, balanserat temperament och ett mycket gott luktsinne. Det är en harmoniskt byggd brukshund, hängiven sin familj, vilket gör den till en framstående sällskaps-, vakt-, skydds-, räddnings- och spårhund
Diskvalificerande fel
Uppförande / Karaktär : Aggressiva hundar- Ängsliga. Skotträdda eller slöa hundar.
(Rasstandard för Hovawart FCI nr 190)

Jag har tagit info från Hovawartklubbens hemsida

ROTTWEILER
Uppförande/karaktär:
Rottweilern är till sin grundläggande natur vänlig och godmodig. Den är barnvänlig, mycket tillgiven, följsam, lydig och arbetsvillig. Den ger ett rustikt intryck och dess uppträdande är självsäkert, nervfast och oförskräckt. Den reagerar med stor uppmärksamhet på omgivningen.
Diskvalificerande fel:
Hundar som är rädda, skygga, fega, skotträdda, argsinta, överdrivet misstänksamma eller nervösa.
Dessa fakta är hämtade ur Svenska Kennel Klubben's rastandard för rottweiler.
SKK's standard kommitté 2001.09.26

http://hem.passagen.se/rottweiler1/rasstandard.htm

DOBERMANN
Uppförande/karaktär:
Dobermann skall till sin karaktär vara vänlig och fredlig. Den är mycket trogen sin familj och barnkär. Eftersträvansvärt är måttligt livligt temperament, samt måttlig skärpa och retningströskel. En dobermanns goda följsamhet och arbets- glädje samt prestations- förmåga, mod och hårdhet bör även beaktas. Rasen skall också ha en balanserad uppmärksamhet på omvärlden och stor vikt skall läggas vid självsäkerhet och oräddhet.
Fel:
Uppförande/Karaktär:
Bristande självförtroende. För hetsigt temperament, för stor skärpa. För hög eller för låg retningströskel.
Ängsligt, skyggt, nervöst eller aggressivt uppförande eller karaktär.
Tagit info från:
http://hem.passagen.se/lord.lotus/dobermann_rasstandard.htm


Hörs

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7
8
9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Anziehends


Ovido - Quiz & Flashcards